آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۰

چکیده

هدف از انجام دادن این پژوهش، واکاوی ساختاری و محتوایی روش ها و راهکارهای شاخص های طرح تربیتی مدارس امین است که به شیوه تحلیلی- توصیفی، با استفاده از روش تحلیل متن صورت گرفته است. جامعه تحقیق، چهارچوب مفهومی طرح تربیتی مدارس امین ، مصوبه معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم را شامل می شود و کل طرح عمیقاً مطالعه شده است. ابزار مورداستفاده برای انجام دادن تحقیق، فیش بوده و هم زمان با فرایند جمع آوری اطلاعات، داده های به دست آمده دسته بندی، تجزیه وتحلیل و تفسیر شده است. یافته ها نشان می دهد روش ها و راهکارهای طرح تربیتی مدارس امین در بُعد ساختاری، کاستی هایی دارد که ازجمله آن ها می توان پایبندنبودن به ویزگی های راهکار در عرضه آن ها، همراه نبودن راهکارها با نیازهای روز متربیان و وجودنداشتن الگوی یکسان در عرضه راهکارها را نام برد. در بُعد محتوایی، بررسی ها نشان دهنده آن است که روش ها و راهکارهای عرضه شده در شاخص های ده گانه، قابلیت ها و کاستی هایی دارند که در مقاله به آن ها اشاره شده است؛ اما مهم ترین کاستی های روش ها و راهکارهای تربیتی شاخص های ده گانه، عبارت اند از: عرضه بیرونیِ دین (عرضه اطلاعات دینی به متربی قبل از ایجاد سؤال در ذهن وی)، صورت نگرفتن زمینه سازی برای پرسشگری دینی، کلی بودن راهکارها و استفاده از کلمات تفسیرپذیر در راهکارها که باید به آن ها توجه شود؛ از این روی، لازمه گسترش این طرح در مدارس، بازاندیشی در روش ها و راهکارهای تربیتی شاخص های ده گانه ازطریق فراهم کردن زمینه برای مواجهه مطلوب با کاستی های یادشده است.

Structural and Content Analysis Methods and Strategies of Amin Schools Educational Plan

The purpose of this study was to analyze the structure and content of the methods and solutions of the indicators of the educational plan of Amin schools. Which was done analytically-descriptively with a content analysis of method. The research community was the conceptual framework of the educational plan of Amin School approved by the Propaganda Office of Qom Seminary, that the whole scheme was studied in depth. The instrument used was a receipt that, at the same time as the data collection process, the resulting data were categorized, analyzed and interpreted. Findings showed that the methods and strategies of Amin schools educational plan have structural shortcomings. One of the shortcomings of the structural dimension is the lack of adherence to the features of the solution in presenting them, Lack of solutions with the daily needs of trainers, the lack of a uniform pattern in providing solutions. In terms of content, the studies showed that the methods and solutions presented in the ten indicators each have the capabilities and shortcomings that are mentioned in the article. But the most serious shortcomings of educational methods and strategies are the ten indicators of external presentation of religion (providing religious information to the educator before creating a question in his mind), Lack of ground for religious questioning, the generality of the solutions and the use of interpretable words in the solutions that need to be considered. Therefore, it is necessary to expand this plan in schools, rethinking the training methods and strategies of the ten indicators, it is by providing the ground for dealing favorably with the above-mentioned shortcomings.

تبلیغات