آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۴

چکیده

فراواقع گرایی یا سوررئالیسم دارای اصولی مشابه و مشترک با مبانی عرفان است که این اشتراک در اندیشه های برخی از عارفان ظهور چشمگیرتری یافته است و فخرالدین عراقی شاعر و عارف بزرگ قرن هفتم ایرانی از آن جمله است که تاکنون از این دیدگاه به نظم و نثر او نگریسته نشده و در قالب نقد ادبی جدید مورد مطالعه و مقایسه قرار نگرفته است. در این مقاله که از نوع کتابخانه ای و به روش توصیفی- تحلیلی است، پس از خوانشی جدید از رابطه عرفان با سوررئالیسم موارد اشتراک آنها در آثار عراقی ترسیم و دنبال می شود. او پیرو مکتب جمال است که به زیبایی و عشق اصالت می دهد و عنصر خیال را مرز فراواقعیت و زیبایی آفرین می داند، با گریز از عقل به کشف و شهود روی می آورد و از دنیای درون شبیه به ضمیر ناخودآگاه سخن می گوید و با شطح و الهام از دنیای خیال بهره می گیرد که در حقیقت تصویرهایی سوررئالیستی ارائه می دهد. در این پژوهش آموزه های عرفانی فخرالدین عراقی قابل مقایسه با این مکتب نشان داده می شود.

Surrealism and Iraqi’s Mysticism

Surrealism has principles similar to the principles of mysticism, which have become more prominent in the minds of some mystics, and Fakhreddin al-Iraqi, a great seventh-century Iranian poet and mystic, has never seen his poetry and prose from this perspective. And has not been studied and compared in the form of new literary criticism. In this article, which is a library and descriptive-analytical method, after a new reading of the relationship between mysticism and surrealism, their commonalities in Iraqi works are drawn and followed. He had a school of beauty is beauty and love originality and cross-border element of imagination to reality and beauty entrepreneur knows, The escape from reason to intuition turns and speaks to the unconscious inner world like Shat'h and inspiration from the world of fantasy with interest that, in fact, offers a surrealistic images and in this study is comparable to the school of Fakher Iraqi al-Din Mysticism teachings is shown.

تبلیغات