آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸

چکیده

متن

قرآن کریم تنها کتاب آسمانى است که بى‏هیچ نقصان و زیادتى در زمین باقى مانده است و آیاتش چونان ستارگان آسمان، اهل زمین را به راه‏هاى صلح و صفا و امنیت و سعادت راهنمایى مى‏کند. این گوهر شب‏چراغ الهى، به حق، بیشترین نگاه‏ها را به خود جلب کرده، روشنى‏بخش ذهن و روان اهل حقیقت شده است.
اکنون شاهدیم که در کشور ما اقبال دل‏ها به نور قرآن روز به روز گسترش یافته، محافل علمى حوزه و دانشگاه، بر تلاش خود در بهره بردن از این نور و بازتاب آن به سوى ذهن و روان اهل مطالعه و تحقیق افزوده‏اند. هم‏اینک بیش از دو هزار پایان‏نامه کارشناسى ارشد و بیش از صد پایان‏نامه دکترا در دانشگاه‏ها و مراکز آموزش عالى در موضوعات قرآنى به انجام رسیده و آماده بهره‏بردارى است.
معاونت فرهنگى و پژوهشى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى در معرفى این تحقیقات به جامعه و حمایت از پدیدآورندگان این آثار تاکنون اقدامات گوناگونى را به ثمر رسانده است که مهم‏ترین آنها عبارتند از:
الف. معرفى پایان‏نامه‏هاى برتر و اعطاى جوایز به پدیدآورندگان آنها؛
ب. تهیه و نشر چکیده پایان نامه‏ها؛
ج. انتشار پژوهش‏هاى برتر پس از تأیید کمیته علمى؛
د. انتخاب یک مقاله علمى از هر پایان‏نامه و انتشار آن در کتاب مجموعه مقالات.
قرآن در آینه پژوهش، مجموعه مقالات علمى ـ پژوهشى فارغ التحصیلان مقطع دکتراى تخصصى (HD)، است که تاکنون چهار دفتر آن به همت دکتر محمدکاظم شاکر تهیه و از سوى نشر «هستى‏نما» منتشر شده است.
دفتر اول با 334 صفحه شامل سیزده مقاله به شرح ذیل است: بررسى روایات ترتیب نزول قرآن، دکتر جعفر نکونام؛ سبعة احرف در روایات شیعه، دکتر سیدرضا موءدب، سلامت قرآن از تحریف و معیارهاى وهابیان، دکتر فتح الله نجارزادگان (محمدى)؛ تأویل و تنزیل قرآن، دکتر محمدکاظم شاکر؛ ساغرنامه، دکتر عبدالوهاب شاهرودى؛ سیرتدوین و تطور تفسیر علمى قرآن کریم، دکتر ناصر رفیعى محمدى؛ حرکات خورشید و اعجاز علمى قرآن، دکتر محمدعلى رضایى اصفهانى؛ تأثیر دیدگاه‏هاى کلامى در تفسیر قرآن، دکتر بمانعلى دهقان مگنابادى؛ راه‏هاى شناخت اهل بیت، دکتر ولى الله نقى‏پورفر؛ ابوهلال عسکرى و کتاب الوجوه والنظائر، دکتر سیدکاظم عسکرى؛ بررسى «تأکید» در فواصل آیات و حروف مقطّعه، دکتر جلال مرامى؛ بایسته‏هاى ترجمه قرآن کریم و متون مقدس، دکتر محمدحسین تقیه؛ تأثیر «تعالیم قرآنى» در پیدایش و رشد فلسفه در جهان اسلام، دکتر رضا اکبریان.
دفتر دوم این مجموعه با 324 صفحه داراى سیزده مقاله مى‏باشد که عبارتند از: درآمدى بر تبیین وجوه عام و اعجاز قرآن کریم، دکترعلیرضا حلم زاده؛ محکم و متشابه، دکتر عباس نقیئى؛ فواید به کارگیرى الفاظ مکرّر در قرآن کریم، دکتر پریچه ساروى؛ طبقه بندى اسامى سوره‏هاى قرآن، دکتر عبدالمهدى جلالى؛ پژوهشى در تناسب آیات و سوره‏هاى قرآن، دکتر عباس همامى؛ مبانى تفسیر عرفانى، دکتر محسن قاسم‏پور؛ تأویل آیات قرآن در متون فارسى، دکتر محمدعلى محمدى؛ صفوة التفاسیرِ علامه شبّر؛ تفسیرى ناشناخته، دکتر محمدعلى رضایى کرمانى؛ اسرائیلیات؛ زمینه‏ها و ریشه‏ها، دکتر محمدتقى دیارى؛ قرآن و منشأ مشروعیت دولت نبوى، دکتر کاظم قاضى‏زاده؛ درآمدى بر «جبر و اختیار» در قرآن کریم، دکتر محمد مهدى گرجیان؛ روش تبلیغى قرآنى در مقایسه با شیوه تبلیغ در جهان امروز، دکتر مصطفى عباسى‏مقدم؛ درخشش زنان مسلمان در عرصه علم و فرهنگ در صدر اسلام، دکتر سهیلا جلالى.
دفتر سوم با دوازده مقاله در پاییز 1381 منتشر شده است: زبان قرآن، زبان نمادها یا حقایق متعالى؟ دکتر محمدباقر سعیدى روشن؛ معناشناسى «اعراب القرآن» در احادیث، دکترسیدمحمد هادى زبرجد؛ نقدى بر ادّعاى تعارض آیات مکّى و مدنى، دکتر سیدعلى اکبر ربیع نتاج؛ چشم اندازى بر سبک بیانى قرآن، دکتر ایرج گلجانى امیرخیز؛ مواجهه قرآن با تثلیث، دکتر اعظم پویا؛ وحى از نگاه قرآن و کتاب مقدس، دکتر اعظم پویا؛ بررسى جایگاه زن در قرآن و عهدین، دکتر فتحیّه فتاحى زاده؛ اختلاف ترجمه‏هاى قرآن براساس مبانى کلامى، دکتر عظیم عظیم‏پور مقدم؛ اثرپذیرى «المیزان» از احادیث در بحث فطرت، دکترسیدمحمد جواد وزیرى فرد؛ نکاتى در باب لقمان حکیم، دکتر عبدالله موحدى؛ جلوه‏هاى ادبى و هنرى داستان‏هاى قرآن، دکتر خلیل پروینى؛ سطوح معنایى قرآن و ارتباط با حجیت ظهور، دکتر محمد جواد سلمان‏پور.
دفتر چهارم شامل دوازده مقاله است که اغلب به «وجوه ادبى و هنرى قرآن کریم» اختصاص یافته است. عناوین این مقاله‏ها با توضیحات بیشتر عبارتند از:
تأثیر قرآن بر تصویرسازى در آثار منظوم جامى، دکتر محمود مهرآوران: این مقاله اثرپذیرى جامى، شاعر و عارف نام‏دار قرن نهم هجرى، را از اندیشه‏هاى قرآنى در آفرینش تصویرهاى زیباى هنرى یادآور شده است. نویسنده با بررسى دیوان جامى و مثنوى هفت‏اورنگ، تصویرهاى قرآنى را در موضوعاتى چون: نام و ستایش خداوند، ستایش پیامبر، پند و موعظه، علم و عالِم، خوف و مرگ، صدق و اخلاص، نیکى و بدى و توبه به نمایش گذاشته است.
تأثیر قرآن بر هنر تصویرگرى در شعر معاصر عرب، دکتر محسن پیشطریى، در این مقاله، نخست، هنر تصویرسازى و آفرینش‏هاى تجسّمى قرآن از مفاهیم متعالى و معنوى به اجمال بیان گردیده، آن‏گاه جایگاه تصویر در شعر نو عرب و ویژگى‏هاى آن معرفى شده و سپس اثرپذیرى شاعران معاصر از قرآن در آفرینش تصویرهاى ماندگار با یادکردى از نمونه اشعار بررسى شده است.
رویکرد اخلاقى و تربیتى در روش تفسیرى مثنوى، دکتر مهدى ابراهیمى. نویسنده در بخش اصلى مقاله، اشعار مثنوى را در دو موضوع اساسىِ علم اخلاق: «تخلیه نفس از رذایل» و «تحلیه نفس به فضایل» بررسیده است.
تفسیر بحر الحقائق و المعانى، دکتر محمدرضا موحدى: این مقاله به معرفى کتاب تفسیر بحر الحقائق والمعانى نوشته عارف به نامِ ایران زمین، نجم الدین رازى، پرداخته است. نگارنده پس از مقدمه‏اى کوتاه، زندگانى و شخصیت نجم الدین رازى معروف به «نجم دایه» را گزارش کرده. آن‏گاه با دلایلى اطمینان بخش تردیدهایى را که در مورد انتساب کتاب بحر الحقائق به او وجود داشته زدوده است. در بخش بعدى به اختصار روش تفسیرىِ رازى در این کتاب بیان شده و در پایان، گزیده‏هایى از کتاب بحر الحقائق همراه با ترجمه آنها به فارسى آمده است.
تأثیر موسیقایى تکرار در قرآن، دکتر غلامرضا کریمى: نویسنده بر آن است که تکرار در قرآن از جلوه‏هاى تحسین‏آمیز سخن‏پردازى در این کتاب آسمانى است. قرآن در تکرار هم تأثیرات موسیقایى و هم اهدافى چون موعظه، نصیحت، رفع شبهه و تثبیتِ معنا در ذهن را دنبال مى‏کند.
ساختارهاى استثنایى در قرآن، دکتر محمدعلى سلمانى مَروسَت: پژوهنده ساختارهاى مورد استفاده در قرآن را به سه قسم: ساختارهاى عام، خاص و استثنایى تقسیم کرده و اشکالات گرامرىِ ادعایى در مورد قرآن را ناشى از عدم توجه به چگونگى شکل‏گیرى ساختارهاى استثنایى در زبان اهل مکه دانسته است. در این مقاله، سیزده مورد از غلطهاى گرامرىِ ادعایى در قرآن به تفصیل پاسخ گفته شده است.
مدلول اسم نکره در ساخت‏هاى نحوى قرآن، دکتر رضا شکرانى: نویسنده در این مقاله به تجزیه و تحلیل معناى اسم نکره در ساخت‏هاى مختلف زبان عربى پرداخته و تأثیر آن را در ترجمه قرآن یادآور شده است. وى بر آن است که زبان عربى گاه از اسم نکره، «مفهوم»، و گاه، «مصداق» قصد مى‏شود. مورد اول به صورت معرفه و مورد دوم به صورت نکره ترجمه مى‏شود.
موافقان چند معنایى در قرآن، دکتر سیدمحمود دشتى رحمت‏آبادى: پدیدآورنده بر آن است که منظور از چندمعنایى در قرآن آن است که مى‏توان واژه یا ساختارى را که چند وجه را بر مى‏تابد به کار برد و بیش از یک معنا را قصد کرد.
ادله روایى وجوه معانى قرآن، دکتر محمد اسعدى: به اعتقاد نگارنده منظور از وجوه معانى در این روایات آن است که متن قرآن در بسیارى از موارد چند وجه معنایى را برمى‏تابد. نگاه ایجابى یا سلبى به وجوه قرآن در تفسیر، محور اصلى بحث در این مقاله است.
ارتباط بین قرآن و قرائات، دکتر محمدرضا ستوده‏نیا: نویسنده در این مقاله ارتباط بین قرآن و قرائات را به بحث نهاده و نظریات «نزول قرآن بر یک حرف» و «تعدد قرآن و قرائات» را مورد تأیید قرار داده است.
آسیب‏شناسى تفسیر ظاهر و باطن قرآن، دکترسید محسن میرباقرى: موءلف در این مقاله دو آسیبى را که برخى مفسران دچار آن گشته‏اند، یعنى «سطحى‏نگرى» و «بلندپروازى» در امر ظاهر و باطن مورد بررسى قرار داده است.
تحلیل بلاغى پاره‏اى از اسالیب اعتراض در قرآن، دکتر عزت الله مولایى‏نیا: نویسنده چند نمونه از آیاتى را که در شمار جمله‏هاى معترضه قرآن قرار دارند، مطرح کرده و نکات و ظرایف بلاغى آنها را یادآور شده است.

تبلیغات