آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

ایران، با بهره مندی از پهنه وسیع جغرافیایی، غنای تاریخی و تنوع قومی، ظرفیت های بسیاری را برای توسعه گردشگری میراث ناملموس دارد؛ اما تاکنون نظام مدونی برای جذب این گونه گردشگر وجود نداشته است. ازاین رو، هدف از این پژوهش طراحی الگویی برای توسعه گردشگری میراث ناملموس در ایران با استفاده از رویکرد کیفی داده بنیاد است. بدین منظور، مصاحبه ای نیمه ساختاریافته متشکل از پنج سؤال کلی با نوزده کارشناس در این حوزه شامل استادان دانشگاه، مدیران گردشگری و راهنمایان فرهنگی تورها انجام شد. این کارشناسان با روش نمونه گیری هدفمند و با رویکرد گلوله برفی انتخاب شده بودند. داده ها با نرم افزار کیفی مکس کیودا و روش کدبندی دستی تجزیه وتحلیل شد. به منظور بررسی روایی صوری و محتوایی، یافته ها در اختیار چند نفر از مشارکت کنندگان قرار گرفت و نظر آنان اِعمال شد. پایایی نیز با روش توافق درون موضوعی بررسی شد که میزان توافق 84 درصد به دست آمد. بنابر یافته های پژوهش، عوامل علّی شامل عوامل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و دیپلماسی، بسترها و زمینه ها شامل خط مشی گذاری، سازمانی، آموزش و پژوهش و برنامه ریزی، موانع شامل نوگرایی (مدرنیسم)، دیوان سالاری (بروکراسی)، مدیریت تعارض و دولت، راهکارها شامل بازاریابی، سیستم اطلاعاتی منسجم، مدیریت رویدادها، پشتیبانی و مشارکت، و نتایج و پیامدها شامل پیامدهای اقتصادی، فرهنگی   اجتماعی، ادراکی، توسعه ای و پایداری بود. نتایج این پژوهش به سیاست گذاران توسعه گردشگری میراث ناملموس در برنامه ریزی و اجرا کمک خواهد کرد.

Presenting a Model for the Development of Intangible Heritage Tourism in Iran with Grounded Theory Approach

Iran, with its vast geographical area, historical richness and also ethnic diversity, has many potentials for the development of intangible heritage tourism. However, so far there is no codified system to attract such tourists. Accordingly, the purpose of this study is to Design a Model for the Development of Intangible Tourism in Iran using the Grounded theory approach. Therefore, a semi-structured interview consisting of five general question and with 19 experts in this field, including: University professors, tourism administrators and cultural tour guides were selected using purposive sampling method with snowball approach, was done. MAXQDA qualitative software and manual coding method were used to analyze the data. In order to evaluate the face and content validity, the findings were presented to several participants and their opinions were applied after studying them. In order to check the reliability, the method of intra-subject agreement was used and the agreement rate was 84%. According to the research findings causal factors include: economic, cultural, social, historical and diplomatic, the basics include: policy making, organizational, educations and research and planning, barriers include: modernism, bureaucracy, conflict management and government, strategies also included: marketing, integrated information system, event management, support and participation, and the results and consequences included: economic, social-cultural, perceptual, developmental and sustainable. The results of this research will help the policy makers of intangible heritage tourism development in planning and implementation.

تبلیغات