آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳

چکیده

با گسترش ویروس کرونا در تمام نقاط کشور و اجتناب از تجمع افراد در مکان های شلوغ، مدارس به عنوان اولین مکان ها پیشگام این امر شدند که از تجمع افراد جلوگیری کنند. آموزش از راه دور در فضای مجازی توسط معلمان و با هماهنگی مدارس، دانش آموزان را از حضور فیزیکی در مدارس بی نیاز کرد. وزارت آموزش و پرورش نوعی سیستم آموزشی را برای دانش آموزان طراحی کرد. این سیستم «شاد» نام دارد که مخفف «شبکه آموزشی دانش آموز» است و یک نرم افزار کاربردی می باشد. این پژوهش به لحاظ ماهیت از نوع پژوهش های توصیفی است که به روش کیفی به تحلیل داده ها می پردازد و ضمن آسیب شناسی آن، راهکارهای مناسب برای ارتقاء کیفیت آموزشی این شبکه ارائه می دهد. هدف از این پژوهش، تحلیل شبکه آموزشی شاد از منظر اصول زبان شناختی و ارائه راهکارهای مناسب برای ارتقاء کیفیت آموزشی این شبکه است. در این پژوهش تعداد 100 جمله از سه مقطع ابتدایی، دوره اول و دوره دوم متوسطه براساس چارچوب نظری الگوهای غیرمعیار زبانی ذوالفقاری (1385) در سه حوزه فنی، زبانی و بلاغی بررسی شده است. نتیجه پژوهش نشان می دهد که بیشترین الگوهای غیرمعیار در حوزه فنی مربوط به املای نادرست به میزان (30%)، در حوزه زبانی مربوط به اسم به صورت استفاده بسیار زیاد از واژه های قرضی به میزان (20 %) و مربوط به فعل در شکل ناهماهنگی نهاد و فعل به میزان (15%) و در حوزه بلاغی مربوط به جابه جایی ارکان جمله به مقدار (19%) است. این نتایج نشان می دهد که خطاها به دلیل بی اطلاعی دانش آموزان نسبت به زبان فارسی و نقص سخت افزاری یا لغزش و خطای دست یا انگشت رخ می دهد.

Description and analysis of Shad educational network from the perspective of linguistics

With the spread of the corona virus in all parts of the country and avoiding the gathering of people in crowded places, schools became the first places to prevent the gathering of people. Distance education in virtual space by teachers and coordinated by schools helped students for not attending schools physically. The Ministry of Education designed a type of educational system for the students. This system is called "Shad" which stands for "Student Educational Network" and it is a practical software. In terms of its nature, this research is a descriptive type of research that analyzes data in a qualitative method and, along with its pathology, provides appropriate solutions to improve the educational quality of this network. The purpose of this research is to analyze the Shad educational network from the perspective of linguistic principles and to provide suitable solutions to improve the educational quality of this network. In this research, 100 sentences from the three levels of primary, first and second secondary stages have been investigated based on the theoretical framework of Zulfaqari's non-standard linguistic patterns (2015) in three technical, linguistic and rhetorical fields. The finding shows that the most non-standard patterns in the technical field are related to incorrect spelling amount to (30%), in the linguistic field related to the noun in the form of excessive use of loan words in the amount of (20%) and related to the verb in the form of the subject and verb inconsistency amount to (15%) and in the field of rhetoric, it is related to the relocate of sentence elements to the amount of (19%). These results demonstrate that errors occur due to students' ignorance of the Persian language and hardware defects or errors and hand or finger errors.

تبلیغات