آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۰

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های مفهومی هوش سازمانی در آموزش و پرورش لرستان بر پایه پژوهش کیفی و تحلیل محتوا شکل گرفت. اطلاعات محتوایی هوش سازمانی در دو گام جمع آوری شدند: نخست، پیشینه پژوهشی نظریه های موجود درباره هوش سازمانی به طور جامع مرور شد. سپس، با 15 متخصص مدیریت آموزشی مصاحبه و نظرات آن ها درباره هوش سازمانی ضبط شد. تحلیل محتوای پیشینه پژوهشی و نظریه ها بیانگر 9 مولفه هوش سازمانی، یعنی، ارتباطات بین فردی، سازگاری با محیط، نظام فناوری، نظام اطلاعاتی، مدیریت دانش، مدیریت استراتژیک، رهبری در سازمان، ویژگی های فردی هوشمندی و امکانات مالی و زیربنایی سازمان بود. از تحلیل محتوای مصاحبه با متخصصان 18مولفه طبقات محیط اثربخش، تعاملات بین فردی، فضای مجازی، آموزش مادام العمر، ارائه دانش، امکانات زیربنایی، مسئله محوری، مسائل اقتصادی، فرهنگ سازمانی، مدیریت سازمان، هدفمندی در سازمان، تعلق سازمانی، عدالت سازمانی، هوش معنوی، تشویق اعضاء، اهمیت تحصیل، خردمندی و پژوهش شناسایی شدند. یافته منحصر به فرد این مطالعه که در مصاحبه با متخصصان دیده شد، معنویت بود که در مطالعه هوش سازمانی در آموزش و پرورش باید در نظر گرفته شود.

Identifyingtheconceptualcomponentsoforganizationalintelligenceinlorestaneducationisaqualitativestuudy

The aim of this study was to identify the conceptual components of organizational intelligence in Lorestan education based on qualitative research and content analysis. Content information of organizational intelligence was collected in two steps: First, the research background of existing theories about organizational intelligence was comprehensively reviewed.Then, 15 educational management experts were interviewed and their opinions about organizational intelligence were recorded. Content analysis of research background and theories identified 9 components of organizational intelligence, namely, interpersonal communication, environmental compatibility, technology system, information system, knowledge management, strategic management, leadership in the organization, individual characteristics of intelligence and financial and infrastructure facilities of the organizationFrom the content analysis of interviews with experts 18 components of effective environmental classes, interpersonal interactions, cyberspace, lifelong learning, knowledge presentation, infrastructure, central issue, economic issues, organizational culture, organizational management, organizational purposefulness, organizational belonging, organizational justice, Spiritual intelligence, member encouragement, importance of education, wisdom and research were identified. The unique finding of this study, which was seen in interviews with experts, was the spirituality that should be considered in the study of organizational intelligence in education.

تبلیغات