آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸

چکیده

متن

با نگاهى کلى به مجموعه پایگاه‏هاى قرآنى موجود در شبکه جهانى اینترنت مى‏توان بیش از چهارصد پایگاه قرآنى را از نظر گذراند.
این مجموعه بزرگ، هریک صفحات متنوعى از موضوعات گوناگون قرآنى را فراروى علاقه‏مندان نهاده‏اند.
آنچه در این بخش مى‏آید نگاهى است به آن دسته از پایگاه‏هاى قرآنى که با رویکرد پژوهشى به موضوعات قرآنى مى‏پردازند. در این تلاش تنها به معرفى شمارى از این نوع پایگاه ها خواهیم پرداخت.
1. پایگاه قرآن مقدس (عربى)
net.holyquran.wwwیکى از پایگاه‏هاى خوب و ارزشمند که به طور کامل فقط به زبان عربى است، پایگاه قرآن مقدساست. چند دوره تفسیر قرآن از جمله المیزان، مجمع البیان، نور الثقلین، تقریب القرآن الى الاذهان براى اولین بار در این پایگاه قرار داده شده است.
در این پایگاه این امکان وجود دارد که کاربر تفسیر هر آیه را با انتخاب یکى از سه تفسیر المیزان، نور الثقلین و تقریب القرآن الى الاذهان ملاحظه نماید. ضمن اینکه ترجمه انگلیسى هر آیه نیز در کنار آن نمایش داده مى‏شود. همچنین در این پایگاه امکان جست‏وجو در متن کتاب‏هاى تفسیرى و سایر کتاب‏هاى مربوط به علوم قرآن نیز فراهم مى‏باشد.
متن کامل قرآن کریم، جست‏وجو در متن قرآن، متن کتاب‏هایى درباره قرآن، احادیث و دعاهایى با موضوع قرآن و معلومات عمومى و دانستنى‏هاى قرآنى از دیگر امکانات در این پایگاه است.
2. دائرة المعارف قرآن در پایگاه حوزه (فارسى)
net.hawzeh.wwwپایگاه حوزه از نخستین پایگاه‏هاى اسلامى فارسى‏زبان مى‏باشد که بخش قرآن آن از محتوایى غنى و متنوع برخوردار است. عناوین طبقه‏بندى درختى عرضه شده در این قسمت نشان از پشتیبانى پژوهش و ساماندهى مناسب اطلاعات آن دارد. در این پایگاه براى موضوع قرآن درختى از گزینه‏ها و زیرگزینه‏ها ساخته شده است که کاربر ضمن مرور شاخه‏ها و زیرشاخه‏ها در نهایت به مقصود خود دست مى‏یابد. مطالب ارائه شده عمدتاً گزیده کتاب‏هاى مهم از نویسنده‏هاى برجسته است، و در مواردى هم از مقالات برخى مجلات استفاده شده است.
عناوین اصلى بخش قرآن این پایگاه عبارتند از:
قرآن و ترجمه، علوم قرآنى، تفسیر موضوعى و ترتیبى، دائرة المعارف، قرآن و اهل بیت(ع)، ادیان و تمدن‏ها در قرآن، قرآن و ادبیات، موءسسات قرآنى، خادمان قرآن، کتابخانه، نگارخانه و پایگاه‏ها و نرم افزارهاى قرآنى.
3. پایگاه اطلاع رسانى مرکز فعالیت‏هاى قرآنى دانشجویان کشور (فارسى)
ir.iska.wwwاین پایگاه که به مرکز فعالیت‏هاى قرآنى دانشجویان کشور، جهاد دانشگاهى وابسته است، در عرصه اطلاع‏رسانى قرآنى، مهم‏ترین پایگاه به حساب مى‏آید.
پایگاه مذکور در زمینه ارائه متن بسیارى از مقالات قرآنى و همچنین معرفى برخى مقالات و پایان‏نامه‏هایى که با موضوع قرآنى تدوین شده‏اند، فعالیت گسترده‏اى دارد.
اطلاع رسانى درباره تازه‏ترین آثار و فعالیت‏هاى قرآنى از مهم‏ترین ویژگى این پایگاه است که مى‏تواند پژوهشگر را با جدیدترین رویدادهاى هنرى، علمى و پژوهشى قرآن آشنا کند.
مهم‏ترین عناوین مطرح شده در این پایگاه عبارتند از: آثار هنرى، اشعار، پایان‏نامه‏ها، جشنواره‏هاى قرآنى، مقالات قرآنى، نشریات قرآنى، کتاب‏ها، بانک مقالات و آرشیو اصوات.
4. پایگاه قرآن مرکز جهانى آل البیت (ع) (فارسى و 23 زبان دیگر)
com.quran_al_shia.wwwپایگاه فوق یکى از مهم‏ترین بخش‏هاى قرآنى اینترنت به حساب مى‏آید که به 24 زبان دنیا، مطالب مفیدى را ارائه مى‏دهد.
بخش فارسى آن امکانات و اطلاعات متنوعى را در اختیار کاربران قرار مى‏دهد که تنوع در ارائه انواع اطلاعات از مهم‏ترین ویژگى آن است.
امکان جستجو در قرآن، آموزش قرائت قرآن، ارائه متن تفاسیر، طرح مباحث مختلف پیرامون قرآن مانند: ادبیات قرآن، قرآن و عترت، علوم قرآن، فقه قرآن و مباحث اخلاقى از جمله ویژگى‏هاى این پایگاه است. در این پایگاه مباحث مختلف دیگرى مانند متن و ترجمه، حافظان و قاریان، استفتائات قرآنى، کتاب‏شناسى، ادعیه قرآنى و مقالات قرآنى نیز ارائه شده است.
5. قرآن در پایگاه غدیر (فارسى)
org.qhadeer.wwwمهم‏ترین ویژگى این پایگاه ارائه متون است. متن کامل ترجمه تفسیر المیزان، تفسیر نمونه، آثار تفسیرى مرحوم شهید مطهرى و تفسیر نور استاد قرائتى و تفسیر آیت الله جوادى آملى از متون تفسیرى این قسمت به شمار مى‏آیند.
علاوه بر این، کتاب‏هاى دیگرى هم در موضوع قرآن و تفسر عرضه شده است. در بخش نگارخانه قرآنى، نمونه‏هاى زیبایى از تابلوهاى نفیس نسخه‏هاى خطى و کتیبه‏هاى قرآنى دیدنى است.
6. قرآن در پایگاه بلاغ (فارسى، عربى، انگلیسى)
net.balagh.wwwپایگاه بلاغ نیز یکى از مهم‏ترین بخش‏هاى خود را به قرآن کریم اختصاص داده است. در بخش فارسى آن علاوه بر ارائه متن کامل قرآن کریم، به مباحث نسبتاً جامعى در زمینه علوم قرآن، معارف قرآن و پرسش و پاسخ پرداخته شده است. بخش کتابخانه قرآن و کتاب‏شناسى و نگارخانه از دیگر قسمت‏هاى جالب این پایگاه است. ضمن آنکه به دانستنى‏ها و نکات خواندنى درباره قرآن هم تحت عنوان «آیا مى‏دانید که» اشاره شده است.
در زبان عربى به ارائه متن قرآن اکتفا شده است، اما در زبان انگلیسى علاوه بر ارائه مقالات قرآنى، گزینه‏اى هم به تفسیر نور قرآن اختصاص یافته است که تفسیر جامع و خلاصه‏اى از آیات قرآن است. تاکنون علاوه بر تفسیر جزء سى‏ام، از ابتدا تا سوره اعراف عرضه شده است.
7. قرآن در پایگاه الاسلام (انگلیسى، عربى، فرانسوى، ایتالیایى)
org.islam-al.wwwپایگاه الاسلام یکى از پایگاه‏هاى کارآمد شیعى است که به چهار زبان مهم دنیا اطلاعات خود را عرضه کرده است. این پایگاه حجم وسیعى از اطلاعات مختلف را به شکل‏ها و قالب‏هاى مختلفى ارائه نموده است. در هر یک از چهار زبان مذکور، روش پایگاه به این شکل است که متون و منابع عرضه شده در کتابخانه الکترونیکى پایگاه را به صورت‏هاى مختلفى در اختیار کاربر قرار مى‏دهد. از جمله اینکه در قسمت کتابخانه، مطالب خود را براساس ترتیب حروف الفبا منظم نموده که با انتخاب هر حرف، موضوعاتى که با آن حرف شروع مى‏شوند، ظاهر مى‏شود و در نهایت محتواى هر یک هم نمایش داده مى‏شود.
متن قرآن و ترجمه، تلاوت قرآن، علوم قرآن، تفسیر قرآن از جمله امکاناتى است که در ذیل حروف مرتبط با قرآن و موضوعات آن آمده است.
8. پایگاه اسلام (عربى، انگلیسى، فرانسوى، مالایى، اندونزیایى، ترکى)
com.islam-al.wwwاین پایگاه از مهم‏ترین پایگاه‏هاى اهل سنت است که در حوزه‏هاى مختلف علوم اسلامى، اطلاعاتى را تدوین کرده است. بخش قرآن این پایگاه داراى اطلاعات گوناگون مثل ترجمه، تفسیر، کتاب‏ها، مباحث علمى، راهنماى مطبوعات و... مى‏باشد.
در قسمت تفاسیر تفسیر طبرى، ابن‏کثیر قرطبى و الجلالین وجود دارد که امکانات پژوهش (مثل تطبیق آیه یا تفسیر خاص) و امکان اعراب گذارى متون هم در صفحات گنجانده شده است.
طبقه‏بندى موضوعى مباحث و آیات قرآنى از دیگر قسمت‏هاى مهم و ارزشمند این پایگاه است.
در این پایگاه همچنین به احکام تلاوت و آموزش تجوید هم پرداخته شده است. ضمن آنکه دو دوره کامل تلاوت ترتیل هم با صداى استاد حذیفى و استاد حصرى نیز جاگذارى شده است.
9. شبکه جهان اسلام (انگلیسى)
net.islamworld.wwwاین پایگاه به زبان انگلیسى و وابسته به اهل سنت است. بخش قرآن آن، شامل مجموعه‏اى گسترده از اطلاعات قرآنى است و ترجمه قرآن به 18 زبان، فهرست موضوعى اصطلاحات قرآنى، جست‏وجو در قرآن از طریق کلمه یا عبارت در متن عربى یا ترجمه انگلیسى، تفسیر بعضى از سوره‏ها، مباحث تفسیرى و حجم وسیعى از مقالات قرآنى مى‏باشد.
در این پایگاه علاوه بر مطالب فوق مى‏توان از تلاوت و آموزش تجوید هم بهره‏مند شد.
مقالات و شرح آیات مطرح شده در این پایگاه معمولاً از افراد برجسته و بزرگان سلف اهل سنت مى‏باشد.
10. پایگاه قرآن‏شناسى (فارسى)
com.koranshenasi.www
این پایگاه شخصى، به همت یک محقق و علاقه‏مند به قرآن در کشور سوئد اداره و نگهدارى مى‏شود و به زبان فارسى بوده و در صفحه‏اى ساده مطالب خود را عرضه مى‏کند.
مطالب این صفحه عبارتند از: کتاب قرآن معجزه محمد(ص) شامل مجموعه‏اى از مقالات و مطالب علمى که معمولاً پیرامون هستى، منظومه شمسى، ماه و خورشید، زمین و دریاها، درختان و قیامت مى‏باشد.
مباحث ادبى و مرتبط با فصاحت و بلاغت قرآن نیز قسمت دیگرى از پایگاه است.
در بخش پرسش و پاسخ هم 300 پرسش و پاسخ قرآنى مطرح شده است که معمولاً سوءالات رایج و کاربردى است.
گرچه نوع دسترسى و طبقه بندى‏هاى پایگاه، در محیطى آسان و ساده طراحى نشده است، اما اطلاعات آن معمولاً جدید و قابل استفاده است.
11. شبکه تفسیر و درس‏هاى قرآنى (عربى)
org.tafsir.wwwپایگاه تخصصى تفسیر و علوم قرآنى، وابسته به اهل سنت بوده، به صورت نسبتاً گسترده‏اى در شبکه اینترنت فعالیت مى‏کند. مقالات تخصصى و علمى، کتابخانه تفسیر، بخش صوت و تلاوت و اطلاع‏رسانى درباره تازه‏هاى مباحث و مطالب قرآنى از ویژگى‏هاى این پایگاه است.
از جمله بخش‏هاى جالب این پایگاه انجمن تخصصى گفت‏وگوهاى اهل تفسیر است که اعضا پس از اشتراک در بخش‏ها و پرسش‏ها و پاسخ‏هاى علمى قرآنى و تفسیرى شرکت مى‏کنند.
علاوه بر اینکه کاربران در این پایگاه از اخبار و اطلاعات علمى و قرآنى از جمله متن و صوت و گفت‏وگوهاى میهمانان پایگاه و سایر اطلاعاتى که از این قبیل است مطلع مى‏شوند.
12. مرکز فعالیت‏ها و پژوهش‏هاى قرآن و عترت (فارسى)
net.tasnimnet.wwwدر این پایگاه هزار پایان‏نامه دکترا و ارشد با موضوع قرآن معرفى شده است. براى استفاده بهتر و راحت در کلیه پایان‏نامه‏ها براساس موضوع، نویسنده، استاد راهنما، رشته‏هاى تحصیلى، دانشگاه و مرکز مربوط به آن، سال تحصیلى و زبان فارسى، عربى و انگلیسى، نمایه ساخته شده است.
در قسمت تحقیقات قرآنى، تعداد محدودى تحقیق و پژوهش مفصل و گسترده پیرامون قرآن مطرح شده است که در این قسمت نیز مجموع تحقیقات از طریق نمایه‏هاى موضوع، نویسنده، دوره و دانشگاه قابل دسترسى مى‏باشد.
در این پایگاه امکان پرسش و پاسخ با موضوع قرآن هم وجود دارد و علاوه بر این، مجموعه‏اى از آثار هنر اسلامى با موضوع قرآن هم ارائه شده است.
13. کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم دانشگاه تهران (فارسى)
com.ghoran_etrat.wwwاین پایگاه ضمن ارائه اخبار و اطلاعات قرآنى، اطلاعات دیگرى هم در این زمینه ارائه کرده است. بخش تحقیقات قرآنى و وبلاگ‏هاى قرآنى، از مهم‏ترین عناوین این پایگاه است. در بخش تحقیقات، جلسات آموزشى، واژه‏شناسى قرآن به صورت درسى و مجزا عرضه شده است.
14. پایگاه الحکمة (عربى)
com.alhikmeh.wwwاین پایگاه که به اشاعه فرهنگ اسلامى مى‏پردازد یکى از فعالیت‏هاى اصلى خود را به قرآن کریم اختصاص داده است. در قسمت کتابخانه قرآن، متن کامل حدود 70 جلد کتاب قرآنى و تفسیرى ارزشمند آمده است؛ از جمله: ده جلد تفسیر الأمثل آیت‏الله مکارم شیرازى، ده جلد تفسیر التبیان شیخ طوسى، تفسیر صافى، عیاشى، فرات کوفى، نور الثقلین، قمى، تفسیر منسوب به امام حسن عسکرى(ع) و ده جلد کتاب نفحات القرآن آیت الله مکارم شیرازى.
قابلیت دریافت همه کتاب‏ها، از امکاناتى است که این پایگاه در نظر گرفته است. در بخش دیگرى از پایگاه «الحکمة» مباحث مختلفى پیرامون قرآن با عنوان «بحوث و دراسات» ارائه شده که موضوع اهل بیت و قرآن، معلومات قرآنى، شبهات پیرامون قرآن، علوم قرآن و... از مهم‏ترین آنها است.
15. درس‏هایى از قرآن (فارسى)
net.qaraati.wwwاین پایگاه به آثار استاد قرائتى اختصاص دارد و همه محتواى آن در زمینه قرآن کریم مى‏باشد. متن کامل تفسیر نور و 25 جلد کتاب قرآنى از آثار ایشان همراه متن کامل قرآن کریم با ترجمه و تلاوت، بخشى از امکانات این پایگاه است.
در بخش دیگر پایگاه، درس‏هاى قرآن استاد قرائتى که از شبکه یک سیما پخش مى‏شود، به صورت متن و صوت قابل استفاده است.
16. شبکه قرآن کریم (عربى)
net.network-alquran.wwwاین پایگاه که وابسته به جنبش أمل لبنان مى‏باشد، اطلاعات متنوع و گسترده‏اى را در زمینه قرآن عرضه نموده است. مهم‏ترین بخش‏ها و اطلاعات ارائه شده در این پایگاه عبارتند از:
متن کامل قرآن کریم به صورت متن و فلش؛ قرآن کریم براى دانلود، ترجمه قرآن به زبان‏هاى آلمانى، اسپانیایى، فرانسوى و انگلیسى، جست‏وجوگر قرآن؛ محاضرات تفسیرى امام موسى صدر و شیخ محمد مهدى شمس الدین و سیدکمال حیدرى و سیدهادى مدرسى به صورت صوت و تصویر؛ ارائه مباحث و مقالات قرآنى، تلاوت مختلف از قاریان متعدد؛ تواشیح‏هاى قرآنى؛ کتاب‏هاى تفسیرى و معتبر و معروف؛ درس‏هاى تفسیر و تجوید و تعلیم قرآن؛ اسرار و معارف قرآن؛ دعاهاى قرآنى، اهل بیت و قرآن کریم.
17. شبکه قرآن (انگلیسى)
net.quran.www/
htm.quranبخش‏هاى متنوع این پایگاه عبارتند از: قرآن با ترجمه‏هاى انگلیسى از مترجمان مختلف، 20 ترجمه دیگر به سایر زبان‏ها؛ تفسیر قرآن از یکى از علماى اهل سنت؛ مباحث تفسیرى؛ امکان جست‏وجو در قرآن کریم از طریق واژه و همراه دامنه‏هاى سوره و مترجم؛ تلاوت قرآن کریم به صورت ترتیل از قاریان متعدد؛ فهرست موضوعى اصطلاحات قرآنى؛ ارائه مقالات و مباحث قرآنى با موضوعات مختلف از جمله قرآن و علوم مدرن.
18. منابع قرآن در اینترنت (انگلیسى)
uk.org.quran.wwwمهم‏ترین بخش‏ها و مباحث طبقه‏بندى شده این پایگاه عبارتند از: متن قرآن کریم، ترجمه‏هاى انگلیسى و سایر زبان‏ها، مباحث و مقالات قرآنى، تفسیر قرآن کریم، تلاوت قرآن، فلسفه و دین، تاریخ، جغرافیا، سیاست، قانون و تکنولوژى و قرآن کریم. جست‏وجو در قرآن و سایر اطلاعات مفید.
19. قرآن در جست‏وجوگر پایگاه‏هاى شیعى (فارسى، عربى، اردو، انگلیسى)
com.shiasearch.wwwاین پایگاه محتواى پایگاه‏هاى شیعى را در موضوعات مختلف علوم اسلامى طبقه‏بندى و معرفى مى‏کند. در زبان فارسى و در بخش قرآن کریم تاکنون محتواى 134 پایگاه اسلامى و قرآنى اینترنت به صورت کاملاً تفصیلى و با فهرست جزئیات هر پایگاه معرفى شده است. برخى قابلیت‏ها و امکانات این پایگاه بدین شرح است: معرفى جدیدترین اطلاعات قرآنى، معرفى پایگاه‏هاى استفاده شده در فهرست‏ها و طبقه بندى‏ها، معرفى برترین اطلاعات قرآنى اینترنت که بیشتر از سایر اطلاعات مورد بازدید کاربران قرار گرفته‏اند.
20. قرآن در راهنماى پایگاه‏هاى اسلامى (انگلیسى، عربى، فارسى)
این پایگاه با هدف طبقه‏بندى موضوعى محتواى پایگاه‏هاى اسلامى، در بخش قرآن خود 61 پایگاه به زبان فارسى، 71 پایگاه به زبان عربى و 27 پایگاه به زبان انگلیسى معرفى کرده است. این تلاش، امر پژوهش و جست‏وجو در اینترنت را براى کاربران آسان‏تر مى‏نماید.

تبلیغات