چکیده

در مورد تمثیلی بودن برخی از مسائل و گزاره های قرآن کریم سه دیدگاه وجود دارد: 1. مشهور مفسران با حفظ ظواهر آیات، گزاره های یاد شده را تاریخی دانسته و به تجزیه و تحلیل مفاد آن پرداخته و تمامی عناصر و اجزای گزاره ها را حقیقی دانسته اند؛ 2. برخی دیگر مجموعه داستان های یاد شده اعم از عناصر اصلی و جزئیات و ماجراها را حکایت مقام می دانند و به عبارتی از اسطوره ها برمی شمرند؛ 3. گروهی از مفسران هم با تمثیلی یا نمادین دانستن برخی از آیات و داستان ها به تحلیل و تفسیر آیات مورد نظر اقدام کرده اند. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی به بیان معنایی جدید در مورد نظریه تفسیر تمثیلی پرداخته و به این نتیجه رسیده است که: شخصیت ها و عناصر داستان ها واقعی بوده و تحقق خارجی داشته اند و نمی توانند تنها بعنوان مثل یا نماد مورد نظر باشند؛ البته ماجراهای نقل شده دارای معارف عمیقی علاوه بر معنای ظاهری آیه می باشد.

A new look at the theory of allegorical interpretation with an emphasis on the interpretation of the Qur'an

There are three points of view regarding the allegorical nature of some issues and propositions of the Holy Quran: 1. Famous commentators, by preserving the appearances of the verses, considered the aforementioned propositions as historical and analyzed their contents and considered all the elements and components of the propositions to be true. ; 2. Some others consider the above-mentioned collection of stories - including the main elements and details and adventures - to be a legend and in other words, they count them as myths; 3. A group of commentators have analyzed and interpreted some verses and stories by considering them allegorical or symbolic. The current research has expressed a new meaning about the theory of allegorical interpretation with the descriptive-analytical method and has come to the conclusion that: the characters and elements of the stories are real and had an external realization and cannot be intended only as a simile or symbol; Of course, the narrated stories have deep knowledge - in addition to the apparent meaning of the verse.

تبلیغات