آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۵

چکیده

اندیشه ارسطو درباره تجرد نفس یکدست نیست و بحثی صریح و واضح دراین باره نداشته است؛ با تعریف نفس به طور کلی و نیز بیان ویژگی های نفس می توان به نظری درباره آن دست یافت. آیا نفس برای ارسطو مجرد است یا خیر؟ اگر نفس مجرد است تجرد آن به چه معناست؟ آیا نفس به صورت کلی مجرد است یا جزیی از اجزای آن چنین است؟ برای ارسطو تجرد نفس به دو معناست: بسیط بودن و غیرجسمانی بودن. در این نوشتار برآنیم با دو روش سلبی و ایجابی دلایلی برای تجرد نفس نزد ارسطو ارائه کنیم. با سلب جسمانیت و ویژگی های جسمانی از نفس مانند بی مکان بودن، بی مقدار بودن، جسم نبودن و ترکیب نداشتن، و ایجاب مدبر بودن، حیات داشتن، بسیط بودن و مفارق بودن عقل، دلایل را در سه دسته بندی نقد ارسطو از پیشینیان، ویژگی های نفس و نیز مفارق بودن عقل بیان کنیم.

Review immateriality of the soul in Aristotle

Aristotle thought about of Immaterial of Soul is not self-consistent and explicit. In general, with definition of Soul and with expression characteristics can be achieved idea. Whether or not a Immaterial soul for Aristotle? If the soul is an Immaterial, What is it? Is the Soul generally Immaterial or part of its components is that? For Aristotle immateriality of the soul to two means: Simple and incorporeal being. In this article we are going to With both negative and positive reasons to give immateriality of the soul Aristotle with negative the corporeal and physical characteristics such as no Space, no amount and no combination, and with Positive being resourceful, have life, simple and separate the intellect, reason critique of Aristotle classified in three predecessors, features express our esteem and sense of being separate.

تبلیغات