چکیده

الأسلوبیه هی منهج علمی وتطبیقی فی دراسه وتحلیل النصوص وهی تحاول التعرف على الأفکار والذوات الداخلیه للمؤلف عبر الظواهر الأسلوبیه وکشف علاقتها بالمعانی المؤسسیه. فهذه الدراسه وفقًا للأسلوبیه المقارنیه. تهدف الی دراسه أبرز مظاهر المستوی الترکیبی فی خطبه ۲۷ ورساله ۲۸ لنهج البلاغه من خلال المنهج الترکیبی – الإحصائی کما یحاول تبیین الفروق والتشابهات لهذین الأدبیین المختلفین. ومن خلال الدراسه المقارنیه بین هذین النصین علی المستوی النحوی تبیّن أن هناک الکثیر من أوجه التشابه بینهما مثل غلبه تواتر الجمل الفعلیه والإخباریه القصیره، والطرق المتناسقه الأخری، وعلی الرغم من وجود الاختلاف بین الأجناس الأدبیّه، إلّا أنّهما متقاربان فی الأسلوب حیث یقدّمان دلالات وإیحاءات متشابهه للملتقی. على الرغم من أوجه التشابه الموجوده، فإنّ الاختلافات الکمیه والنوعیه فی البنیه النحویه، مثل النسبه العالیه لاستخدام الاستفهام الإنکاری وتقنیه التکرار النحوی، وأولویه أنواع الجمل فی الرساله، والاختلافات الأخرى، أدّت إلی سیاق مختلف وفرید لکل منهما، وتستحضر المعانی الدلالیه المناسبه لکل نص بطریقه فعاله ومقنعه فی ذهن الملقی.

بررسی و تحلیل سبک‏شناسی تطبیقی خطبة ۲۷ و نامه ۲۸ نهج البلاغه (مطالعه موردی لایه نحوی)

سبک‏شناسی، روشی علمی وکاربردی در بررسی و تحلیل متون است که از طریق بازشناسی مختصات سبکیِ پربسامد و کشف پیوند آنها با معانی نهادینه‏شده در متن، سعی در شناخت افکار و کشف درونیات مؤلف دارد. این پژوهش تلاش دارد تا با روش توصیفی ـ تحلیلی، آمیخته با روش آماری به تبیین برجسته‏ترین نمود‏های لایه نحوی خطبه‏ ۲۷ ونامه ۲۸ نهج‏البلاغه، در بستر سبک‏شناسی تطبیقی پرداخته و وجوه تمایز و تشابه مختصات سبکی این دو گونه متفاوت ادبی را بازیابی و در نهایت، سبک هر یک را توصیف کند. بررسی تطبیقی این دو متن در لایه نحوی نشان می‏دهد که شباهت‏های قابل ‏تأملی همچون غلبه بسامد جمله‏های فعلیه وخبری کوتاه و یا کاربرد تقریباً برابر مدالیته‏های فعلی، سبک این دو متن را علی‏رغم اختلاف گونه‏های ادبی، به هم نزدیک ساخته و دلالت‏های معنایی مشابهی را در برابر دیدگان مخاطب ارائه می‏کند. با وجود این تشابهات، تفاوت‏های کمی و کیفی ساختارهای نحوی، همچون بسامد بالای کاربرد استفهام‏های انکاری، تکرارهای نحوی وپیش‏آیی بخش‏های جمله در نامه ودیگر تفاوت‏ها، بافتی متفاوت و منحصربه‏فرد برای هر کدام از آنها رقم زده‏ و دلالت‏های معنایی متناسب با هر متن را به‏صورت مؤثر و قانع‏کننده‏ای در ذهن مخاطب تداعی می‏سازند.

تبلیغات