آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۹

چکیده

فیلم «من، دنیل بلیک» اثر کن لوچ، فیلم ساز چپ گرای انگلیسی است که نخل طلای جشنواره کن را از آن خود کرده است. کن لوچ در این فیلم، اگرچه بوروکراسی فرسایشی نظام خدمات اجتماعی بریتانیا را به نقد می کشد اما به چیزی بیشتر از بوروکراسی اداری می پردازد؛ او با زبانی بسیار گزنده، در قالب درامی سیاسی و تأثیرگذار، نئولیبرالیسم را به چالش می کشد. در این مطالعه، با استفاده از مفاهیم نئولیبرالیسم و شهروندی، به تحلیل نشانه شناختی آخرین ساخته کن لوچ می پردازد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که فیلم «من، دنیل بلیک» اگرچه به صورتی اغراق آمیز رنج و محنت طبقه کارگر و فرودست جامعه را در برابر دولتی بی رحم به تصویر می کشد و «بازتاب» دقیقی از جامعه بریتانیا نیست و کژتابی هایی دارد اما کن لوچ در «شکل دهی» افکار عمومی که هدف اصلی او از ساخت این فیلم بوده موفق است. در این تحقیق از روش نشانه شناسی جان فیسک استفاده شده است.

The Cinema, Neoliberalism and lower class: Sociological analysis of the movie "I, Daniel Blake"

English Ken Loach's film "I, Daniel Blake" is an English leftist filmmaker who won the Cannes Gold Palm prize. In this film, Ken Loach, while criticizing the eroding bureaucracy of the British social service system, deals with something larger than the administrative bureaucracy; he challenges neoliberalism in a highly poignant, influential political drama. In this study, we attempted to analyze social theories using the film's sociological theories, the last made by Loch. This paper, using two common approaches to film social analysis (reflection and shaping), shows that the film "I, Daniel Blake" is not an accurate "reflection" of British society and has some scribbles, but Ken Loch is aiming at "shaping" public opinion. His main focus was making this film successful. It has also been explained by the theory of "social realism" that, although the film is not an accurate reflection of the filmmaker's intended community, why the film's main character is believable to the viewer, and "I, Daniel Blake," has received critical acclaim. Has it been?

تبلیغات