آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۳

چکیده

از آنجایی که تدوین یک الگوی پرمحتوی در مدیریت اسلامی برای کشورهای منطقه، جهان اسلام و کل دنیا دارای اهمیت زیادی است، وجود یک الگوی جامع مدیریت اسلامی برای پاسخگویی به نیازهای مدیریتی و اداره کشورهای جهان در سایه مکتب غنی و نجات بخش اسلام یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. هدف اصلی این پژوهش طراحی الگوی جهانی شدن مدیریت اسلامی است با رویکرد کیفی، نوع پژوهش براساس هدف کاربردی، روش پژوهش از نوع گراندد تئوری  و گردآوری داده ها پیمایشی و ماهیت پژوهش اکتشافی است. جامعه آماری عبارت است از کلیه افراد خبره در مدیریت اسلامی در کشور و نمونه آماری با روش نمونه گیری گلوله برفی و براساس قاعدۀ اشباع نظری، با 45 نفر از خبرگان مصاحبۀ عمیق صورت گرفت، ابزار پژوهش مصاحبۀ باز و عمیق از خبرگان و اسناد بالادستی است. برای تحلیل یافته ها براساس مطالعات گلیزر و اشتراوس در مطالعات کیفی، از روش مقایسه مداوم در طی سه مرحلۀ کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. طبق یافته ها، 26 عامل مؤثر برای جهانی شدن مدیریت اسلامی در پنج بعد شامل جنبه حکومتی، جنبه ترویج فرهنگی، ترویج اقتصادی، اسلامی رفتاری و جنبه علمی معرفی شد و در نهایت الگوی پژوهش توسط خبرگان تأیید گردید.

Designing a Model for the Globalization of the Islamic Management

Since developing a rich model of Islamic management for the countries in the region, the Islamic world, and the whole world is significantly important, the existence of a comprehensive model of Islamic management to respond to the managerial and governmental needs of the countries in the world by Islam’s rich and redemptive school is an indispensable necessity. The present study aimes to design a model of the globalization of Islamic management. The study implemented a qualitative methodology in the form of the Grounded Theory and was applied according to its goals, and the data were collected using a survey research methodology with an exploratory nature. The population consisted of all Iranian experts in the field of Islamic management. Then, 45 experts were selected using snowball sampling method according to the principle of theoretical saturation, and in-depth interviews were made with them. The instruments implemented in the study were open and in-depth interviews with the experts and upstream documents. The data were analyzed according to the method proposed by Glaser and Strauss. Thus, constant comparison in three stages - open, axial, and selective coding – was carried out. According to findings, 26 effective factors of the globalization of Islamic management in five dimensions, including the administrative dimension, cultural promotion, economic promotion, Islamic behavior, and the scientific dimension, were proposed, and the research model was approved by the experts.

تبلیغات