آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۸

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف، ارائه مدل علّی انگیزه تحصیلی براساس خودشکوفایی تحصیلی، خودتنظیمی با میانجیگری معنای تحصیلی در دانش آموزان مدارس مقطع متوسطه در شرایط پاندمی کرونا انجام شد. روش پژوهش: روش این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران در سال 1398 تشکیل می دادند که از میان آن ها، تعداد 485 نفر (در مدل یابی معادلات ساختاری تعیین حجم نمونه می تواند بین ۵ تا ۱۵ مشاهده به ازای هر متغیر اندازه گیری شده تعیین شود) با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه انگیزه تحصیلی هارتر (1981)، خودشکوفایی تحصیلی جونز و کراندال (1968)، پرسشنامه خودتنظیمی پینتریچ و همکاران (1991) و پرسشنامه معنای تحصیلی هندرسون-کینگ و اسمیت (2006). به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل معادلات ساختاری و نرم افزار SPSS-V23 و Lisrel-V8.8 استفاده گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که خودشکوفایی تحصیلی بر انگیزه تحصیلی دانش آموزان تاثیر مثبت و معناداری دارد (58/0=β، 001/0>P) و بین معنای تحصیلی و انگیزش تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (86/0=β، 001/0>P). همچنین بین هیجان های پیشرفت با انگیزش تحصیلی در دانش آموزان رابطه وجود دارد (54/0=r، 001/0>P) و خودشکوفایی تحصیلی، خودتنظیمی بر انگیزه تحصیلی با میانجیگری معنای تحصیلی در دانش آموزان مقطع متوسطه تاثیر دارد (001/0>P). نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت که خودشکوفایی تحصیلی، خودتنظیمی بر انگیزه تحصیلی با میانجیگری هیجان های پیشرفت در دانش آموزان مقطع متوسطه تاثیر دارد.

Presenting a causal model of academic motivation based on self-fulfillment and self-regulation mediated by academic meaning in Corona pandemic conditions

Aim : The aim of this study was to present a causal model of academic motivation based on academic self-fulfillment, self-regulation mediated academic meaning in high school students in coronary pandemic conditions. Methods : The method of this cross-sectional study was correlational. The statistical population of this study consisted of all high school students in Tehran in 2019, of which 485 people (in modeling structural equations to determine the sample size can be between 5 to 15 observations per size variable multi-stage clusters were selected by random sampling method. The research instruments were: Harter (1981) Academic Motivation Questionnaire, Jones & Crandall (1968), Self-Regulatory Questionnaire, Pintrich et al. (1991) and Henderson-King and Smith (2006) Academic Meaning Questionnaire. In order to analyze the data, structural equation analysis software and SPSS-V23 and Lisrel-V8.8 software were used. Results : The results showed that academic self-fulfillment has a positive and significant effect on students' academic motivation (β=0.58, P<0.001) and there is a positive and significant relationship between academic meaning and academic motivation (β= 0.86, P<0.001). There is also a relationship between achievement excitement and academic motivation in students (r= 0.54, P<0.001) and academic self-fulfillment, self-regulation has an effect on academic motivation through the mediation of academic meaning in high school students (P<0.001). Conclusion : It can be concluded that academic self-fulfillment, self-regulation has an effect on academic motivation through the mediation of progressive emotions in high school students

تبلیغات