آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۵

چکیده

اذن و رضایت بزه دیده در وقوع بزه، نمی تواند خصیصه های خاص یک عمل مجرمانه را بزداید و به عنوان یک علت توجیه کننده ی جرم مطرح شود، زیرا این امر با اصول کلی حاکم بر قوانینِ جزا در تعارض بوده، و از طرفی غرض از وضع قوانین، حفظ نظم و رعایت مصالح و منافع عمومی جامعه است، لذا رضایت مجنیٌ علیه در خصوص ارتکاب بزه، نمی تواند نفوذ حقوقی خود را داشته باشد، تا دلیل بر اباحه ی عمل و مانع از اجرای مجازات بشمار آید. اما در مواردی خاص، مقنّن عدم رضایت بزه دیده را از عناصر اساسی تکوین جرائم محسوب نموده است، به نحوی که تحقق آن مستلزم عدم رضایت بزه دیده در وقوع فعل ارتکابی علیه خویش است، بنابراین اذن بزه دیده، مانع از ثبوت مسئولیت کیفری آن می گردد. در این نوشتار سعی بر آن است تا اهمیت و تأثیر رضایت بزه دیده، در مسئولیت کیفری در جرائم از منظر قوانین ایران و آراء فقهای اسلامی مورد تحلیل، ارزیابی و نقد قرارگیرد..

The effect of the victim's consent on the criminal responsibility in Islamic jurisprudence and Iranian law

The victim's consent and permission to the commission of a crime cannot eliminate the specific characteristics of a criminal act and cannot be considered as a justification for the crime, because it is in conflict with the general principles governing criminal law, and on the other side, the purpose of enactment of laws is the maintenance of law and order as well as the fulfillment of the public interests and rights. Hence, the consent of the victim against the commission of the offense cannot have a legal effect as a reason to approve an action and to prevent the punishment execution. However, in specific cases, the legislature has considered the victim's dissatisfaction as one of the basic elements in the development of crimes, so that the commission of such crimes requires the victim's dissatisfaction with the act committed against him/her. Thus, the victim's consent prevents criminal liability from being proven. In this article, it has been attempted to analyze, evaluate, and criticize the importance and effects of victim satisfaction in criminal responsibility from the perspective of Iranian law and the views of Islamic jurists.

تبلیغات