آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۲

چکیده

احساس نیاز به بازگو کردن حقایق جامعه، نویسنده را به خلق آثاری وا می دارد که بافت و درون مایه ای اجتماعی دارند. جامعه شناسی ادبیات با بررسی محتوای آثار ادبی و رابطه آن با فضای اجتماعی، نشان دهنده جهان بینی حاکم بر متن است؛ بنابراین بررسی فرهنگ و رفتار افراد در آثار نویسنده می تواند به شناخت جامعه وی منجر شود که این امر، بدون تردید سنگ بنای نخست و گامی مؤثر در جهت اصلاح ارزش ها و هنجارهای نادرست نهادینه شده در دل این جامعه است. از این رو، بررسی جایگاه زن عرب در جامعه سنتی ترسیم شده در رمان های «الخباء» و «نقرات الظباء» نوشته میرال الطحاوی، با روش توصیفی تحلیلی امری ضروری می نماید. چنین به نظر می رسد که نویسنده با طرح مسئله اصلی رمان بر محوریت زنان و سیطره فرهنگ عامه گذشته، آشفتگی ها، تحقیر و خوار داشت، ظلم پذیری و سلطه سنت، تصویری تک بعدی و اغلب یک وجهی از یک زن منفعل عربی در محیطی بدوی و احیاناً حضری را به تصویر می کشد که تسلیم گفتمان حاکم است و اگر به ندرت تمردی دارد، این تمرد به تغییر و بهبود وضعیت وی در خانواده و جامعه منجر نمی شود. می توان دریافت که زن کامل با تمام وجوه منشوری در جامعه مورد نظر نویسنده، جایگاهی ندارد و قهرمانان زن نه تنها تلاشی برای رهایی از قید و بند سنت ندارند، بلکه در ظلم به خود و زنان همانند خویش با گفتمان غالب همگام می شوند تا کورسوی امید به تحول در میان شخصیت های زن به خاموشی گراید. 

Representation of the position of women in the traditional society in the novels of Al-Khaba and Noghrat Al-Dhaba by Miral Tahawi

The need to retell the facts of society compels the author to create works that need to retell the facts of society. The author believes in creating works with a social context. Understanding the culture and behavior of individuals leads to understanding the community understanding the culture and behavior of individuals leads to Understanding the community. This article explores the position of Arab women in the traditional society depicted in the novels of Al-Khabaa and Noghrat Al-Dhabaa by the Egyptian writer Miral Al-Tahawi through a descriptive-analytical method.The author seems to have created confusion, humiliation, oppression, and tradition domination, a one-dimensional and often one-sided portrayal of a passive Arab woman in a primitive setting, with the novel's central theme centered on women and the dominance of past popular culture. He may portray a person who submits to the prevailing discourse, and if he seldom rebels, this rebellion will not change or improve his situation in the family and society. Women have no place in the author's society, and female heroes not only do not try to break free from the shackles of tradition, but in the oppression of themselves and women like themselves, they synchronize with the dominant discourse to extinguish the hope for change among female characters

تبلیغات