آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۴

چکیده

امروزه مکان گزینی بهینه ایستگاه های آتش نشانی یکی از ضروریات مهم در زمینه کارآمدی و واکنش به موقع مدیریت شهری به مخاطرات احتمالی است. روش های بهینه سازی فضایی به دلیل ویژگی های خاص فضایی و مکانی مسائل مرتبط با تسهیلات شهری کاربرد گسترده ای در این زمینه دارند. از عمده ترین این موارد می توان به روش های مبتنی بر میان یابی و حداکثر پوشش خدماتی اشاره کرد. شهر زابل در وضعیت موجود دارای دو ایستگاه آتش نشانی عملیاتی است که به دلیل وسعت زیاد شهر و توسعه فیزیکی سریع آن، توانایی پاسخ گویی مطلوب به حوادث و اتفاقات شهری را ندارد ازاین رو نیازمند تجدیدنظر جدی و افزایش تعداد ایستگاه ها تا حد مطلوب است. تحقیق حاضر از لحاظ روش شناسی توصیفی، ازلحاظ هدف کاربردی و مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای و بررسی های میدانی است. این پژوهش با تکیه بر سناریو نگاری یک مدل بهینه سازی فضایی چندهدفه را ارائه می نماید که اهداف مرتبط با حد میانه و حداکثر پوشش خدماتی در زمینه استقرار ایستگاه های آتش نشانی در شهر زابل را باهم ترکیب کرده و درنهایت با استفاده از روش بهینه سازی پارتو شدت بهبود دسترسی با فرض مقادیر مختلف q (تعداد ایستگاه آتش نشانی) را نمایش می دهد. یافته های حاصل از سناریو های پژوهش نشان داد که با افزایش تعداد معینی از ایستگاه ها در بخش های مختلف شهر، دسترسی با شدت های متفاوتی بهبود پیدا می کند، برای مثال با فرض استقرار تعداد 6 ایستگاه در فواصل مشخصی نسبت به هم دیگر، دسترسی در مقایسه با وضعیت موجود تا 9 درصد بهبود پیدا می کند و در صورت افزایش این تعداد تا 12 مورد دسترسی تا 60 درصد ارتقا پیدا می کند.

Space optimization of fire stations in the field Access and service coverage (case study: Zabol)

Today, the optimal location of fire stations is one of the important necessities in the field of efficiency and timely response of urban management to potential hazards. Spatial optimization methods are widely used in this field due to special and spatial features of issues related to urban facilities. Among the most important of these items are interpolation-based methods and maximum service coverage. In the current situation, the city of Zabol has two operational fire stations, which due to the large size of the city and its rapid physical development, are not able to adequately respond to urban incidents and events, so it needs serious revision and increase the number of stations to the desired level. The present research, in terms of methodology is descriptive, in terms of purpose is applied and is based on library studies and field studies. Based on the scenario, this study presents a multi-objective spatial optimization model that combines the objectives related to the middle limit and maximum service coverage in the field of fire stations in Zabol city and finally using the Pareto optimization method Displays the improve access intensity. Findings from the research scenarios showed that with a certain increase in the number of stations in different parts of the city, access improves with different intensities. For example, assuming 6 stations are located at certain distances from each other, access will improve by up to 9% compared to the current situation, and if this number increases to 12, access will increase by up to 60%.

تبلیغات