آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۵

چکیده

آغازگر به عنوان نقطه عزیمت پیام، امکان پردازش پیام متنی را برای گوینده و نیز تعیین جهت گیری کنشی و فکری پیام را برای مخاطب فراهم می آورد. در این پژوهش، به منظور تحلیل ساختاری و گفتمانی متن فتوت نامه نجم الدین زرکوب و کشف ساز و کارهای میان ذهن و زبان نویسنده و بافت فرهنگی-اجتماعی متن از تحلیل آغازگرها استفاده شده است. از تحلیل انواع آغازگرها در این متن که به روش ترکیبی (توصیفی، تحلیلی و آماری) انجام گرفت، این نتایج به دست آمد: فراوانی معنادار آغازگرهای تجربی در این متن، نشانگر غلبه کنش ایضاحی و تبیینی در گفتمان مؤلف است. کاهش معنادار آغازگرهای میان فردی، نشانگر پایین بودن کنش های ارتباطی و تعاملی در متن و مؤید تقویت منظورهای گفتمانی تک صدایی و اقتداری موجود در سازه های تجربی است. از میان آغازگرهای متنی، عناصر ساختاری به جهت نقشی که در پیوستگی و توسعه متن ایفا می کنند، پررنگ تر از دو نوع دیگر (تداومی و افزوده پیوندی) است. در این متن، فراوانی آغازگرهای ساده و بی نشان، بیشتر از آغازگرهای مرکب و نشان دار است که تاثیر آن در متن، به شکل سهولت و قاعده مندی زبانی و دستوری در عین انسجام متنی در بافت گفتمان ایدئولوژیک متن مشاهده می شود.

Structural and discursive analysis of primers in Najmuddin Zarkoub's Fotovvat-nāmeh based on Halliday's theory

  The initiator, as the point of departure of the message, provides the possibility of processing the text message for the speaker as well as determining the action and intellectual direction of the message for the audience. In this research, in order to analyze the structural and discursive text of Najmuddin Zarkoub's fotovvat-name and discover the mechanisms between the author's mind and language and the cultural-social context of the text, the analysis of primers has been used. From the analysis of the types of primers in this text, which was done using a combined method (descriptive, analytical and statistical), the following results were obtained: the significant frequency of experimental primers in this text indicates the predominance of explanatory and explanatory action in the author's discourse. The significant reduction of interpersonal initiators indicates the low level of communicative and interactive actions in the text and confirms the strengthening of monophonic and authoritative discourse meanings in the experimental structures. Among the text starters, structural elements are more prominent than the other two types (continuity and link addition) due to the role they play in the continuity and development of the text. In this text, the frequency of simple and unmarked starters is more than that of compound and marked starters, whose impact in the text can be seen in the form of ease and regularity of language and grammar, as well as textual coherence in the context of the text's ideological discourse.

تبلیغات