آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

تریپ ادوایزر یکی از وبگاه های مشهور حوزه گردشگری است که گردشگران داوطلبانه نظریات خود را در آن با دیگران به اشتراک می گذارند. تحلیل و بررسی این نظریات، راهکاری نوین برای مدیران کسب وکارها و بازاریابان به منظور افزایش کیفیت و بهبود خدمات به گردشگران است. هدف از انجام این پژوهش، تحلیل نظریات گردشگران درباره رستوران های ایرانی با بررسی نظریات ثبت شده گردشگران در سایت تریپ ادوایزر است. این تحقیق برحسب نتیجه کاربردی، با توجه به هدف، از نوع اکتشافی و به لحاظ نوع داده های استفاده شده کیفی است. برای جمع آوری نظریات گردشگران از این سایت، رستوران هایی که بیشترین امتیاز را از گردشگران کسب کرده اند از شهرهای اصفهان، شیراز، کرمان، تبریز و رشت انتخاب شدند. در تحقیق حاضر برای جمع آوری و بررسی داده ها از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. نتایج تحلیل محتوای 200 داده جمع آوری شده به شناسایی هفت مقوله (جاذبه های رستوران، جاذبه های غذایی، کیفیت ادراک شده، زمان انتظار ادراک شده، ادراکات ذهنی، هویت یابی با مقصد، و آوازه برند) از هجده مفهوم (جاذبه های محیطی، جاذبه های احساسی، جاذبه های قیمتی، خلق تجربه ای منحصربه فرد، تضمین سلامتی، طعم و کیفیت مطلوب، کیفیت روابط نیروی انسانی، کیفیت ارائه خدمات، کیفیت مشتری مداری، زمان انتظار در صف، زمان انتظار حین و قبل از دریافت غذا، نگرش گردشگران، تصویر غذایی مقصد، نمادگرایی فرهنگی، اعتبار اجتماعی کسب شده، شهرت رستوران، شهرت غذا، و مشاهیر) منجر شد.

The content analysis of tourists' comments about Iranian restaurants on the TripAdvisor website

TripAdvisor is one of the most popular websites in the field of tourism where tourists voluntarily share their comments with others on this website. Analyzing these comments is a new solution for business managers and marketers to increase the quality and improve services to tourists. The purpose of this study is to analyze the comments of tourists about Iranian restaurants by examining the comments of tourists registered on the TripAdvisor website. This research is applied in terms of the achievement or result, is exploratory in terms of the purpose, and is qualitative with regard to the type of data used. To collect tourists' opinions from this site, the restaurants that have received the most points from tourists from each city of Isfahan, Shiraz, Kerman, Tabriz and Rasht were considered. The method used in this research to collect and review data is content analysis. The results of content analysis of 200 collected data lead to the identification of seven categories (restaurant attractions, food attractions, perceived quality, perceived waiting time, mental perceptions, destination identification and brand reputation) of eighteen concepts (environmental attractions, emotional attractions, price attractions, creating a unique experience, ensuring health, good taste and quality, quality of human resources, quality of service, quality of customer service, customer-oriented quality, waiting time, waiting time During and before receiving food, tourists' attitudes, food image of destination, cultural symbolism, gained social prestige, restaurant reputation, food reputation and celebrities).

تبلیغات