آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۵

چکیده

این مقاله با اندیشیدن به شان معرفت شناختی ابزارهای علمی به مناقشه ی واقع گرایی علمی می پردازد. ادعای اصلی مقاله این است که یک دیدگاه منظرگرایانه و در عین حال واقع گرایانه قادر است نقش ابزارها در علم را توضیح دهد. در این راستا، منظرگرایی ابزاری تعریف، و از آن در برابرِ این سه نقد دفاع می شود: 1- منظرگرایی به نسبی گرایی می انجامد، 2- این دیدگاه منظرگرایانه که ابزارها بخشی از واقعیت را بازنمایی می کنند پیش پاافتاده است، 3- این ادعای منظرگرایانه که ابزارها شفاف نیستند یا پیش پاافتاده یا غیرقابلقبول است. در پاسخ، بر اساس مفهوم «قوّت» از نسخه ای واقع گرایانه از منظرگرایی دفاع می کنم، و چنین استدلال می کنم که منظرگرایی دلالت هایی جالب توجه برای تکثرِ بازنمایی های علمی و همچنین برای آموزش علم به عموم دارد. به علاوه، توضیح می دهم که دیدگاه (پسا)پدیدارشناختی درباره ی «میانجی» می تواند این ادعا را که ابزارها شفاف نیستند روشن کند.

Perspectivism of Scientific Instruments

This paper addresses the scientific realism debate by giving thought to the epistemic status of scientific instruments. The paper claims that a perspectivist yet realist view is capable of explaining the role of instruments in science. Thus, instrumental perspectivism is defined and supported against the following three criticisms. 1- Perspectivism leads to relativism. 2- Perspectivists’ view that instruments represent reality partially is trivial. 3- The perspectivist claim that instruments are not transparent is either trivial or unacceptable. In response, I defend a realist version of perspectivism on the basis of the concept of “robustness”. I also argue that perspectivism has interesting implications for the plurality of scientific representations and for teaching science to the public. Furthermore, I explain that the (post)phenomenological account of “mediation” sheds light on the assertion that instruments are not transparent.

تبلیغات