آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

در عصر جهانی شدن، توسعه خوشه های خلّاق فرهنگی-گردشگری به مثابه یکی از پیشران های اصلی توسعه فضایی و رقابت پذیری منطقه ای معرفی شده است؛ موضوعی که در ایران مغفول واقع شده و یا کم تر بدان پرداخته شده است. در این راستا و برمبنای مدل توسعه خوشه ای پورتر و لینگل، پژوهش کوشیده است با استفاده از روش مصاحبه عمیق با دست اندرکاران صنعت سینمایی و نیز آمیخته پژوهیِ مطالعات اسنادی، پیامدهای فضایی خوشه های فرهنگی-گردشگری را با تاکید بر خوشه ی رسانه ای بر توسعه منطقه ای کلان شهر تهران مورد واکاوی قرار دهد؛ سپس برای تقویت آثار مثبتِ خوشه های فرهنگی بر توسعه منطقه ای، از طریق مدلِ مکان گزینی، به پیشنهاد مکان بهینه بپردازد. گام نهایی نیز به پیشنهاد الزامات و راهکارهای برنامه ریزانه و ارزش افزا برای اثرگذاری صنعت سینما بر توسعه فضایی و رقابت پذیری تهران اختصاص یافته است. به عنوان دستاورد پژوهش، رقابت پذیری منطقه کلان شهری تهران به واسطه شهرک های سینمایی برمبنای تحقق کامل الزامات و اصول خوشه های خلاق فرهنگی و نیز مکان یابی صحیح میسر خواهد شد. به عنوان خروجی مدل مکانی، شهرستان تهران با اختلاف بسیار بالا به عنوان اولویت اول استقرار و درون آن اراضی عباس آباد و فرودگاه قلعه مرغی به عنوان اولویت های برتر مکانی شناسایی شدند.

Spatial Requirements for the Development of Creative and Competitive Cultural-Tourism Clusters (media cities); a case study for Tehran Metropolitan Area

In today's age of Globalization, cluster development in general and the development of creative cultural-tourism clusters in particular have been introduced to be the main part of spatial development and regional competitiveness.The creative cultural cluster,is dominated by small and medium-sized cultural and creative enterprises, specialized arts and new media practices, which can be referred to the activities, innovative and creative cultural and artistic institutions that which has a geographical neighborhood and spatial focus by forming the overflows of knowledge and innovation, it will bring about the development and competitiveness of enterprises and the regions. In this regard, based on Porter and Lingel cluster development model, the present study has tried to use the social survey method in a deep interview with the cinema industry and also the related literature study to investigate the spatial implications of cultural-artistic clusters with an emphasis on media cluster for exploring Tehran regional development; in addition, in order to reinforce the positive effects of cultural clusters on regional development, it proposes an optimal location through a location model. The final step was devoted to proposing requirements and cost-effective strategies for influencing the cinema industry on spatial development and competitiveness of Tehran& apos; s metropolitan area

تبلیغات