آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

اینستاگرام به عنوان یک کانال بازاریابی کارامد و بصری برای ایجاد ارزش ویژهی برند در ذهن مصرفکنندگان استفاده میشود. بنابراین، این مطالعه بر آن است تا فعالیتهای بازاریابی اینستاگرامی را طبقهبندی کند و تأثیرات مرتبط آن بر ایجاد ارزش ویژهی برند مشتریمحور (آگاهی از برند، تصویر برند، کیفیت ادراکشده، عشق به برند، و قصد استفادهی مجدد از اینستاگرام) از طریق فعالیتهای بازاریابی اینستاگرامی را تحلیل کند. در این راستا، دادههایی از 358 مشتری قهوه که از یکی از پنج حساب اینستاگرامی برند قهوه در این مطالعه استفاده کرده بودند گردآوری شد و با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS تحلیل شدند. نتایج نشان داد که چهار بُعد فرعی (تعامل، سرگرمی، سفارشیسازی، و پیرو مُد روز بودن) فعالیتهای بازاریابی اینستاگرامی بر ارزش ویژهی برند (آگاهی از برند، تصویر برند، و کیفیت ادراکشده) تأثیر میگذارند، که خود اینها منجر به وفاداری نگرشی (عشق به برند) و وفاداری رفتاری (قصد استفادهی مجدد از اینستاگرام) نسبت به برند میشوند. این پژوهش بهطور جامعی تأثیر فعالیتهای بازاریابی اینستاگرامی بر ارزش ویژهی برند مشتریمحور را نشان میدهد. یافتههای این مطالعه به برندهای قهوه این امکان را میدهد تا بهطور دقیقتری رفتارهای خرید مشتریان خود در آینده را از راه فعالیتهای بازاریابی اینستاگرامی پیشبینی کنند و راهنمایی برای مدیریت ارزش ویژهی برند نیز فراهم میکنند.

Instagram marketing and its effect on brand equity

Instagram is used as an effective and visual marketing channel for building brand equity in the minds of consumers. Therefore, this study aims to classify Instagram marketing activities and analyze the associated effects on customer-based brand equity (brand awareness, brand image, perceived quality, brand love, and Instagram re-usage intention) formation through Instagram marketing activities. To this end, data were collected from 358 coffee consumers who had visited any of the five coffee brand Instagram accounts used in this study and analyzed using SPSS and AMOS. The results showed that four sub-dimensions (interaction, entertainment, customization, and trendiness) of Instagram marketing activities affect brand equity (brand awareness, brand image, and perceived quality), which in turn led to attitudinal loyalty (brand love) and behavioral loyalty (Instagram re-usage intention) towards the brand. This research comprehensively illustrates the influences of Instagram marketing activities on customer-based brand equity. The findings of this study will enable coffee brands to more accurately forecast the future purchasing behaviors of their customers through Instagram marketing activities and provide a guide to managing brand equity as well.

تبلیغات