آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی موانع اجرایی المپیادهای ورزشی درون مدارس بود. روش پژوهش به لحاظ هدف کاربردی، و از نظر نحوه گردآوری داده ها پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دست اندرکاران حوزه تربیت بدنی آموزش و پرورش استان کرمان در سال تحصیلی 98-97 بودند که 302 نفر با استفاده از جدول مورگان و با روش خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته 43 سؤالی براساس دستورالعمل اجرایی چهارمین دوره المپیاد ورزشی درون مدرسه ای و مطالعه کیفی با مقیاس پنج ارزشی لیکرت بود که چهار دسته مانع شامل منابع انسانی، منابع تجهیزاتی و امکاناتی، منابع مالی و منابع مدیریتی را بررسی می کرد. روایی صوری و محتوایی با استفاده از نظر خبرگان دانشگاهی و تربیت بدنی آموزش و پرورش (10 نفر) بررسی و تأیید شد. همچنین، از روش تحلیل عاملی برای ارزیابی روایی سازه استفاده شد. برای بررسی پایایی درونی از آلفای کرونباخ استفاده شد که قابل قبول بود (87 ./ 0=α). برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری تی تک نمونه ای، آنالیز واریانس مکرر، آزمون تعقیبی بونفرونی، آزمون تی مستقل، آزمون آنالیز واریانس یک طرفه برای مقایسه عوامل بین گروه های فرعی تحقیق و آزمون رتبه بندی فریدمن برای رتبه بندی عوامل استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد هر چهار مانع اجرایی پیش روی المپیاد ورزشی درون مدارس است که از این بین، موانع مدیریتی بیشترین و موانع تجهیزاتی و امکاناتی کمترین اولویت را داشتند. بنابراین، با تدوین جامع تر دستورالعمل و برنامه ریزی دقیق تر عملیاتی می توان با تعدیل موانع امید داشت که میزان اثربخشی المپیاد ورزشی درون مدرسه ای در سال های آینده بهبود یابد.

Executive Barriers to the Sports Olympiad within Schools

The purpose of this study was to investigate barriers to the Sports Olympiad within Schools. The research method was survey and the statistical population was all those involved in the field of physical education in Kerman province. The sample size was estimated using Morgan table (n=302). The instrument was a researcher-made questionnaire. The questionnaire consisted of 43 questions based on 4 factors, which examined four obstacles (human resources, facility resources, financial resources and Management resources) which were compiled according to the instructions of the fourth sports Olympiad..The ostensible and content validity was confirmed by 10 scholars and the reliability was calculated as 0.87, based on Cronbach’s alpha coefficient. Data analysis was done in descriptive and inferential sections, including One -sample T-test, ANOVA test, Bonferroni, Independent Sample T test and Friedman test was used. The findings showed that four  factors were identified as barriers to intramural sports Olympiad. Accordingly, the highest average among the factors is related to the factor management resources and the lowest was related to facilities resources. Finally, according to the results can hope to reduce obstacles and improve the effectiveness of Sports Olympiad by developing more comprehensive instructions and operational planning

تبلیغات