آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۲

چکیده

هدف تحقیق حاضر طراحی مدل بازاریابی مبتنی بر تجربه مشتری در طبیعت گردی استان مازندران می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل تورگردانان، کارشناسان گردشگری و گردشگرانی است که به منظور طبیعت گردی در استان مازندران به مناطق مختلف سفر می کنند. پژوهش از نوع کاربردی می باشد و به صورت کیفی- کمی مورد ارزیابی قرار گرفته است. مولفه ها از طریق ادبیات پژوهش شناسایی شده اند و به منظور غربالگری مولفه ها از تکنیک Delphi استفاده شده است. پرسشنامه ی دلفی در 3 راند توسط کارشناسان گردشگری غربالگری شده است. در گام دوم برای سطح بندی مولفه ها و شناسایی مولفه های تاثیر گذار از تکنیک ISM(ساختاری- تفسیری) بهره برده ایم. نتایج تحقیق حاکی از آن دارد که در گام نخست با توجه به تکنیک دلفی در مدل مبتنی بر تجربه مشتری 3 بعد و 11 مولفه توسط کارشناسان تایید شده است. سه بعد شامل عوامل مرتبط بر تجربه مشتری، عوامل فردی و عوامل محیطی می باشد. در گام دوم در تکنیک ساختاری – تفسیری، مولفه ها در 4 سطح قرار گرفته اند. با توجه به تحلیل وابستگی-نفوذ ، مولفه های عوامل سیاسی و عوامل اقتصادی به عنوان تاثیر گذارترین و کلیدی ترین مولفه در مدل بازاریابی مبتنی بر تجربه مشتری در طبیعت گردی استان مازندران شناسایی شده اند.

Designing a marketing model in the community based on customer experience in nature tourism in Mazandaran province

The purpose of this research is to design a marketing model based on customer experience in nature tourism in Mazandaran province. The statistical population of the research includes tour operators, tourism experts and tourists who travel to different regions for nature tourism in Mazandaran province. The research is of applied type and has been evaluated qualitatively and quantitatively. The components have been identified through research literature and the Delphi technique has been used to screen the components. The Delphi questionnaire has been screened by tourism experts in rounds. In the second step, we used the ISM (structuralinterpretive) technique to level the components and identify the influential components. The results of the research indicate that in the first step, according to the Delphi technique, in the model based on customer experience, dimensions and components have been confirmed by experts. Three dimensions include factors related to customer experience, individual factors and environmental factors. In the second step in the structural-interpretive technique, the components are placed in levels. According to the dependency-influence analysis, the components of political factors and economic factors have been identified as the most influential and key components in the marketing model based on customer experience in nature tourism in Mazandaran province.

تبلیغات