آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۲

چکیده

مسئله شناخت خود، پیوندی ناگسستنی با تعاملات اجتماعی دارد. گذشته از علم حضوریِ هر کس نسبت به خویش و شناخت درونی هر جامعه ای از خود، این شناخت، ناگزیر در تعاملات اجتماعی متحول می شود. یکی از منابع شناخت تاریخی از خود، تحلیل سفرنامه های ایران گردی سیاحان بیگانه است. هدف این پژوهش، صرفاً تحلیل سفرنامه ها و استخراج خلقیات سیاح منظری ایرانیان نیست، بلکه به دنبال بازنمایی این خلقیات در شبکه اجتماعی اینستاگرام هستیم. برای این منظور، سفرنامه های سیاحان بیگانه را که در عصر صفویه و قاجار به ایران سفر داشته اند، بررسی کرده ایم تا به بازنمایی خلقیات سیاح منظرانه در اینستاگرام دست یابیم. در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل مضمون، دو گام برداشته ایم. ابتدا با مطالعه 57 سفرنامه عصر قاجار و صفویه، ۸۵ گزاره مرتبط با خلقیات ایرانیان به دست آمد. در ادامه، از این مضامین به ۸۲ هشتگ در اینستاگرام رسیدیم و در مجموع ۱۶۴۰ پست مرتبط با این هشتگ ها را تا رسیدن به اشباع نظری بررسی کردیم. در این مرحله، مشخص شد که بازنمایی امروزی این خلقیات نسبت به عصر قاجار و صفویه چه تغییراتی داشته است. از 82 هشتگ موردبررسی قرارگرفته در اینستاگرام فارسی، 62 درصد بازنمایی کامل، 14.6 درصد بازنمایی معکوس، 5 درصد بازنمایی به صورت ناقص و در نهایت، 19 درصد فاقد هرگونه بازنمایی در اینستاگرام فارسی بودند.

Representation of Iranian Landscape Tourist’s Characteristics on Instagram

The issue of knowing one’s self has an inseparable relationship with social interactions. Beyond everyone’s knowing of him/herself, and every society’s internal knowledge of its own, such a knowledge is, unavoidably, transformed in social interactions. The aim of this research is not mere analysis of the travelogues and extraction of Iranian landscape tourist’s characteristics but also representing such characteristics on Instagram as a social network. To achieve that, we have analyzed the itineraries of foreign tourists who have traveled to Iran during Safavid and Qajar to represent tourist-viewed characteristics of Iranian people on the Instagram. Using thematic analysis, we took two steps. At the beginning, through investigation of fifty seven Qajar and Safavid travelogues, fifty eight phrases representing the Iranian people's characteristics were achieved. After that, we achieved eighty two hashtags on the Instagram and in total, we analyzed 1640 posts related to these hangtags to arrive at theoretical saturation. In this step, the differences between today’s representing of such characteristics in comparison to Qajar and Safavid periods were found out. It was concluded that from among the 82 investigated hashtags on the Persian Instagram, 62% were of complete representation, 14.6% of converse representation, 5% of partial representation and finally 19% of no representation.

تبلیغات