آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۴

چکیده

هدف پژوهش حاضر، فراتحلیل تأثیر اجرای برنامه فلسفه برای کودکان بر ابعاد رشدی (شناختی، اجتماعی، عاطفی و اخلاقی) کودکان و نوجوانان در ایران بود که از روش فراتحلیل و شاخص اندازه اثر g هجز به عنوان یک مقیاس مشترک در این پژوهش استفاده شد. در جامعه آماری مورد نظر، ۱۱۹ پژوهش شناسایی شد که بر اساس ملاک های خروج، تعداد ۴۸ پژوهش حذف شد و درمجموع ۷۱ پژوهش با ۲۳۷ اندازه اثر وارد فراتحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد میزان اندازه اثر ترکیبی کل (877/0) باتوجه به معیار هاتیه مطلوب و معیار کوهن بزرگ ارزیابی می شود. همچنین در بررسی نقش متغیرهای تعدیل کننده، نتایج اثربخشی مطلوب بر هرکدام از بازده های شناختی، اجتماعی، عاطفی و اخلاقی؛ و گروه های جنسیتی مختلط، پسران، و دختران را نشان داد اما تفاوت بین آن ها معنی دار نبود. از طرفی سن آزمودنی ها با ضریب 033/0 به صورت معنی داری (001/0> P) مقدار اندازه اثر را پیش بینی می کند. باتوجه به اثربخشی بالای اجرای برنامه فلسفه برای کودکان بر ابعاد رشدی کودکان و نوجوانان به صورت کلی و بازده های شناختی، اجتماعی، عاطفی و اخلاقی در گروه های جنسیتی، پیشنهاد می شود که این برنامه با پیروی از اصول و مبانی اساسی آن در آموزش های رسمی و غیررسمی به کودکان و نوجوانان گنجانده شود.

Meta-analysis of the effect of philosophy for children program on developmental dimensions )cognitive, social, emotional and moral( of children and adolescents in Iran

The aim of this study was to meta-analyze the effect of philosophy for children program on developmental dimensions) cognitive, social, emotional and moral( of children and adolescents in Iran That, meta-analysis method and effect size index of Hedgesʹs g were used as a common scale in this study. In the statistical population , 119 studies were identified and based on the exclusion criteria, 48 studies were excluded and a total of 71 studies with 237 sizes were included in the meta-analysis. Findings showed that the size of the total combined effect (0.877) is evaluated according to the optimal Hattieh criterion and Cohen the Great criterion. Also in examining the role of moderating variables, the desired effectiveness results on each of the cognitive, social, emotional and moral outcomes; And showed mixed gender groups, boys, and girls, but the difference between them was not significant. On the other hand, the age of the subjects with a coefficient of 0.033 significantly (P <0.001) predicts the amount of effect size. Considering the high effectiveness of philosophy for children program on the developmental dimensions of children and adolescents in general and cognitive, social, emotional and moral outcomes in gender groups, it is suggested that this program be included in formal and informal education for children and adolescents, following its basic principles and foundations.

تبلیغات