نویسندگان: عزت الله قدم پور

کلید واژه ها: اضطراب امتحان دانش آموزان دختر فراشناخت درمانی

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۱۳۱ - ۱۴۴
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۷۱

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۱

چکیده

زمینه: اضطراب امتحان به عنوان یک سازه شناختی- توجهی نقش موثری بر عملکرد دارد، زیرا افراد دارای اضطراب امتحان توجه خود را معطوف به فعالیت های نامربوط به تکلیف، اشغال فکری، انتقاد از خود و نگرانی های جسمانی کرده و در نتیجه توجه کمتری بر تکلیف دارند که این امر موجب کاهش عملکرد در آنان می گردد. هدف: هدف از اجرای این پژوهش، بررسی اثربخشی فراشناخت درمانی بر اضطراب امتحان در دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر خرم آباد بود. روش: پژوهش حاضر به شیوه نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر دوره متوسطه در سال تحصیلی 92- 1391 در شهر خرم آباد بود، که از میان آنان تعداد 40 نفر به روش تصادفی مرحله ای انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری داده ها در این پژوهش، پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون و نمونه برگ اطلاعات جمعیت شناختی بود. پس از اعمال مداخله، پس آزمون و بعد از 4 ماه آزمون پیگیری اجرا شد. یافته ها با استفاده از نرم افزار20 - SPSS و آزمون آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که ارائه مداخله مبنی بر فراشناخت درمانی باعث کاهش 64% علائم اضطراب امتحان در مرحله پس آزمون و 62% این علائم در مرحله پیگیری شد (01/0p< ). نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت ارائه مداخله مبنی بر فراشناخت درمانی در کاهش علائم اضطراب امتحان مؤثر بوده است و لذا می توان از این مداخله در جهت کاهش علائم اضطراب امتحان در دانش آموزان استفاده کرد.

Effectiveness of meta-cognitive therapy on of test anxiety in high school girl students of Khorramabad city

Background: Exam anxiety as a cognitive-attention construct plays an important role in performance. Because people with anxiety tests focus on activities that are unrelated to homework, occupancy, self-critique, and physical concerns, resulting in less attention to the assignment, which reduces their performance.Purpose: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of meta-cognitive therapy on of test anxiety in high school girl students in Khorramabad city. Methods: The design of the study was quasi experimental with control group in pretest, post-test and follow up. Statistical population was of all girl students in the 1391-92 in Khorramabad city ,that among the them, 40 persons were selected randomly stage. Measuring data tool in this research,were Sarason test anxiety questionnaire and leaf samples demographic information. After the intervention, post-test and after 4 months follow-up tests were performed. Results analysis with software spss- 20 and Statistical analysis of covariance. Results: The results showed that intervention based on therapeutic metacognitive reduce were the 64% test anxiety symptoms at post-test and 62% of these symptoms at follow-up (p<0.01). Conclusion: Based on these findings, can conclude that intervention of metacognitive therapy was effective in reducing symptoms of anxiety and therefore, can use this intervention to reduce symptoms of anxiety in the students.

تبلیغات