آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۲

چکیده

  با توسعه فضای مجازی و راه یافتن جریان شهرت به گفتمان اجتماعی، روند تغییرات فرهنگی با چالش مداخله سلبریتی ها مواجه شده است؛ در واقع، نفوذ فضای مجازی در بین جوانان و افزایش مصرف محتوای فرهنگی و رسانه ای از سوی آنها، در کنار اقبال به گروه های مرجع در این فضا، جهت و ماهیت تغییرات فرهنگی را در سطوح مختلف تحت تأثیر قرار داده؛ موضوعی که توجه پژوهشگران حوزه فرهنگ و رسانه را به خود جلب کرده است. اینکه تغییرات فرهنگی با چه چالش هایی مواجه می شوند، موضوع این پژوهش است. بر این اساس، این تحقیق، درصدد بررسی چالش های تغییرات فرهنگی از طریق شهرت در فضای مجازی است. روش پژوهش، پدیدارشناسی توصیفی هوسرلی و مبتنی بر روش کولایزی است. مشارکت کنندگان در پژوهش، چهره های مشهور فعال در عرصه های مختلف هنر، ورزش و فعالان فضای مجازی هستند. از این میان، با روش نمونه گیری هدفمند وابسته به معیار، با 16 نفر به عنوان نمونه پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته و عمیق صورت گرفت. اعتبار یافته ها از طریق دو کدگذار، ممیزان بیرونی و بازگشت به مصاحبه شوندگان تأیید شد. نتایج پژوهش نشان داد چالش های تغییرات فرهنگی از طریق شهرت در فضای مجازی را می توان در سرمایه شهرت، سلبریته شدن جامعه، جدایی بین واقعیت و بازنمایی، رسانه ای شدن فرهنگ و فردیت نوین، دسته بندی کرد. این ابعاد، دربرگیرنده مؤلفه هایی مانند میل به نمایش خودِ ایده آل، دموکراتیزه شدن احساسات، سیاست «حامی پروری»، گرایش به مصرف داده های زرد، سواد فرهنگی سایبر و کسب منزلت اقتصادی از طریق شهرت است.  

Culture and Fame: The Challenges of Cultural Change through Fame in the Cyberspace  

  By expansion of cyberspace and entering the flow of fame into the social discourse, the trend of cultural change has faced the challenge of interference of celebrities; in fact, the penetration of cyberspace among the youth and the increase in the consumption of cultural and media content by them, along with the popularity of reference groups in this space, have affected the direction and nature of the cultural change at different levels; an issue that has attracted the attention of researchers in the field of culture and media. The challenges cultural changes face are the subject of the present study. Accordingly, this study seeks to examine the challenges of cultural change through reputation in cyberspace. The research method is Husserl’s descriptive phenomenology and is based on Colaizzi's method. The participants in the study were celebrities active in various fields of art, sports, and cyberspace activists. From among them, semi-structured and in-depth interviews were conducted with 16 individuals as research samples using standard-dependent purposive sampling. Validation was confirmed by two coders, and external auditors and return to the interviewees. The results showed that the challenges of cultural change through fame in cyberspace can be classified into the capital of fame, celebritization of the society, separation of reality from representation, mediatization of culture, and new individuality. These dimensions include components such as the desire to display the ideal self, the democratization of emotions, the "patronage" policy, the tendency to consume the yellow data, cyber cultural literacy, and the acquisition of economic status through reputation.    

تبلیغات