آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۵

چکیده

در پژوهش حاضر دیگربودگی و تمایز اجتماعی در میان مردم سنندج و رابطه آن با گونه های زبانی حاضر در میدان - به عنوان جنبه ای نمادین از این تمایز - مطالعه شده است. پرسش های پژوهش بدین شرح هستند که: دوگانه سنندجی و غیرسنندجی در نزد مردم سنندج چه معنایی دارد؟ نحوه بازنمایی این دیگربودگی به لحاظ نمادین چگونه است؟ و زبان در این میان از چه جایگاهی برخوردار است؟ برای پاسخ دادن به این پرسش ها از روش کیفی مردم نگاری استفاده شد. داده های میدانی پژوهش با فنون مشاهده مشارکتی، مصاحبه گروهی متمرکز، مصاحبه عمیق، مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شده است. همچنین با هدف تقویت بخش تحلیلی از داده های اسنادی نیز استفاده شد. برای تحلیل گونه های زبانی موجود از تکنیک تابلوهای بهینگی در زبان شناسی استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که گروه فرادست جامعه، یعنی کسانی که خود را سنندجی اصیل می دانند، برای حفظ تمایز- که تضمین کننده برتری آنها در میدان های مختلف و حفظ قدرت در دست آنهاست- از نمادهایی استفاده می کنند که یکی از این آن ها گونه زبانی است. آنها فرایند های بهینگی مانند تضعیف را ناشی از ضعف شناختی گروه های فرودست می دانند. گروه فرادست با مکانیسم های ارتباطی، رفتاری و حاشیه ای کردن، سعی می کنند گروه فرودست را به پذیرش برتری فرهنگی خود وادار کنند. مکانیسم گروه فرودست جهت رهایی از تبعیض و حاشیه ای شدن، تغییر الگوهای رفتاری و شبیه سازی گونه های زبانی است.

Anthropological Study of the Way of Representing Alterity and Social Distinction in Sanandaj

In this study, we have examined alterity and social distinction among the people of Sanandaj and their relation with the present language species on the field. Our questions are: What does the Sanandaj / non Sanandaj dual mean to the people of Sanandaj? What are the roots of this alterity? How is the alterity represented? What is the role of language in this representation? Optimality theory in linguistic anthropology has been used to answer these questions. The data shows that the dominant group uses symbols to maintain a distinction that ensures their superiority in different fields; One of which is language. They assume that optimal processes, such as weakening, are due to the cognitive weakness of subordinate groups and they judge them. The dominant group is trying, through communication, behavioral and marginalizing mechanisms, to force the subordinate group to accept its cultural superiority. The subordinate group is trying to change its behavioral patterns and to use the language simulation mechanism to get rid of discrimination and marginalization.

تبلیغات