آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸

چکیده

متن

حرکت علماى قرن پنجم شیعه در تألیف کتب کلام و اصول، امثال سید مرتضى و شیخ طوسى، حرکت جدیدى بود که از فعالیت‏هاى مهم متکلمین از اصحاب ائمه به شمار مى‏آید.
رشد حرکت علمى شیعه پس از شاگردان امام صادق(ع) ـ یعنى از سنه 200 هجرى به بعد ـ حدودا یک قرن و نیم شدیدا کاهش یافت. در این فاصله، عمده آثار دست‏نویسى که آن‏ها اطمینان نمى‏کردند در اختیار همگان بگذارند (براى جلوگیرى از دست‏برد به آن‏ها، دستکارى شدن و ترس از حکّام ظالم) از بین رفت. حتى نام آن کتاب‏ها هم فراموش شد؛ اولاً به خاطر کثرت آن‏ها و ثانیا به واسطه این که اهل علم بعدها آن کتاب‏ها را ندیدند و در اختیار نداشتند و وجود نام آن‏ها هم فایده‏اى در بر نداشت. از این رو در فهرست کتاب‏هایى که اجازه روایت آن‏ها را داشتند، براى حفظ اختصار، به جاى نام این کتاب‏ها جمله «له کتاب» را مى‏آوردند.
این تعبیر در فهرست شیخ و نجاشى تعبیر شایعى است که براى کتب اکثر علما و نویسندگان شیعه در این مسیر استفاده شده است. از این رو، حمل معناى «له کتابٌ» به «له أصلٌ» که منظور همان کتب و اصول اولیه باشد ـ که احتمال آن را در مقدمه کتاب اصولٌ أولیة داده‏ام ـ شاید درست نباشد. لذا مى‏بینیم در ترجمه هشام بن حکم، نجاشى(1) مى‏گوید:
له کتاب یرویه جماعة. أخبرنا أبوعبداللّه‏ بن شاذان قال: حدّثنا علی بن الحکم حاتم قال: حدثنا ابن ثابت قال: حدثنا عبیداللّه‏ بن أحمد بن نَهِیْک عن ابن أبى عمیر عنه بکتابه، و کتابه علل التحریم، کتابه الفرائض، کتابه الامامة و... .
حدود سى عنوان کتاب را نام مى‏برد. از این عبارت نجاشى فهمیده مى‏شود که منظور از «له کتاب» تنها اصول اولیه در احادیث نبوده، بلکه اعم از اصل یا مصنفات شخص مى‏باشد.
براى ارائه تصویرى از نابودى وحشتناک کتب اصحاب ائمه اطهار(ع)، حاصل یک بررسى کوتاه در کتب فهارس و رجال را در این جا طرح مى‏کنم که خود تحقیق جدیدى است که تاکنون کسى آن را طرح نکرده است. این تحقیق در مورد چهار تن از شاگردان بزرگ امام صادق(ع) است که ده‏ها هزار حدیث روایت کرده‏اند و هم اکنون صدها حدیث از آن‏ها در کتب اخبار موجود است. این چهار تن «زراره»، «محمد مسلم»، «ابوبصیر» و «بُرَید بن معاویه» هستند که نزد متأخرین معروف به «اصحاب اجماع» مى‏باشند.
زراره: شیخ در فهرست خود تنها چیزى که در مورد کتاب‏هاى او گفته این چنین است:
و لزرارة تصنیفات، منها کتاب الاستطاعة و الجبر، أخبرنا به ابن أبى جید عن ابن الولید عن سعد بن عبداللّه‏، و الحمیری عن أحمد بن أبى عبداللّه‏ البرقى عن أبیه عن ابن أبی عمیر عن بعض اصحابه عنه.(2)
جمله «لزرارة تصنیفات» جمله مهمى است که شیخ مى‏دانسته باید در این کتاب درج کند، اما نجاشى در فهرست خود درباره او گفته است:
شیخ اصحابنا فى زمانه و متقدمهم، و کان قارئا فقیها متکلما شاعرا ادیبا، قد اجتمعت فیه خصال الفضل والدین، صادقا فیما یرویه. قال أبوجعفر محمد بن علی بن الحسین بن بابویه رحمه اللّه‏: رأیت له کتابا فی الاستطاعة و الجبر.(3)
از عبارات بالا معلوم مى‏شود که شیخ و نجاشى با همه تلاشى که براى درج نام کتب اصحاب داشته‏اند، از کتاب‏هاى زراره بیش از یک نام پیدا نکرده‏اند آن هم نام کتابى است در علم کلام.
محمد بن مسلم: نجاشى(ره) در ترجمه او آورده:
محمد بن مسلم بن رباح أبوجعفر الأوقص الطحّان مولى ثقیف الاعور، وجه أصحابنا بالکوفة، فقیه، ورع، صحب أباجعفر و أبا عبداللّه‏ ـ علیهما السلام ـ و روى عنهما و کان من أوثق الناس. له کتب یسمّى الأربع مائة مسألة فی أبواب الحلال و الحرام. أخبرنا أحمد بن علی قال: حدثنا ابن سفیان، عن حُمَیدْ قال: حدثنا حَمْدان القلانسی قال حدثنا السندی بن محمد، عن العلاء بن رزین، عنه به. و مات محمد بن مسلم سنة خمسین و مائة.(4)
ولى چون شیخ نتوانسته هیچ اطلاعاتى از کتب فهارس روایات اصحاب در مورد کتاب‏هاى او به دست آورد، در مورد او به عنوان یک نویسنده هیچ حرفى نزده و نامش را در لیست فهرست خود درج نکرده است.
ابوبصیر:
شیخ در فهرست در مورد او مى‏گوید:
لیث المرادى، یکنى أبابصیر روى عن الصادق و الکاظم ـ علیهما السلام ـ وله کتاب.(5)
شیخ به روایات او از امام باقر(ع) اشاره نمى‏کند و نام کتاب‏هاى او را هم نمى‏داند.
نجاشى(ره) چنین از او یاد مى‏کند:
لیث بن البخترى المرادی أبومحمد، و قیل أبوبصیر الأصغر، روى عن أبى جعفر و أبی عبداللّه‏ ـ علیهما السلام ـ له کتاب یرویه جماعة، منهم أبوجمیلة المفضّل بن صالح، أخبرنا أبوعبداللّه‏ محمد بن علی القزوینى قال: حدثنا على بن حاتم بن أبی حاتم قال: حدثنا محمد بن عبداللّه‏ بن جعفر قال: حدثنا أبی قال: حدثنا محمد بن الحسین قال: حدثناابن فضّال عن أبی جمیلة عنه به.(6)
در این جا هم مى‏بینیم که نجاشى نتوانسته نام کتاب‏هاى او را به دست آورد، فقط اظهار مى‏دارد که داراى کتاب است، اما از این که نام آن‏ها چه بوده هیچ‏گونه اطلاعى ندارد!؟
بُرید بن معایه: نجاشى در مورد او گفته:
بُرَید بن معاویة أبوالقاسم العجلى، عربیّ، روى عن أبی عبداللّه‏ و أبی جعفر ـ علیهما السلام ـ و مات فی حیاة أبی عبداللّه‏ ـ علیه السلام ـ وجهٌ من وجوه أصحابنا، و فقیه أیضا، له محلّ عند الائمة، قال أحمد بن الحسین: إنّه رأى له کتابا یرویه عنه علی بن عُقْبَة بن خالد الأسدی و رأیت بخط ابی العباس أحمد بن علی بن نوح. أخبرنا أحمد بن ابراهیم الانصاری ـ یعنى ابن أبی رافع ـ قال: حدثنا أحمد بن محمد بن سعید قال: قال لنا علی بن الحسن فضّال: مات بُرَید بن معاویة سنة مائة و خمسین.(7)
مى‏بینیم که نجاشى در عبارت خود جز این که بگوید داراى کتاب بوده و على بن عقبه آن را روایت کرده هیچ‏گونه اطلاعاتى در مورد کتاب‏هاى او و نام آن‏ها ندارد.
شیخ طوسى(ره): با این که برید از شاگردان زبردست امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بوده و از اصحاب اجماع شمرده مى‏شود هیچ چیزى نتوانسته از او به دست آورد، به همین دلیل چیزى هم در مورد او ننوشته و اسم او را در فهرست نویسندگان شیعه نیاورده است.
این در حالى است که این چهار تن داراى کتاب‏هاى فراوانى بوده‏اند و خدمات زیادى هم در نشر احادیث اهل‏بیت(ع) انجام داده‏اند.
کشّى روایتى از امام صادق(ع) نقل مى‏کند که فرموده است:
ما أحدٌ أحیا ذکرنا و أحادیث أبی ـ علیه السلام ـ إلاّ زرارة و أبوبصیر لیث المرادی و محمد بن مسلم و بُرید بن معاویة العجلى و لولا هؤلاء ما کان أحدٌ یستنبط هذا!! هؤلاء حفّاظ الدین و اُمناء أبی على حلال اللّه‏ و حرامه و هم السابقون إلینا فی الدنیا و السابقون إلینا فی الآخرة.(8)
و در حدیث دیگر فرمودند: لولا زرارة لظننت أنّ أحادیث أبی ستذهب!!
و هم چنین فرموده‏اند: لولا زرارة و نظراؤه لا ندرسَتْ أحادیث أبی!
و در جامع الرواة آمده است:
قال الکشی: اجمعت العصابة على تصدیقهم و الانقیاد لهم بالفقه فی ستة هم أفقه الأولین من أصحاب أبی جعفر و أبی عبداللّه‏ ـ علیهما السلام ـ قالوا و افقه الستة، زرارة و ذکر احادیث کثیرة تدلّ على علوّ مرتبته و عظم منزلته و جلالة قدره یضیق المقال عن ایرادها.(9)
و در مجمع الرجال از امام صادق(ع) نقل کرده‏اند که فرموده است:
أوتاد الارض و أعلام الدین أربعة: محمد بن مسلم و برید بن معاویة و لیث البخترى المرادی و زرارة بن أعین.(10)
البته در حق این چهار تن احادیث ذم وارد شده که فاقد اعتبار هستند و نیازى نیست در این جا مورد بررسى قرار بگیرد (گرچه بعضى اشخاص کم‏اطلاع در این احادیث سرگردان شده‏اند! و الحق زشت و قبیح است از کسى که بگوید من از اهل علم شیعه هستم و این قدر فقه الحدیث او ضعیف باشد که بخواهد به این احادیث تمسّک کند و یا به خاطر آن‏ها حتى شبهه‏اى برایش پیش آید).
علم اصول فقه، به شکل مدون و مستقلش از طرف سید مرتضى ـ اعلى اللّه‏ مقامه ـ تدوین شد. آن هم در شرایط و احوالى بود که عده‏اى عامه که در اصل علومشان را از شیعه گرفته بودند بر شیعه خرده مى‏گرفتند که شما علم ندارید! کتاب ندارید! و چیزى براى گفتن ندارید! مگر مجموعه‏اى از اخبار پراکنده که از رهبرانتان به شما رسیده است! لذا نجاشی در ابتداى مقدمه کتاب خود نوشته:
أمّا بعد، فإنّی وقفت على ما ذکره السید الشریف [یعنى سید مرتضى(ره)] من تعییر قومٍ من مخالفینا: أنّه لا سلف لکم و لا مصنّف لکم. و هذا قول من لا علم له بالناس و لا وقف على أخبارهم، و لا عرف منازلهم و تاریخ أخبار أهل العلم، و لا لقی أحدا فیعرف منه، و لا حجّة علینا لمن لم یعلم و لا عرف. و قد جمعت من ذلک ما استطعته، و لم أبلغ غایته، لعدم أکثر الکتب و إنّما ذکرت ذلک عذرا إلى من وقع إلیه کتاب لم أذکره.(11)
شیخ طوسى هم ظاهرا به خاطر چنین علّتى اقدام به نوشتن فهرست خود کرد که گمان دارم علت آن را پیش از این در جایى دیده بودم که فعلاً میسور نشد آن را بیابم.
به هر ترتیب، کُندى حرکت علمى و تمایل جامعه به فرهنگ و شیوه عامه به طور ناخودآگاه آن‏قدر زیاد بود که حتى بر افکار بعضى از اهل علم هم که ضعف روحى و فکرى داشتند حاکم گردید و باعث کم‏رنگ شدن هویت مذهبى و شیوع بعضى معتقدات عامه شد. لذا شیخ در فهرست خود درباره اسکافی که قائل به قیاس شده بود مى‏گوید:
محمد بن أحمد بن الجنید یکنى أبا علی، و کان جید التصنیف، حسنه إلاّ أنه کان یرى القول بالقیاس فترکت لذلک کتبه و لم یعوّل علیها، و له کتب کثیرة، منها کتاب تهذیب الشیعة لأحکام الشریعة کبیر نحوا من عشرین مجلدا یشتمل على عدد کتب الفقه على طریقة الفقهاء، و کتاب المختصر الأحمدى للفقه المحمدی فی الفقه مجردا الخ.(12)
در باب عمل به ظن و اجماع و تبویب و استدلال بر حجیة اخبار با شیوه و ادله عامه در مقدمه حاشیه مرحوم آقاى حجّتى بر کفایه به قلم جناب آقاى علوى آمده است.
نعم، نجد فی حقبة زمنیة دعت لها الضرورات الوقتیة التی أحاطت آنذاک بفقهاء الشیعة الى ان یبنوا مباحثهم الأصولیة على الاستدلال غالبا بالکتاب الکریم و السنّة المنقولة عن طریق العامة، و الأوجه العقلیة والعرفیة، و قلّما استعانوا بالروایات الخاصة الواردة فی هذا المضمار.
و لعلّ عمدة الأسباب هی الحالة الانزوائیّة لفقهاء الشیعة مع ما کیل لهم من الضغوط السیاسیة و الاجتماعیة من جهات مختلفة مما دعاهم الى أن یکون اسّ استدلالاتهم فی الاحکام على وتیرة تتلاءم اکثر مع المنطق و روح التفکیر عند علماء العامّة... .
فلذا، فإن الملاحظ علیهم رضوان اللّه‏ تعالى علیهم فی طرحهم للمسائل الاصولیة أنهم یضاهئون طریقة بحث العامة لنفس المسألة لیتوصّلون بها إلى نفس النتائج المتوخاه التی یخلص إلیها و یتوصّل لها فقیه متبحر و متتبع امامی.(13)
مقصود از این جملات با قدرى تصرّف این است که کتاب‏هایى نظیر ذریعه سید مرتضى و عده شیخ طوسى(ره) خواسته‏اند از منطق استدلالى و شیوه بحث عامه بهره بگیرند و با همان شیوه، احکام اصولى شیعه را به اثبات رسانند لذا مى‏بینیم که در خیلى از زمینه‏ها ـ از جمله استصحاب که ایشان به آن اشاره نداشته‏اند ـ شیعه ادله فراوانى دارد که از این ادله هیچ استفاده‏اى نشده است و بحث آن را بر اساس ادله عامه طرح کرده‏اند (چه به لحاظ مقتضاى عقل و چه به لحاظ مقتضاى شرع). البته عامه چند گروه هستند: طایفه‏اى از آن‏ها مثل حَنَفیه به رأى و عقل و استحسان و قیاس زیاد تکیه مى‏کنند، و طایفه‏اى مثل مذهب شافعى سعى مى‏کنند بیشتر از طریق نصوص شرعیه بر مسائل شرعى استدلال کنند.
البته شاید هدف این دو کتاب این بوده که با طرح همان ادله‏اى که عامه براى اثبات مطلب خود و نفى دلیل مخالفین مى‏آوردند، مطلب خود را به اثبات رسانند تا هم حجت بر عامه تمام باشد و هم قدرت علمى اصحاب ما براى دفاع از معتقدات و خط علمى شیعه تقویت گردد.
البته بر این شیوه یک اشکال وارد مى‏شود که شاید در آن زمان محسوس نبوده و آن این که درست است که ما با طرح مسائل اصولى خودمان به شیوه عامه و با همان ادله عامه، حجت را بر آن‏ها که بر معتقدات شیعه انتقاد و اعتراض دارند تمام مى‏کنیم و آن‏ها را ملزم به قبول ادله و مسلمات خود مى‏نماییم، اما در عین حال باعث مى‏شویم که این مسائل به خوبى و بر اساس ادله خودمان تنقیح و استخراج نشوند و اصحاب ما نیز مثل عامه هر کدام در یک طرف نزاع این مسائل قرار بگیرند، و تمسک این دو کتاب به این شیوه سبب چنین مشکلى گردید. لذا قطب راوندى (م 573) کتابى دارد به نام الأختلافات بین الشیخ المفید و السید المرتضى که در آن کتاب به 95 مورد اختلاف بین آن‏ها اشاره نموده و سید بن طاووس هم در یکى از کتاب‏هایش به آن تمسّک کرده و گفته است که این ادله عقلیه که متکلمین بر آن تکیه مى‏کنند قابل اطمینان نیست و لذا باعث شده که دو شخصیتى که در اوج تعقّل و علم بوده‏اند حرف‏هاى یک‏دیگر را نفى کنند و در 95 مسئله با هم اختلاف داشته باشند!؟ حال که مسائل عقلى این چنین است، چگونه مى‏شود به عنوان مستند علمى و یکى از ادله به آن استناد کرد؟ لذا نمى‏شود گفت که عقل کدام یک عقل واقعى است و ترجیح آن‏ها بر یک‏دیگر من غیر مرجح هست. پس عقل یک چیز مشخّص و ثابتى نیست که بشود به آن اعتماد کرد.
البته منظور ایشان این نیست که عقل نمى‏تواند کاشف مدلولات کلام شارع باشد یا حُسن و قبح بعضى از مسائل واضحه را تشخیص دهد.
شیخ در کتاب عدة الاصول(14) در باب حجیت استصحاب مى‏گوید:
فامّا استصحاب الحال فصورته ما یقوله أصحاب الشافعی: «مِنْ أنّ المتیمم إذا دَخَل فی الصلاة ثمّ رأى الماء، فانّه قد ثبت أنَّه قبل رؤیته للماء یجبُ علیه المُضیّ فی الصلاة بالاتفاق، فإذا حَدَث رؤیة الماء فیجبُ أن یکون على ما کانَ علیه مِنْ حُکم الحال الأولى» و غیرُ ذلک من المسائل.
و قد اختلف العلماء فی ذلک، فذهب أکثر المتکلمین، و کثیر من الفقهاء من أصحاب أبیحنیفة و غیرهم إلى أنّ ذلک لیس بدلیل و هو الّذی ینصره المرتضى رحمه اللّه‏.
و ذهب اکثر أصحاب الشافعی و غیرهم ـ و هو الّذی کان ینصره شیخنا أبوعبداللّه‏ ـ إلى أنّ ذلک دلیلٌ.
و فی ذلک نظرٌ، غیر أنّه یمکن أن یقال فی المثال الّذی ذکروه أن یقال: قد ثبت وجوب المُضیِّ فی الصلاة قبل رؤیة الماء، و لم یدلّ دلیل على أنّ رؤیة الماء حدث ولو کان حدثا لکان علیه دلیلٌ شرعی فلمّا لم یکن علیه دلیلٌ دلّ على أنّه لیس بحدثٍ، و وَجَب حینئذٍ المضیّ فی الصلاة، غیر أنّ هذا یخرُجُ عن باب استصحاب الحال و یرجع الى الطریقة الأولى مِن الاستدلال بطریقة النفی.
که ان شاء اللّه‏ در بحث بعدى در مورد استصحاب بیشتر صحبت خواهیم کرد.
اما عذرى که از طرف سید مرتضى(ره) مى‏شود آورد این است که شرایط سیاسى و اجتماعى بغداد آن روز ـ که مرکز خلافت عباسى و محل اجتماع و قدرت فقها و متکلمین عامه بود ـ اقتضا مى‏کرد که با آن‏ها تفاهم داشته و موقعیت علمى و سیاسى شیعه را بنا بر ادله و حجج آن‏ها حفظ کند و موقعیت شیعه را بالا ببرد.
وظیفه علماى بعد از سید مرتضى و شیخ طوسى بود که این ابحاث اصولى را دوباره بر پایه‏هاى محکم و متین خود استوار سازند؛ یعنى آن‏ها وظیفه داشتند که به اخبار خودمان مراجعه کنند و آن‏چه اقتضا دارد را استخراج کنند. اما متأسفانه این کار هرگز نشد! بدین ترتیب، پس از شیخ طوسى به خاطر وضع دشوار شیعه و کوتاهى‏هاى فراوان اهل علم، بسیارى از کتاب‏هاى شیعه حتى آن‏ها که تا زمان شیخ(ره) باقى مانده بودند، به شکل بى‏سابقه و وحشتناکى از بین رفتند و دوره‏هایى ظلمانى از تاریخ شیعه آغاز شد که در مورد چگونگى از بین رفتن این کتب در مقدمه کتاب أصولٌ أولیةٌ که مجموعه‏اى از اصول اربعمائه شیعه هست و به زودى منتشر مى‏شود قدرى توضیح داده‏ام.
البته بعضى از علماى ما خصوصا در عصر صفوى به اصول رایج در شیعه اعتراض‏هایى داشته‏اند که شاید صحیح بوده، از جمله حرف‏هاى آن‏ها این بوده که این مسائل اصول عمدتا از اهل سنت گرفته شده است. در این جا باید گفت که اصول شیعه و عامّه از لحاظ ریشه غالبا یکى هستند؛ به غیر از آن ابحاثى که اختصاص به مذاهب عامه دارد؛ نظیر حجّیة قیاس و اجماع و رأى و عقلى که آن‏ها مى‏گویند و استحسان و مصالح مرسله یا شبهات متکلمین و فقهاى عامه که وارد اصول شده.
پس ما مشترکات زیادى در مسائل اصولى با عامه داریم، اما بسترهاى علمى و اجتماعى اصول شیعه و عامه با یک‏دیگر تفاوت فراوان دارند و نزاع‏هاى اصولى فراوانى که در اصول عامه وجود دارد ـ که ناشى از شبهات فراوان در مسائل و نبودن ادله کافى و علم و عدم پیروى از ائمه اهل‏بیت(ع) است ـ در اصول شیعه نیست.
به طور کلى، ابحاث اصولى عامه از همان آغاز مریض و بیمار پا گرفت؛ مثلاً بحث خبر واحد آن‏ها و ما یکى است، اما محیط و شخصیت محدثین اهل سنت با محدثین شیعه بسیار با هم متفاوت بوده است. آن‏ها بحث‏هاى علمى و اصولى و کلامى فراوانى در مورد خبر واحد کرده‏اند، شبهات و مناقشاتى هم براى آن‏ها مطرح بوده و نتایجى هم گرفته‏اند، ولى همه این‏ها بر اساس خبر واحدى بوده است که در میان محدثین اهل سنت وجود داشته و کذب بر آن‏ها غلبه داشته است! مُسلِم در صحیح‏اش ـ که از معتمدترین مصادر اهل سنت است ـ از یحیى بن سعید و او از پدرش در وصف محدثین اهل سنت نقل کرده که گفته است:
لم نرَ الصالحین فی شیء اکذب منهم فی الحدیث؟(15)
این کلام، تازه در حقّ صالحین آن‏ها است، چه برسد به غیرصالحین! که ان شاء اللّه‏ در مقاله بعدى در مورد دلایل دیگرى که نشانگر شدّت ضعف و عدم اطمینان به غالب روات اهل سنت است در بخش حجیة خبر واحد از نگاه شیعه و عامه سخن خواهم گفت.
این‏ها در حالى است که محدثین شیعه برعکس محدثین عامه کسانى بوده‏اند که امانت و صداقت و تقوا بر آن‏ها غلبه داشته و از پاک‏ترین و مؤمن‏ترین اقشار جامعه محسوب مى‏شده‏اند.
این را هم باید اضافه کنم که متأسفانه ما بحث خبر واحد را از کتب اهل سنت گرفته‏ایم و بر اساس کلمات آن‏ها به کتب خود منتقل کرده‏ایم. شکل طرح مسأله و شبهاتى که در این بحث طرح شده نیز بدون توجه و ناخواسته از کتب اهل سنت به کتب ما منتقل شده! محصلین ما هم به واسطه حسن ظنى که به کار اصحاب سلف داشتند، غافل از مشکلات و بسترهاى درونى اهل سنت بر این مقوله اصرار و تعصّب ورزیدند . لذا عده‏اى در بحث حجیت آن در این هزار سال گذشته پافشارى کرده و عده‏اى نیز آن را نفى کرده و عده‏اى آن را مشروط به وجود قرائن صحت کرده‏اند و از این رو، همواره مورد بحث و جدال و مناقشه‏هاى فراوان و اختلافات بوده است! در حالى که یک امر ساده و سر راست و عقلایى است که اگر اوضاع غیرقابل اعتماد محدثین اهل سنت و شبهاتى که از اوضاع آن‏ها پیش آمده، و ضربه خوردن جوامع علمى شیعه در گذشته نبود، این ابحاث و اختلافات اصولى در این مسئله اصلاً پیش نمى‏آمد.
اما شیعه به خاطر اوضاع بد اجتماعى و علمى جامعه اسلامى و بیچارگى، کمتر توانست تحقیقاتى ریشه‏اى و اساسى در علم اصول صورت دهد. عمده آثار علمى و کتاب‏هاى اصحاب ما در دسترس افراد زحمتکش نبوده(16) و لذا نتوانسته‏اند تحقیقات گسترده و نظریات جامع و دقیقى در این باره ارائه دهند. لذا علوم ما در عین قوّت نتوانسته رشد مطلوب خود را پیدا کند. حتى در بعضى از علوم رشد که نداشتیم، هیچ، تنزّل هم داشته‏ایم؛ مثل علوم حدیث و تاریخ و کلام که شاید براى بعضى افراد که از مجراى امور اطلاعى ندارند این حرف عجیب باشد. به هر صورت، خلاصه این که در چنین شرایطى این علم اصول فعلى تدوین شده است.
به طور کلى، در صدر اول ـ یعنى از زمان امام صادق(ع) به بعد ـ بحث‏هاى اختلافات مذهبى خیلى جریان داشته است. از این رو بسیارى از مسائل اصول فقه که مورد اختلاف مذاهب و فرق بوده به اضافه خیلى از مسائل دیگر که جنبه اختلافى هم نداشته (مثل بسیارى از مباحث الفاظ که این‏ها را هم استطرادا ذکر مى‏کردند)، همه این‏ها را در کتب کلامى گرد مى‏آوردند؛ مثلاً کتاب المغنى فی ابواب التوحید و العدل قاضی عبدالجبار معتزلى در ضمن مسائل کلامى، خیلى از مطالب اصولى را نیز ذکر مى‏کند؛ مثلاً در باب حجیت خبر متواتر و مشخّصات آن آورده است:
فصلٌ فی صفة الخبر الواقع عن الجماعة الّذی یمکن أن یستدل به على صحته: و اعلم أنّ شیخنا «أبا على»(17) رحمه اللّه‏ لم یذکر هذا الوجه فی جملة ما یصح أن یعلم من الأخبار، و حیث ذکره قال: لابدّ من أن یقع العلم الضروری به لأنهم إذا أخبروا عمالاً لبس فیه و لا شبهة من الضروریات و المشاهدات و بلغوا کثرة لا یتفق الکذب منهم فلا بدّ من وقوع العلم الضروری بخبرهم، و ذلک یمنع من الاستدلال بخبرهم على صحة ما خبّروا عنه.(18)
و باز هم در همین مجلّد از کتاب المغنى، مطالب زیاد دیگرى که در علم اصول فقه مطرح مى‏شود آورده شده است، یا مثلاً در کتاب مقالات الاسلامیین ابوالحسن أشعرى ـ که رأس أشاعره بوده و تلمیذ جبائى است ـ بعضى از مطالب اصولىِ مورد نزاع آورده شده است که آن‏ها را در این جا مطرح نمى‏کنیم.
محققان شیعه قبل از سید مرتضى کتاب‏هایى در فن اصول به صورت مستقل و جدا از کتب کلامى داشته است، امّا هم‏چنان که گفتیم غالب آن کتاب‏هاى اصولى و کلامى که از آنِ تلامیذ ائمه(ع) بودند تا زمان سیدمرتضى و شیخ طوسى(ره) از بین رفته بودند و هرگز به دست آن‏ها نرسیدند تا مورد استفاده واقع شوند! از جمله کتاب‏هاى الألفاظ(19) و الأخبار و ما یصحّ منه(20) که درباره حجیت خبر واحد و دیگر اخبار مى‏باشد از بزرگ متکلمین شیعه یعنى هشام بن الحکم (م 199 ه)(رض) است. و نیز کتاب اختلاف الحدیث(21) در باب تعارض اخبار و کیفیت عمل به متعارضات از فقیه شیعه، جناب یونس بن عبدالرحمن ـ اعلى اللّه‏ مقامه ـ است. کتابى هم برقى در این موضوع دارد و کتابى به نام معیار الاخبار(22) به محمد بن مسعود ابو النضر العیاشى نسبت مى‏دهند البته در فهرست ابن‏ندیم گفته شده که این کتاب به روایت عامى است. کتاب‏هاى دیگرى هم ممکن است در صورت تفحص بیشتر پیدا شود. کتاب‏هایى هم وجود دارند که از روى اسم آن‏ها نمى‏شود به طور قطع گفت در ابحاث اصولى بوده‏اند.
کتاب‏هایى که نام برده شد، کتاب‏هایى است که اسم آن‏ها در فهارس آمده، در حالى که بسیارى از کتب شیعه معدوم شدند و حتى اسم آن‏ها هم به مؤلفین فهارس نرسید و به گفته نجاشى در عبارت مقدمه‏اش: ما فقط نام کتاب‏هایى را مى‏بریم که از آن‏ها آگاه شدیم لذا اعتراض نشود بر من اگر کتابى یافتید که اسم آن را در فهرست نیاورده باشم که چرا اسم آن را نیاورده‏ام.
به ابن قبه که در مورد خبر واحد از او مطلبى نقل مى‏شود کتابى در اصول نسبت داده نشده ، با این که عصر او زیاد متقدّم نیست و از معاصران بلخى است. کتاب‏هاى او در علم کلام است و به احتمال زیاد مطلب اصولى منسوب به او را از همان کتاب‏هاى کلامى او گرفته‏اند، زیرا اگر کتاب اصولى داشت، در یکى از فهارس نام آن مى‏آمد، چون شخص سرشناسى بوده و عصرش هم با عصر نویسندگان فهارس خیلى دور نبوده، لذا شیخ و نجاشی مى‏توانستند با دو واسطه از او روایت کنند. در نتیجه اگر او کتاب خاصى در اصول داشت، اسم آن به مؤلفین فهارس مى‏رسید، خصوصا به ابن‏ندیم که معاصر شیخ مفید است و مى‏توانسته با یک طریق هم به کتاب او روایت داشته باشد. پس مطالب اصولى او از آن مطالبى است که در ضمن کتب کلام بحث شده است. البته منافاتى هم ندارد که بگوییم کتابى هم در اصول داشته که به اطلاع شیخ و نجاشى نرسیده باشد. اما این بعید است، چون این مطلب اصولى که از او نقل شده على القاعده یا از کتاب عُده شیخ است یا از ذریعه سید مرتضى و اگر شیخ این مطلب را از کتاب اصولى او گرفته بود در فهرست خود به آن آگاهى مى‏داد و نام او را ذکر مى‏کرد واللّه‏ العالم.
این‏ها اشاراتى بود در باب کیفیت تدوین اصول فقه در شیعه و محیطى که در آن این علم تدوین شد.
ان شاء اللّه‏ در بحث بعدى در مورد سیر تحولات اصول فقه شیعه و اشکالات وارد به مطالب و ابحاث آن، و همچنین راه‏هاى حلّ مشکلات آن مطالبى تقدیم خواهیم کرد.(23)

________________________________________
1. فهرست نجاشى، ص 433.
2. فهرست شیخ طوسى، ص 74.
3. فهرست نجاشی، ص 175.
4. فهرست نجاشى، ص 323.
5. فهرست شیخ طوسى، ص 130.
6. فهرست نجاشى، ص 321.
7. فهرست نجاشى، ص 112.
8. مجمع الرجال قهپایى، ج 3، ص 29.
9. جامع الرواة أردبیلى، ج 1، ص 32.
10. مجمع الرجال، ج 1، ص 253.
11. فهرست نجاشى، ص 4.
12. فهرست شیخ طوسى، ص 134.
13. الحاشیة على کفایة الاصول، ج 1، ص 28 ـ 32.
14. عدة الاصول، ج 2، ص 755.
15. صحیح مسلم، ج 1، ص 17.
16. مراجعه شود در اجازات بحار به اجازه علاّمه، به «بنى‏زهره» که لیست کتاب‏هاى شخصى کتاب‏خانه‏اش را که اجازه آن‏ها را مى‏دهد بیان مى‏کند، که خیلى کم بوده، این در حالى است که افرادى چون علاّمه حلى از افراد متمکّن حوزه‏ها شمرده مى‏شده‏اند چه برسد به دیگران.
17. منظور جبائى معروف است که رأس معتزله بود.
18. المغنی از قاضی عبدالجبار معتزلی (م 415) که یک چاپ هم بیشتر نشده آن هم در مصر، ج 16، ص 9.
19. فهرست شیخ طوسى، ص 175 و ترجمه فارسى فهرست ابن‏ندیم چاپ امیرکبیر، مقاله پنجم، فن دوم، ص 327، البته جمله و ما یصحّ عنه در کتاب فهرست شیخ نیامده بود.
20. مأخذ پیشین.
21. فهرست شیخ طوسى، ص 181.
22. ترجمه فهرست ابن‏ندیم، ط امیرکبیر، ص 362، مقاله پنجم، فن پنجم.
23. فهرست شیخ طوسى، ص 132، و ترجمه‏اش در نجاشى به نام محمد بن عبدالرحمن بن قبه آمده.

تبلیغات