آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۱

چکیده

هدف اصلی پژوهش حاضر این است که نخست وضعیت موجود مؤلفه های برنامه درسی چندفرهنگی برای دوره دوم متوسطه را بررسی کند و سپس، ابعاد مؤلفه ها و شاخص های آن را توصیف و تحلیل کند. این پژوهش ازنظر ماهیت داده ها از نوع آمیخته است و در دو بخش کیفی و کمی تنظیم شده است. در روش کیفی با 18 متخصص رشته برنامه درسی مصاحبه تا حد اشباع انجام گرفت. برای استخراج نتایج حاصل از مصاحبه ها از روش کدگذاری دومرحله ای استفاده شده است. جامعه آماری در بخش کمی شامل معلمان نواحی پنج گانه تبریز بودند که در دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی (98-99) تدریس می کردند. در تجزیه و تحلیل داده های کمی از روشهای آماری جهت اعتباریابی شاخصه های برنامه درسی چندفرهنگی (به دست آمده از مرحله اول) با استفاده از روشهای آلفا کرونباخ، محاسبه ضریب CVR و تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شده است. یافته های ما چهار بُعد کلیِ «اهداف»، «محتوا»، «روشها»، و «اصول آموزشی» در تدوین برنامه درسی چندفرهنگی را شناسایی-کرد. هم چنین، یافته ها نشان داد که در مولفه اهداف چندفرهنگی در نظام فعلی آموزشی ایران، میانگین نمره تجربی به طور معناداری بیشتر از میانگین نظری است. بدین ترتیب، مشخص شد وضعیت هدف گذاری در خصوص آموزشهای چندفرهنگی، نظام فعلی در وضعیت مطلوبی قراردارد اما در خصوص سه بُعد «محتوا»، «روشها»، و «اصول برنامه درسی چندفرهنگی» میانگین به دست آمده، در حدود میانگین نظری است. بنابراین، میزان توجه و اجرای سه بعُد مذکور در نظام آموزش فعلی در حال حاضر در وضعیت متوسط قرار دارد.

Investigating the components of a multicultural curriculum and determining its dimensions and indicators (A case study of the senior secondary schools in Tabriz)

The present study intended to answer the following two questions: (a) What is the current state of the multicultural curriculum components of the senior secondary schools? (b) What are the dimensions and indicators of a multicultural curriculum of the senior secondary schools? This research is mixed in terms of the nature of the data and is organized in two parts: qualitative and quantitative. interviews were conducted with 18 experts in the curriculum to the point of saturation. Two-stage coding method has been used to extract the results of the interviews. The statistical population in the quantitative part included teachers from the five districts of Tabriz who taught in the senior secondary schools in the school year. In the analysis of quantitative data, statistical methods have been used to validate the characteristics of a multicultural curriculum (obtained from the first stage) using Cronbach's alpha methods, CVR coefficient calculation, and exploratory and confirmatory factor analysis. Our findings identified four general dimensions of "goals", "contents", "methods", and "educational principles" in developing a multicultural curriculum.in the component of multicultural goals in the current Iranian educational system, the average experimental score is significantly higher than the theoretical average. Thus, it is clear that the current system is in a good position for targeting multicultural education, but regarding the three dimensions of "contents", "methods", and "principles of multicultural curriculum", average achieved is near to the theoretical average. the level of attentionof these three dimensions in the current education system is currently in the average situation.

تبلیغات