آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

در این مقاله با رویکرد آینده پژوهی و به هدف شناسایی مؤلفه های مؤثر در توسعه گردشگری در ایران و نحوه تأثیرگذاری آن ها از رویکرد آمیخته کمی-کیفی بهره برده شده است. بدین منظور چهار مرحله به انجام رسیده است: یک) استخراج مؤلفه ها از منابع مکتوب، دو) برگزاری پنل خبرگان برای تدقیق مؤلفه ها، سه) شناسایی اثرات متقابل مؤلفه ها از سوی خبرگان، و چهار) تحلیل های نرم افزاری برای تعیین اثرات متقابل مؤلفه ها. پس از استخراج مؤلفه های اولیه، پنل خبرگان با حضور متخصصینی که آشنا به موضوع گردشگری و یا دارای رویکردی کل نگر در برنامه ریزی بودند، تشکیل گردید. به این ترتیب 10 مؤلفه به عنوان مؤلفه های مؤثر در توسعه گردشگری در ایران شناسایی شد. سپس ماتریس دلفی با نظر خبرگان تهیه و با میانگین گیری از نظرات آنان ماتریس نهایی تهیه و به وسیله نرم افزار "میک مک" تحلیل گردید. یافته های این پژوهش نشان می دهد که "آمار و اطلاعات" و "زون بندی" مؤلفه های تأثیرگذار در توسعه گردشگری هستند و مؤلفه "سازماندهی" و "مدیریت" نقشی تنظیمی در توسعه گردشگری دارند. این پژوهش همچنین برای دستیابی به توسعه ای متوازن در حوزه گردشگری لازم است آمار و اطلاعات این حوزه روزآمد و کارآمد گردد و زون بندی و تعیین قابلیت هر یک از مناطق کشور در حوزه گردشگری در مقیاس های مختلف انجام گردد.

An investigation of the Factors Affecting Iranian Tourism Development

In this paper, a quantitative-qualitative methodology has been used through the Futures Study approach in order to identify the factors affecting tourism development in Iran. Four main steps have been taken to this end. These steps are: (1) extracting factors from written sources, (2) holding expert panels to analyze factors, (3) identifying interactions between factors by experts, and (4) software analysis to determine factor interactions. The findings of this study show that "statistics and information" and "zoning" are factors affecting tourism development and "organization" and "management" have a regulatory role in tourism development. In order to achieve a balanced development in the field of tourism and carry out zoning and determining the capability of each area of the country in the field of tourism at different national and international scales, statistics and information should be updated and efficient. Accordingly, serious attention to management structures and, if necessary, their modification and improvement can help Iran develop its tourism industry.

تبلیغات