آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۲

چکیده

امروزه مقوله فرهنگ و توسعه فرهنگی یکی از کلیدی ترین ابعاد نظام اجتماعی است؛ به همین دلیل نقش مراکز فرهنگی قابل تأمل است. بررسی شاخص های مؤثر در کارکرد این مراکز مسئله ای قابل تأمل است. این مطالعه یک پژوهش کیفی از نوع گراندد تئوری است و جامعه پژوهش را 10 نفر از خبرگان  صاحب نظر در زمینه توسعه فرهنگی تشکیل می دهد. در گام بعدی با روش سلسله مراتبی (AHP) وزن دهی و رتبه بندی شاخص ها صورت پذیرفت. پرسشنامه تنظیم و توزیع و جمع آوری شده است. بخش کمی این پژوهش براساس مدل کرجسی و مورگان در جامعه کارشناسان فرهنگی متشکل از 298 نفر از مدیران مراکز اجرا گردید. تحلیل یافته های حاصل از مصاحبه نشان داد که مؤلفه های اساسی مراکز فرهنگی  شامل دینی و مذهبی، اشتغال، ملی و بومی، پوشش، سلامت، پژوهش، سبک زندگی، تکنولوژی و ارتباطات است. نتایج پژوهش به روش سلسله مراتبی (AHP) نشان می دهد که  شاخص دینی و مذهبی اولویت اول و شاخص های ملی و بومی، پوشش، سبک زندگی، سلامت، پژوهش، تکنولوژی، ارتباطات و نرخ ناسازگاری اولویت دوم تا هشتم بوده است. ضمناً میانگین هر یک از شاخص ها نشان می دهد که شاخص های پوشش، دینی و مذهبی، پژوهش، سلامت، اشتغال، تکنولوزی، سبک زندگی و شاخص ملی و بومی به ترتیب بالاترین میانگین ها را داشته اند که این نتایج حاکی از وجود شکاف بین مدیران و تصمیم گیران مراکز آموزشی و مجریان است.   اهداف پژوهش مطالعه مؤلفه های توسعه فرهنگی. بررسی شکاف بین مدیران و تصمیم گیران مراکز آموزشی و مجریان.   سؤالات پژوهش چه ارتباطی بین مؤلفه های توسعه فرهنگی وجود دارد؟ چه عواملی در شکاف بین مدیران و تصمیم گیران مراکز آموزشی و مجریان وجود دارد؟

Identify the components of cultural development A qualitative study of cultural centers with a hierarchical analysis approach

The aim of this study was to identify the components of cultural development. This study is a qualitative research of grounded theory type and the research community consists of 10 experts in the field of cultural development. In the next step, the hierarchies were weighted and ranked using the AHP method. The questionnaire was prepared, distributed and collected. A small part of this research was conducted based on Krejcie and Morgan model in a community of cultural experts consisting of 298 center managers. Analysis of the interview findings showed that the basic components of cultural centers include religious, employment, national and indigenous, clothing, health, research, lifestyle, technology and communication. The results of the Hierarchical Survey (AHP) show that the religious and religious index is the first priority and the national and indigenous indices, coverage, lifestyle, health, research, technology and communication, the incompatibility rate is the second to eighth priority. Meanwhile, the average of each of the indicators shows that the indicators of coverage, religion, research, health, employment, technology, lifestyle and national and indigenous indicators had the highest averages, respectively, and these results indicate a gap. Between managers and decision makers of training centers and executives.

تبلیغات