آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

گردشگری خلاق یک ژانر جدید و امیدوار کننده از گردشگری است که به طور فزاینده ای در بازار جهانی گردشگری رواج دارد. اگرچه گردشگران فرهنگی به طور فزاینده ای در تلاشند تا رویدادهای فرهنگی را به طور فعال تجربه کنند و مستقیماً به فعالیت های خلاقانه بپردازند اما دانش تجربی در مورد جهانگردان خلاق محدود است. هدف از انجام این تحقیق پدیدار شناسی تجربه زیسته گردشگران خلاق با محوریت عشایر در استان کرمان است. جامعه آماری این تحقیق گردشگران خلاقی هستند که از مناطق عشایر نشین در استان کرمان بازدید کرده اند. اعضای نمونه با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شده اند. داده های پژوهش با استفاده مصاحبه های نیمه ساختار یافته جمع آوری شده است. پس از انجام یازده مصاحبه اشباع نظری حاصل شد. از روش هفت مرحله کلایزی در روش تحقیق پدیدار شناسی برای تحلیل داده ها استفاده شده است. همچنین با مراجعه مجدد به شرکت کنندگان در مصاحبه و جلب توافق ایشان، اعتبار نتایج به دست آمده بررسی شده است. در انتها چهار تم کلی سنخ شناسی گردشگری خلاق، رفتار های گردشگر محور، سبک زندگی تجربی گردشگران خلاق و خصیصه مقصد گردشگری خلاق از دوازده خوشه حاصل شدند.

Phenomenology of lived experience of creative tourists (Case study of creative tourism with a focus on nomads in Kerman province)

Creative tourism is a new and promising genre of tourism that is increasingly prevalent in the global tourism market. . Although cultural tourists are increasingly trying to actively experience cultural events and engage directly in creative activities, empirical knowledge about creative tourists is limited. The purpose of this study is the phenomenology of the lived experience of creative tourists with a focus on nomads in Kerman province. The statistical population of this study is international tourists who have visited nomadic areas in Kerman province. The sample members were selected using the snowball sampling method. Research data were collected using semi-structured interviews. After eleven interviews, theoretical saturation was obtained. The seven-step Clays method in phenomenological research method has been used to analyze the data. Also, by referring the participants to the interview again and obtaining their agreement, the validity of the obtained results has been checked. In the end, four general themes of creative tourism typology, tourist-oriented behaviors, experimental lifestyle of creative tourists and the characteristic of creative tourism destination were obtained from twelve clusters.

تبلیغات