آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۴

چکیده

تذهیب به عنوان یکی از آرایه های تزیینی در سنت کتاب آرایی، هنری با قدمت بسیار در تمدن اسلامی است و در اغلب نسخه های نفیس و هنری بخش مهمی از تذهیب ها به سرلوح ها اختصاص داده شده اند. روند سرلوح سازی علاوه بر نسخ خطی، پس از ورود صنعت چاپ سنگی به ایران، در کتب چاپی هم ادامه یافت. هرچند که سرلوح ها در کتب چاپ سنگی در سبک ها و شیوه های مختلفی اجرا شده اند ولیکن مطالعه ای تخصصی در این زمینه تا کنون انجام نشده است. لذا هدف مطالعه پیش رو، شناسایی و معرفی سبک های مختلف سرلوح های کتب چاپ سنگی و ارائه آنها در قالب گروه هایی مستقل است. سوالات پاسخ داده شده در این مقاله عبات اند از: انواع سبک های بکار رفته در سرلوح های کتب چاپ سنگی کدامند؟ و کدام سبک ها سنتی و کدام یک جدید و نو ظهور هستند؟ مقاله پیش رو از نوع توسعه ای بوده و به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و اطلاعات لازم برگرفته از منابع کتابخانه ای است و بر این اساس ابتدا سرلوح ها شناسایی شده بر اساس اینکه دارای ساختاری سنتی هستند و یا جدید، به دو گروه تقسیم شدند و سپس برای هریک از گروه ها زیر مجموعه هایی شناسایی شد: سرلوح های سنتی: کتیبه ای، تاجی، مستطیل- مربعی و نقش و نیم نقش. سرلوح های جدید: 1- خط محور (خوشنویسی گونه) 2- نقش محور (تصویرسازی شده و نمادین). همچنین با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از نمونه های شناسایی شده در کشور هند به چاپ رسیده اند لذا می توان گفت که سبک هایی همچون، کتیبه ای، تاجی، مستطیل- مربعی و تصویرسازی هم در کتب چاپ ایران و هم هند همزمان بکار رفته اند و این درحالی است که سبک خوشنویسی گونه و سبک نمادین را می توان مختص کتب ایران و سبکِ نقش و نیم نقش را مختص کتب هند دانست.

Stylistics of the frontispieces of lithographic books of the Qajar period, based on two hundred books with the frontispiece preserved in the National Library and Archives of I.R. IRAN

An important part of the Illumination is dedicated to the frontispieces. After the arrival of the lithography industry in Iran, the process of designing the frontispieces, in addition to manuscripts, continued in lithographic books. The purpose of this study is to identify and introduce different styles of lithographic book frontispieces and present them in separate groups. This article has been done by descriptive and analytical method, and data for this article is collected from archival documents and library resources. Conclusion: In the first step, the frontispieces were identified based on whether the frontispieces have a traditional structure or are new and emerging, the frontispieces were divided into two groups, traditional and new, and then traditional frontispieces were divided into four distinct styles based on the general form of the frontispiece: 1- Inscription. 2- Crown .3- Rectangular-square. 4- pattern and half-pattern (naghsh va nim- naghsh). The new frontispieces were initially divided into two groups based on whether they had more embellishments or text. Typographic frontispieces were placed in the group of text-based, and the second group was divided into symbolic and illustrations frontispieces based on whether the motifs used in them are symbolic or not (non-symbolic motifs). Studies have shown that a significant number of lithographic books in that period were printed in printing houses in India, and therefore attention to the place of printing of books showed that styles such as inscription, crown shape (Taji), rectangular-square, and illustration, simultaneously in books printed in Iran and India have been used, While typographic style and symbolic style can be considered for books published in Iran and the pattern and half-pattern can be considered for Indian books.

تبلیغات