آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۵

چکیده

آژانس های مسافرتی بزرگ ترین حلقه واسط میان سازمان های ارائه دهنده خدمات گردشگری است. دانش و تجربه و مهارت های کارکنان آژانس های مسافرتی ذخایر گرانبهایی هستند که بی توجهی به آن ها می تواند موجب پیامدهایی همچون خروج کارکنان ارزشمند، نارضایتی مشتریان، نقص و شکست در خدمات شود. مشاوره منتور تعیین شده در آژانس های گردشگری می تواند از استرس و نگرانی های شروع کار بکاهد. تسهیل سازی برخی فرایندهای ناآشنا در آژانس های مسافرتی، که گاهی کارکنان جدید و کم تجربه با آن مواجه می شوند، خدماتی باکیفیت را برای مشتریان فراهم می کند. منتورها تلاش می کنند با مربیگری و محافظت از نیروهای جوان، آن ها را به آینده امیدوار کنند. این پژوهش نقش منتورینگ در بهبود بازاریابی داخلی آژانس های گردشگری شهر تهران را بررسی می کند. جامعه آماری پژوهش را کارکنان آژانس های مسافرتی در شهر تهران تشکیل می دهند که با فرض نامحدودبودن، تعداد 251 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای تحلیل نتایج، از معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که ابعاد فرایند منتورینگ (شامل مشاوره، تسهیل سازی، محافظت و مربیگری) در بهبود بازاریابی داخلی تأثیر مثبت و معنی داری دارد و باعث تجمیع منابع انسانی باتجربه و جوان و وفادار به آژانس ها می شود؛ به نحوی که با افزایش هرچه بیشتر رضایت کارکنان و تأثیرش در بهبود بازاریابی داخلی، می تواند افزایش رضایت مشتریان و بهبود فروش را در پی داشته باشد.

The Role of Mentoring Process in the Internal Marketing of Tehran Travel Agencies

Travel agencies are the largest intermediate circle between tourism service providers. The knowledge, experience, and skills of the staff of travel agencies are valuable resources that, if left unattended, can lead to consequences such as the departure of valuable staff, customer dissatisfaction, and service failures. Counseling by a mentor assigned to a travel agency can reduce the stress and worries of starting a business. Facilitating some unfamiliar processes in travel agencies, sometimes encountered by new and inexperienced staff, provides high-quality services for customers. Mentors try to give young people hope for the future by coaching and protecting them. This study examines the role of mentoring in improving the internal marketing of tourism agencies in Tehran. The study’s statistical population is the staff of travel agencies in Tehran. Assuming it is unlimited, 251 people were selected by the available sampling method. To analyze the results, structural equations and LISREL software were used. The results show that the dimensions of the mentoring process (including consulting, facilitation, protection, and coaching) have a positive and significant effect on improving internal marketing and creating experienced, young, and reliable human resources for agencies. In a way, increasing employee satisfaction and its impact on improving internal marketing can increase customer satisfaction and improve sales.

تبلیغات