آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۲

چکیده

هدف: مراجعه مجدد مشتریان به سازمان های بهداشتی و درمانی نقش بسیار مهمی در کسب هویت برند این سازمان ها دارد و این موضوع به عنوان یکی از شاخص های اصلی در کسب موفقیت سازمان های بهداشتی و درمانی به شمار می رود. هدف این پژوهش ارزیابی عملکرد بیمارستان های دولتی با رویکرد تحلیل داده های شبکه ای است. طرح پژوهش/ روش شناسی/ رویکرد: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع روش توصیفی-پیمایشی است. داده ها از طریق بررسی اسناد سازمانی و نظرات خبرگان و مدیران حوزه سلامت گردآوری گردیده است . تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل پوششی داده های شبکه ای دومرحله ای ورودی محور انجام گرفته است و سپس تعیین بیمارستان های کارا و ناکارا و در نهایت با توجه به نتایج حاصل از تحلیل پوششی داده ها به تحلیل حساسیت داده ها پرداخته شده است. یافته ها : نتایج حاصل از تحلیل پوششی داده های شبکه ای ورودی محور نشان داده است که در مرحله (1) هیچ کدام از بیمارستان ها کارا نبوده و در مرحله (2) تنها چهار بیمارستان از سیزده بیمارستان کارا بوده اند. همچنین، در فرایند (1) دو بیمارستان؛ در فرایند (2) پنج بیمارستان؛ در فرایند (3) یک بیمارستان؛ و در فرایند (4) چهار بیمارستان از سیزده بیمارستان کارا بوده اند. بنابراین، تنها 30 درصد از بیمارستان های مورد مطالعه در مرحله (2) کارا هستند و پس از تعیین کارایی مراحل اول و دوم، و در نتیجه کارایی شبکه، بیمارستان ها به ترتیب نزولی (از بیش ترین کارایی تا کم ترین کارایی) رتبه بندی می شون د. ارزش/ اصالت پژوهش : در مورد طراحی مدل ریاضی ارزیابی عملکرد در حوزه بیمارستان ها تحقیقات نظری و تجربی متعددی انجام گرفته، اما در مورد طراحی مدل ارزیابی عملکرد بر اساس مولفه مسئولیت اجتماعی سازمان پژوهشی انجام نشده است. از این رو، پژوهش حاضر می کوشد ضمن ارائه مدلی برای ارزیابی عملکرد و توسعه مسئولیت اجتماعی، این مدل را در بیمارستان های دولتی استان یزد به عنوان نمونه اجرا کند.

متن

تبلیغات