آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

این پژوهش با هدف اولویت بندی عوامل تسهیل بخش و موانع گردشگری ورزشی با رویکرد جاذبه های جغرافیایی و طبیعی استان هرمزگان  انجام پذیرفت. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی است که به شکل میدانی انجام شده است. محقق جاذبه های طبیعی(جغرافیایی)- ورزشی مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی استان هرمزگان و مشکلات موجود در گردشگری ورزشی استان و راهکارهای حل این مشکلات را از دیدگاه کارشناسان توصیف می کند. جامعه آماری این تحقیق از کارشناسان و دست اندر کاران صنعت گردشگری می باشد(167). نمونه ها در این تحقیق به روش نمونه گیری تمام شمار انتخاب شده اند. برای بررسی توزیع طبیعی متغیرها از قضیه حد مرکزی، استفاده شد. برای آزمون فرضیه های پژوهش نیز از آزمون آماری t تک نمونه و فریدمن استفاده شد. از نرم افزار آماری SPSS V23  استفاده شد. نتایج به دست آمده از تحقیق نشان داد در مولفه های تسهیل بخش، مولفه مدیریتی و در موانع گردشگری نیز مولفه زیرساختی نسبت به سایر مولفه ها در اولویت قرار دارند.

Identifying and prioritizing facilitators and barriers to sports tourism with the approach of geographical and natural attractions of Hormozgan province

The aim of this study was to prioritize the facilitating factors and barriers to sports tourism with the approach of geographical and natural attractions of Hormozgan province. The present study is a descriptive-survey that has been conducted in the field. The researcher describes the natural (geographical) -sports attractions affecting the development of sports tourism in Hormozgan province and the existing problems in sports tourism in the province and the solutions to these problems from the perspective of experts. The statistical population of this research is experts and those involved in the tourism industry (167). Samples in this study were selected by whole number sampling method. The central limit theorem was used to investigate the natural distribution of variables. One-sample t-test and Friedman t-test were used to test the research hypotheses. SPSS V23 statistical software was used. The results obtained from the research showed that in the facilitator components, the managerial component and in the tourism barriers, the infrastructure component are given priority over other components.

تبلیغات