آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

ضرورت توجه به توان رقابتی مقاصد گردشگری معلول فضای رقابتی به وجودآمده در صنعت گردشگردی بین المللی است. هدف اصلی بسیاری از مقاصد گردشگردی دنیا، افزایش توان رقابتی است که منجر به حفظ و افزایش سهم بازار می شود. از اینرو پژوهش حاضر سعی کرده با استناد به تئوریهای نوین رقابت-پذیری در صنعت گردشگردی ایران با استفاده از رویکرد MCDM هیبریدی، به ارزیابی عوامل موثر در بهبود رقابت پذیری در این صنعت و ارائه راهکارهای مناسب برای آن می پردازد. با توجه به تعدد معیارهای ارزیابی کمی و ماهیت فازی بودن معیارهای کیفی، لذا در این پژوهش، به منظور ارزیابی و انتخاب راهکارهای مناسب از یک رویکرد ترکیبی MCDM هیبریدی مبتنی بر فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی و ویکور فازی استفاده شده است. نمونه آمای پژوهش را 15 نفر از خبرگان و متخصصان مرتبط با صنعت توریسم ایران تشکیل داده اند. بر اساس مطالعات صورت گرفته، معیارهای اصلی در این تحقیق چارچوب قانونی، محیط کسب و کار و زیرساخت و منابع انسانی و فرهنگی می باشند که هر یک به نوبه خود شامل زیرمعیارهایی می باشند. نتایج این تحقیق نشان دهنده آن است که در بین عوامل موثر بر بهبود رقابت پذیری، افزایش کیفیت مقاصد گردشگریبالاترین اولویت را داشته است.

Assessing the Effective Factors on Improving Competitiveness in the Iran's Tourist Industry Using the Hybrid MCDM Approach

The main aim of the world's tourism destinations is to increase the competitive power that leads to maintain and increase of market share. Therefore, this study evaluate the effective factors in improving the competitiveness of the Iran's tourism industry provide suitable solutions for it, using the hybrid MCDM approach. In this study, we have used a hybrid MCDM hybrid approach based on the fuzzy hierarchy process and Fuzzy Vocabulary to evaluate and select appropriate solutions. Sample research sample has been compiled by 15 experts related to the Iran's tourism industry. According to studies, the main criteria in this study are the legal framework, the business environment and infrastructure and human and cultural resources, also each of which in turn includes sub-criteria. The results of this study indicate that among the factors influencing competitiveness improvement, the increase of the quality of tourism destinations has been the highest priority.

تبلیغات