کلید واژه ها: Psychological Skills center skill Blended Learning Principals quantum paradigm Meta-Synthesis

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۱۵۱ - ۱۷۳
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۷۱

چکیده

In regards to the need to use technology in the domain of learning and the important role of principals of educational organizations in implementing the blended learning, this research was carried out with the aim of identifying the parameters of psychological and center skills of principals in implementing the blended learning from quantum paradigm perspectives. The research method was qualitative and of meta-synthesis. Data collection was carried out through reviewing scientific documents and resources relevant to the subject of research in recent 31 years (1990-2021). Therefore; the related key words were searched in the reliable internal and foreign websites and finally, 42 resources were selected for final review. The review was done through studying the resources of the principals’ psychological skills in three dimensions and eleven parameters and center skill in one dimension and three parameters. The results obtained from this research showed that with regards to the identified dimensions and parameters, principals can play roles in implementing the blended learning in educational organizations, from the psychological skills, in quantum seeing dimension, by planning informed and effective leadership and confronting challenges and eliminating obstacles, in quantum thinking dimension via creative thinking, change and comprehensive thinking, in quantum feeling via accountability, supporting individuals’ rights and security, respecting values , caring about needs and talents and utilizing the process of information and from center skills perspectives and quantum being dimension, via establishing an appropriate learning atmosphere, establishing effective communication and creating a resilient and network-centric structure.

فراترکیب نقش مهارت های روان شناختی و کانونی مدیران در اجرای یادگیری ترکیبی از منظر پارادایم کوانتمی

با توجه به لزوم استفاده از فناوری در عرصه یادگیری و نقش مهم مدیران سازمان های آموزشی در اجرای یادگیری ترکیبی، این پژوهش با هدف شناسایی مؤلفه های مهارت های روان شناختی و کانونی مدیران در اجرای یادگیری ترکیبی از منظر پارادایم کوانتمی صورت گرفت. روش پژوهش کیفی و از نوع فراترکیب بود. گردآوری داده ها از طریق بررسی اسناد و منابع علمی مرتبط با موضوع پژوهش در 31 سال اخیر (1990 تا 2021) انجام شد. بدین منظور، کلیدواژه های مربوط در پایگاه های معتبر داخلی و خارجی جستجو شد و در نهایت 43 منبع برای بررسی نهایی انتخاب گردید. بررسی با بررسی منابع مهارت های روان شناختی مدیران در 3 بعد و 11 مؤلفه و مهارت های کانونی در 1 بعد و 3 مؤلفه استخراج شد. نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که با توجه به ابعاد و مؤلفه های شناسایی شده، مدیران می توانند از منظر مهارت های روان شناختی، در بعد نگاه کوانتمی از طریق برنامه ریزی، رهبری آگاهانه و مؤثر و مواجهه با چالش ها و رفع موانع؛ در بعد تفکر کوانتمی از طریق تفکر خلاق، مدیریت تغییر و تفکر جامع در بعد احساس کوانتمی از طریق پاسخگویی، حمایت از حقوق و امنیت افراد، احترام به ارزش ها توجه به نیازها و استعدادها و بهره گیری از جریان اطلاعات و از منظر مهارت های کانونی و بعد وجود کوانتمی از طریق ایجاد فضای یادگیری مناسب، برقراری ارتباط مؤثر و ایجاد ساختار انعطاف پذیر و شبکه محور در اجرای یادگیری ترکیبی در سازمان های آموزشی نقش داشته باشند.

تبلیغات