آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۵

چکیده

تأثیر منفی بحران هایی از قبیل بیماری های همه گیر در تقاضای گردشگری و رفتار گردشگران کانون مطالعات متعددی قرار گرفته و از ابعاد گوناگونی به آن نگریسته شده است. در پژوهش پیش رو، تأثیر ریسک ادراک شده از بیماری کوید-۱۹ در تمایل گردشگران برای روی آوردن به گردشگری بدون تماس شناسایی شده است. پژوهش کاربردی است و برای بررسی تأثیر ریسک درک شده از بیماری کوید-19 در قصد رفتاری گردشگران از مدل باورهای سلامت و نظریه رفتار برنامه ریزی شده استفاده شده است. به علت شرایط شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی در بازه زمانی گردآوری داده های پژوهش، پرسش نامه برخط در شبکه های اجتم اعی اینستاگرام و توییتر توزیع شد و پس از ویرایش، ۸۳۱ پرسش نامه قابل تحلیل به دست آمد. روایی مدل و آزمون فرضیه ها با مدل سازی معادلات ساختاری بررسی شده است. نت ایج آزمون فرضیه ها حاکی از آن است ک ه ادراک شناختی از ریس ک ابتلا به کووید-19 در نگرش به گردشگری بدون تماس و هنجارهای ذهنی گردشگران تأثیری مثبت می گذارد. همچنین، نگرش به گردش گری ب دون تم اس، هنجاره ای ذهن ی و کنت رل رفتاری درک شده گردشگران در نیت رفتاری گردشگران درباره قصد رفتاری گردشگری بدون تماس نیز ت أثیری مثبت را نشان می دهد. اما یافته های این پژوهش از تأثیر ریسک ادراک شده در کنت رل رفت اری درک ش ده حمایت نمی کند.

The Effect of Risk perception of COVID-19 on Behavioral Intention of Untact Tourism in IRAN

The negative impacts of crises such as pandemics on tourism demand and tourist behavior have been studied from different dimensions. As a result of one of the most critical pandemics in recent decades and its impact on tourists and the behavior of tourists, this study examines the effects of covid-19 risk perception on behavioral intention toward “untact” tourism, based on the frameworks of the Health Belief Model and the extended Theory of Planned Behavior. Due to the Corona pandemic outbreak and Quarantine during the research data collection (June 1400), an online questionnaire was published on social networks such as Instagram and Twitter, and 831 questionnaires were used for data analysis. The model’s validity and testing of the hypotheses have been investigated by modeling structural equations. The results indicate that the cognitive perception of Covid-19 risk positively affects attitudes and subjective norms. Also, the attitude, subjective norm, and perceived behavioral control of tourists positively influence behavioral intention. However, the findings of this study do not support the effect of perceived risk on perceived behavioral contro

تبلیغات