آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸

چکیده

متن

اصلى‏ترین سؤالى که نگارنده در این تحقیق به دنبال پاسخ آن است، این است که: چه عوامل و یا انگیزه‏هایى موجب مى‏شود تا طلاب حوزه‏هاى علمیه به تحصیلات دانشگاهى گرایش پیدا کنند؟
روشى که در این تحقیق به کار رفته است، و آن را از سایر تحقیقات انجام‏شده در این زمینه متمایز مى‏کند روش میدانى و یا پیمایشى از نوع روش توصیفى است . این روش غالبا در مواردى به کار مى‏رود که محقق قصد دارد اطلاعاتى نظیر درصد افراد موافق یا مخالف یک عقیده مشخص را جمع‏آورى کرده، از طریق آن‏ها به تبیین روابط بین متغیرهاى مورد بحث‏بپردازد . جامعه آمارى، کلیه دانشجویان طلبه مرد، مقطع کارشناسى سال تحصیلى 79-80 دانشگاه‏هاى مفید (ره) و مؤسسه آموزش عالى باقرالعلوم (ع) مى‏باشند . از بین این تعداد و با تناسب به حجم تعداد دانشجویان دو دانشگاه، 200 نفر به عنوان نمونه آمارى و به شیوه نمونه‏گیرى تصادفى در دسترس انتخاب شدند . اطلاعات مورد نیاز، از طریق پرسش‏نامه پنج درجه‏اى مقیاس لیکرت‏1 که حاوى 25 ماده محقق ساخته بود و هفت عامل و انگیزه را مى‏سنجید، جمع‏آورى شد . از طریق روش‏هاى آمار توصیفى فراوانى و درصد (از طریق ترسیم جدول‏ها و نمودارها) و روش آمار استنباطى آزمون خى دو (X2) ، یافته‏هاى به دست آمده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .
عوامل مختلفى موجب مى‏شود تا بررسى موضوع مورد نظر اهمیت و ضرورت خاصى یابد که مهم‏ترین آن‏ها به شرح ذیل است:
1 . درباره اشتغال طلاب به تحصیلات دانشگاهى، حداقل دو نظر موافق و مخالف از جانب مسئولان، متفکران و اندیشمندان حوزه مطرح مى‏شود . موافقین و مخالفین هریک براى اثبات مدعاى خویش به ادله و شواهدى استناد مى‏کنند . به نظر مى‏رسد که تحقیق حاضر از طریق به دست آوردن عوامل و انگیزه‏هاى گرایش طلاب در پرداختن به تحصیلات مذکور، گامى در جهت کشف حقیقت‏خواهد بود و با استناد به آن، صاحب‏نظران دیدگاه‏هاى مذکور مى‏توانند دقت‏بیشترى بر ادعاى خود مطرح سازند .
2 . نتیجه و حاصل بررسى موضوع مى‏تواند در برنامه‏ریزى‏هاى آموزشى و غیرآموزشى مسئولان و برنامه‏ریزان مدیریت‏حوزه کاربرد داشته باشد، و در صورت وجود نواقص و کاستى‏ها در برنامه‏هاى حوزه، اقدامات اساسى جهت اصلاح آن‏ها برداشته شود . به هر تقدیر، توجه به خواسته‏ها و نیازهاى افراد تحت امر یکى از شیوه‏هاى مؤثر در مدیریت مى‏باشد که با سبک و سنگین کردن آن‏ها نسبت‏به هدف‏هاى مورد نظر، مى‏توان هرچه سریع‏تر به آن هدف‏ها نزدیک شد . گرایش طلاب به تحصیلات دانشگاهى مى‏تواند عوامل و انگیزه‏هاى مختلفى داشته باشد که با دست‏یافتن به آن‏ها مى‏توان به نیازها و خواسته‏هاى طلاب پى برد و حوزه‏اى بر پایه مقتضاى زمان ساخت .
3 . نتیجه تحقیق مى‏تواند براى طلابى که هنوز از دانش دانشگاهى برخوردار نشده‏اند، اعم از این که قصد ورود به دانشگاه را داشته و یا نداشته باشند، مفید واقع شود . چنین افرادى ممکن است‏براساس بى‏اطلاعى از عوامل و انگیزه‏هاى طلاب دانشجو در روى آوردن به دانشگاه، تفسیر غیرواقعى از علوم دانشگاهى بنمایند و بدین‏ترتیب، یکى از علل و مقدمات نادرست راه‏یابى یا عدم راه‏یابى به دانشگاه را براى خویش فراهم آورند، در حالى که اطلاع از حاصل تحقیق نقطه مثبتى در جهت رفع برداشت مذکور خواهد بود .
4 . آن‏چه که موارد بالا را تشدید مى‏کند و بر قوت آن مى‏افزاید، این است که از بررسى پیشینه تحقیقات معلوم شد به‏جز چند مورد مقاله که حاکى از نظر شخصى نویسندگان آن مى‏باشد و مواردى نیز مصاحبه (غیرعلمى) از تعدادى طلاب دانشجو، کار میدانى (پیمایشى) خاصى در این خصوص انجام نشده است .
منحصر بودن جامعه آمارى تحقیق از بین دانشجویان، به طلاب دانشجوى مشغول به تحصیلات دانشگاهى هم‏زمان با تحصیلات حوزوى، و از بین دانشگاه‏هاى فراوان، به دانشگاه مفید (ره) و مؤسسه آموزش عالى باقرالعلوم (ع) از بین رشته‏هاى مختلف دانشگاهى، به رشته‏هاى علوم انسانى، از بین مقاطع متعدد، به مقطع کارشناسى، از بین عوامل و انگیزه‏هاى گوناگون، به هفت عامل و انگیزه معین، از جمله مهم‏ترین محدودیت‏هاى این تحقیق است که محقق به آن‏ها توجه داشته و در بررسى و اعلام نتایج تحقیق، پا را از آن‏ها فراتر نمى‏گذارد .
گذشته از فصل اول پایان‏نامه که به کلیات و طرح تحقیق اختصاص یافته، ویژگى‏هاى نظام آموزشى حوزه و دانشگاه، روش‏شناسى تحقیق، یافته‏ها و تجزیه و تحلیل آن‏ها، و در نهایت نتیجه‏گیرى و پیشنهادها، به ترتیب، عناوین اصلى فصول دوم، سوم، چهارم و پنجم این رساله مى‏باشد . اینک به اختصار مطالب هریک از این فصول توضیح داده مى‏شود .
فصل دوم رساله که مباحثى نظرى آن را تشکیل مى‏دهد، به چهار بخش عمده تقسیم مى‏شود: بخش اول مقدمه کوتاهى است که چهارچوب و عنوان‏هاى اصلى بخش‏هاى دیگر در آن جا دارد . بخش دوم به بررسى نظام آموزشى حوزه و ویژگى‏هاى آن مى‏پردازد . در این بخش، گستره تاریخى، هدف‏هاى آموزشى، مواد و محتواى آموزشى، استادان و ویژگى‏هاى آنان، طلاب و ویژگى‏هاى آنان، ارزشیابى، مدارج و لقب‏هاى علمى نظام آموزشى حوزه‏هاى علمیه مورد بررسى قرار مى‏گیرد . در ذیل عنوان گستره تاریخى حوزه، مباحث مربوط به آغاز پیدایش حوزه، وضعیت علمى حوزه‏ها در عصرامام محمد باقر (ع) و امام صادق (ع)، حوزه‏هاى علمیه بعد از عصر حضور ائمه (ع) و نقطه شروع مدرسه‏سازى در عالم اسلام به بحث گذاشته شد .
اهمیت استادان، شرایط گزینش و روش تدریس آنان، مباحث تشکیل‏دهنده استادان و ویژگى‏هاى آنان مى‏باشد . شرایط گزینش شیوه‏هاى یادگیرى طلاب نیز، تحت عنوان طلاب و ویژگى‏هاى آنان مورد بحث قرار گرفته است . در بخش سوم فصل دوم رساله، به بررسى نظام آموزشى دانشگاه و ویژگى‏هاى آن پرداخته شده است . گستره تاریخى، هدف‏هاى آموزشى، مواد و محتواى آموزشى، استادان و ویژگى‏هاى آنان، دانشجویان و ویژگى‏هاى آنان، ارزشیابى، مدارج و لقب‏هاى علمى نظام آموزشى دانشگاه، مباحث اساسى این بخش مى‏باشد . مباحثى که تحت عنوان کلى گستره تاریخى دانشگاه مطرح شده است، آغاز پیدایش دانشگاه، عوامل مؤثر در پیدایش دانشگاه، تغییرات و تحولات در دانشگاه و پیشینه دانشگاه در ایران مى‏باشد . شرایط گزینش و روش تدریس استادان از جمله مواردى هستند که مباحث اصلى استادان و ویژگى‏هاى آنان را تشکیل مى‏دهند . شرایط گزینش، ویژگى‏هاى کلى و شیوه‏هاى یادگیرى دانشجویان، در بخش دانشجویان و ویژگى‏هاى آنان مورد بحث قرار گرفته است .
در بخش چهارم فصل دوم، مقایسه‏اى بین دو نظام آموزشى حوزه و دانشگاه صورت گرفته است . مقایسه این دو نظام آموزشى براساس هدف‏هاى آموزشى، مواد و محتواى آموزشى، استادان و شاگردان و ویژگى‏هاى آنان، پایگاه اجتماعى، شغل و مدرک انجام شده است . در این بخش با توجه به چهار معیار فوق، وجوه مشترک و مختلف نظام آموزشى حوزه و دانشگاه مشخص شده است .
فصل سوم رساله به روش‏شناسى تحقیق اختصاص دارد . این فصل مشتمل بر چهار بخش است: در بخش اول ضمن تعیین متغیرهاى مستقل و وابسته تحقیق و ارتباط مواد پرسش‏نامه با این متغیرها، روش پژوهش را که به روش میدانى مى‏باشد، تعریف و مشخص کردیم . در بخش دوم، به تبیین جامعه آمارى و روش نمونه‏گیرى از آن پرداختیم . علاوه بر آن، در این بخش، به خاطر آشنایى با دانشگاه‏هاى جامعه آمارى، مختصرى از تاریخچه شکل‏گیرى، اهداف تاسیس و مقاطع آموزشى دانشگاه مفید (ره) و مؤسسه آموزش عالى باقرالعلوم (ع) را توضیح دادیم . در بخش سوم، به روش و نوع وسیله جمع‏آورى اطلاعات پرداختیم . اطلاعات مورد نیاز پژوهش از طریق پرسش‏نامه و توزیع آن بین طلاب دانشجو به دست آمده است . این پرسش‏نامه محقق ساخته، از 25 ماده به صورت بسته یا منظم‏2 تشکیل شده است که انگیزه‏هاى اصلى گرایش طلاب را به تحصیلات دانشگاهى مشخص مى‏کند . در این بخش، روش محاسبه روایى‏3 و پایایى‏4 پرسش‏نامه به تفصیل توضیح داده شد . در بخش پایانى این فصل (بخش چهارم)، روش‏هاى آمارى تحقیق را مورد بررسى قرار دادیم .
فصل چهارم رساله که مهم‏ترین فصل آن مى‏باشد به یافته‏ها و تجزیه و تحلیل آن‏ها اختصاص دارد . این فصل از دو بخش تشکیل شده است: بخش اول به مشخصات فردى پاسخ‏گویان ارتباط دارد . در این بخش، رشته تحصیلى، ترم تحصیلى، نوع شرکت در آزمون ورودى دانشگاه، میزان تحصیلات حوزوى، میزان تحصیلات جدید (قبل از ورود به حوزه) پاسخ‏گویان در ضمن ترسیم جدول‏ها و نمودارها مشخص گردیده است . در بخش دوم به یافته‏هاى آمارى مربوط به سؤال‏هاى ویژه تحقیق و تجزیه و تحلیل آن‏ها پرداخته شده است . در این بخش، ابتدا توصیف آمارى گویه‏هاى مواد هر سؤالى به‏طور جداگانه و در ضمن ترسیم جدول توضیح داده شد، و سپس متوسط فراوانى و درصد گویه‏هاى مواد هر سؤال مورد محاسبه قرار گرفت و با ترسیم جدول و نمودار مخصوص به هریک نمایش داده شد، در آخر نیز آزمون خى دو (X2) هر سؤالى به‏طور مجزا محاسبه گردید و در ضمن ترسیم جدول نمایش داده شد .
فصل پنجم و بخش پایانى پایان‏نامه به خلاصه، نیتجه‏گیرى و پیشنهادها اختصاص دارد . در این فصل، ابتدا خلاصه‏اى از کل فصول گذشته ارائه شد، سپس نتایج‏حاصل از پژوهش که در ضمن فصل سابق به آن‏ها اشاره شد، در این‏جا بار دیگر تحت عنوان نتیجه‏گیرى مطرح گردید . در بخش نتیجه‏گیرى، با توجه به یافته‏هاى به دست آمده، سؤال‏هاى ویژه تحقیق پاسخ داده شد . بر این اساس، هر سؤالى به‏طور جداگانه و به ترتیب بالاترین فراوانى و درصد آمارى مورد بررسى قرار گرفت .
سؤال اول: آیا انگیزه کسب مهارت و تخصص‏هاى دانشگاهى، سبب گرایش طلاب به تحصیلات دانشگاهى مى‏شود؟
169 فراوانى و 5/84 درصد از کل 200 نمونه آمارى، موافق با پاسخ مثبت‏به سؤال فوق مى‏باشند . از طرف دیگر، با توجه به محاسبه آمار استنباطى آزمون خى دو (X2) ، نتیجه به دست آمده با 99% اطمینان معنادار است . بنابراین، انگیزه کسب مهارت و تخصص‏هاى دانشگاهى در گرایش طلاب به تحصیلات دانشگاهى تاثیر دارد . انگیزه مذکور در میان سایر انگیزه‏ها از مهم‏ترین آن‏ها است و از اولویت اول برخوردار است .
سؤال دوم: آیا انگیزه تبیین دیدگاه اسلام در رشته‏هاى علوم انسانى، سبب گرایش طلاب به تحصیلات دانشگاهى مى‏شود؟
162 فراوانى و 81درصد از کل 200 نمونه آمارى، موافق با پاسخ مثبت‏به سؤال فوق مى‏باشند . از طرف دیگر، با توجه به محاسبه آمار استنباطى آزمون خى دو (X2) ، نتیجه به دست آمده با 99% اطمینان معنادار است . بنابراین، انگیزه تبیین دیدگاه اسلام در رشته‏هاى علوم انسانى در گرایش طلاب به تحصیلات دانشگاهى تاثیر دارد . انگیزه مذکور در میان سایر انگیزه‏ها از اولویت دوم برخوردار است .
سؤال سوم: آیا انگیزه کسب پایگاه اجتماعى، سبب گرایش طلاب به تحصیلات دانشگاهى مى‏شود؟
154 فراوانى و 77درصد از کل 200 نمونه آمارى، موافق با پاسخ مثبت‏به سؤال فوق مى‏باشند . از طرف دیگر، با توجه به محاسبه آمار استنباطى آزمون خى دو (X2) ، نتیجه به دست آمده با 99% اطمینان معنادار است . بنابراین، انگیزه پایگاه اجتماعى در گرایش طلاب به تحصیلات دانشگاهى تاثیر دارد و در میان سایر انگیزه‏ها از اولویت‏سوم برخوردار است .
سؤال چهارم: آیا انگیزه برقرارى ارتباط نزدیک با دانشجویان به خاطر آشنا ساختن ایشان با معارف اسلام، سبب گرایش طلاب به تحصیلات دانشگاهى مى‏شود؟
152 فراوانى و 76 درصد از کل 200 نمونه آمارى، موافق با پاسخ مثبت‏به سؤال فوق مى‏باشند . از طرف دیگر، با توجه به محاسبه آمار استنباطى آزمون خى دو (X2) ، نتیجه به دست آمده با 99% اطمینان معنادار است . بنابراین، انگیزه ارتباط نزدیک با دانشجویان به خاطر آشنا ساختن ایشان با معارف اسلام در گرایش طلاب به تحصیلات دانشگاهى تاثیر دارد و در میان سایر انگیزه‏ها از اولویت چهارم برخوردار است .
سؤال پنجم: آیا کاستى‏ها و نواقص موجود در نظام آموزشى حوزه، سبب گرایش طلاب به تحصیلات دانشگاهى مى‏شود؟
148 فراوانى و 74درصد از کل 200 نمونه آمارى، موافق با پاسخ مثبت‏به سؤال فوق مى‏باشند . از طرف دیگر، با توجه به محاسبه آمار استنباطى آزمون خى دو (X2) ، نتیجه به دست آمده با 99% اطمینان معنادار است . بنابراین، کاستى‏ها و نواقص موجود در نظام آموزشى حوزه در گرایش طلاب به تحصیلات دانشگاهى تاثیر دارد و در میان سایر عوامل از اولویت پنجم برخوردار است .
سؤال ششم: آیا انگیزه اخذ مدرک دانشگاهى، سبب گرایش طلاب به تحصیلات دانشگاهى مى‏شود؟
123 فراوانى و 5/61 درصد از کل 200 نمونه آمارى، موافق با پاسخ مثبت‏به سؤال فوق مى‏باشند . از طرف دیگر، با توجه به محاسبه آمار استنباطى آزمون خى دو (2 X) ، نتیجه به دست آمده با 99% اطمینان معنادار است . بنابراین، انگیزه اخذ مدرک دانشگاهى در گرایش طلاب به تحصیلات دانشگاهى تاثیر دارد و در میان سایر انگیزه‏ها از اولویت‏ششم برخوردار است .
سؤال هفتم: آیا انگیزه شغل‏یابى، سبب گرایش طلاب به تحصیلات دانشگاهى مى‏شود؟
112 فراوانى و 56 درصد از کل 200 نمونه آمارى، موافق با پاسخ مثبت‏به سؤال فوق مى‏باشند . از طرف دیگر، با توجه به محاسبه آمار استنباطى آزمون خى دو (X2) ، نتیجه به دست آمده با 99% اطمینان معنادار است . بنابراین، انگیزه شغل‏یابى در گرایش طلاب به تحصیلات دانشگاهى تاثیر دارد و در میان سایر انگیزه‏ها از اولویت هفتم برخوردار است .
در بخش پایانى فصل پنجم، با توجه به نتایج تحقیق و مطالعات انجام شده و تجارب به دست آمده طى انجام پژوهش، برخى رهنمودها و پیشنهادها به محققان و دست‏اندرکاران مدیریت آموزشى حوزه ارائه شد . هم‏چنین به پژوهش‏گرانى که تمایل به مطالعات میدانى در حوزه مورد نظر دارند، موضوعاتى پیشنهاد شد که در صورت امکان مى‏توانند آن‏ها را در تحقیقات آتى خود مد نظر گیرند . مدیران و مسئولان نظام آموزشى حوزه نیز مى‏توانند نتایج این تحقیق را مورد توجه قرار دهند .
پى‏نوشت‏ها:
1. Likert.
2. Structured closed questionnaire.
3. Validity.
4. Reliability.

تبلیغات