آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۲

چکیده

هدف: بیماری کووید-19 علاوه بر آسیب های جسمی، پیامدهای روانی زیادی مانند فرسودگی والدینی و کودک آزاری را نیز به همراه داشته است. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی برنامه تاب آوری پنسیلوانیا بر فرسودگی والدینی و کودک آزاری ناشی از پاندمی کووید-19 در مادران دانش آموزان دوره اول ابتدایی انجام شد.  روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری متشکل از مادران دانش آموزان دوره اول ابتدایی شهرستان اردکان در سال تحصیلی 1400-1399 بود. 30 نفر با روش نمونه گیری دواطلبانه انتخاب و به صورت تصادفی در گروه های آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزارهای این پژوهش شامل مقیاس فرسودگی والدینی (روزکام و همکاران، 2018) و کودک آزاری (حسینخانی و همکاران، 1392) بود. برنامه تاب آوری پنسیلوانیا به صورت هفتگی طی دوازده جلسه ۵/۱ ساعته به گروه آزمایش، ارائه شد و گروه کنترل آموزشی را دریافت نکرد. داده های حاصل از پژوهش با استفاده از کای دو و تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرم افزار آماری SPSS26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه به لحاظ متغیرهای جمعیت شناختی سن و تحصیلات تفاوت معنی داری وجود ندارد (05/0<p). دیگر نتایج نشان داد که برنامه تاب آوری پنسیلوانیا در کاهش نمرات فرسودگی والدینی (001/0>p ،۱۶۸/۲۷F=) و کودک آزاری (001/0>p ،466/37F=) ناشی از پاندمی کووید-19 در مادران دانش آموزان دوره اول ابتدایی مؤثر بود. نتیجه گیری: برنامه تاب آوری پنسیلوانیا می تواند به عنوان یک مداخله کارآمد در جهت کاهش فرسودگی والدینی و کودک آزاری ناشی از پاندمی کووید-19 در مادران دانش آموزان دوره اول ابتدایی در کنار سایر روش های آموزشی و درمانی مورد استفاده گیرد.

Effectiveness of Pennsylvania Resiliency Program on Parental Burnout and Child Abuse Due to the Covid-19 Pandemic in Mothers of Primary School Students

Purpose: Covid-19 disease has many psychological consequences, such as parental burnout and child abuse, In addition to physical injuries. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of Pennsylvania resilience-based intervention on parental burnout and child abuse caused by the Covid-19 pandemic in mothers of elementary school students. Methodology: The research method was quasi-experimental with pre-test and post-test with control group. The statistical population of the study consisted of mothers of first grade students in Ardakan city in the academic year 2020-2021. 30 people were selected by voluntary sampling method based on inclusion criteria and randomly assigned to experimental and control groups. The instruments of this study included the Parental Burnout Scale (Rosecom et al., 2018) and Child Abuse (Hosseinkhani et al., 2013). The Pennsylvania resuscitation program was presented to the experimental group on a weekly basis for twelve 1.5-hour sessions, and the control group did not receive training. The data were analyzed using chi-square and multivariate analysis of covariance in SPSS26 statistical software. Findings: The results showed that there was no significant difference between the two groups in terms of demographic variables of age and education (p<0.05). Other results showed that the Pennsylvania Resiliency Program was effective in reducing the scores of parental burnout (p<0.001, F= 27.168) and child abuse (p<0.001, F= 37.466) Caused by the Covid-19 pandemic in mothers of primary school students. Conclusion: The Pennsylvania resiliency program to be used as an effective intervention to reduce parental burnout and child abuse caused by the Covid-19 pandemic in the mothers of elementary school students, along with other educational and therapeutic methods.

تبلیغات