آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۵

چکیده

امروزه با رشد شهری بدون برنامه و به دنبال آن افزایش استفاده از اتومبیل، به تدریج نقش عابرپیاده در فضاهای شهری کم رنگ می شود و همین امر موجب کاهش سرزندگی فضاهای عمومی برای تعاملات اجتماعی در شهرها شده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی سطح و کیفیت تعاملات اجتماعی در پیاده راه فرهنگی شهر رشت؛ بررسی نقش مکان های سوم در ایجاد تعاملات اجتماعی و افزایش سطح تعاملات اجتماعی در توسعه گردشگری است. هدف پژوهش حاضر، کابردی و روش تحقیق نیز، توصیفی است. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه دارای طیف لیکرت استفاده شده است.همچنین از آزمون تی تک نمونه ای، تحلیل عاملی و ضریب همبستگی پیرسون برای تحلیل داده ها استفاده شد. پرسشنامه، شامل 51 سؤال کیفیت محیطی، کیفیت مکان های سوم، هویت، جذابیت گردشگری و تعاملات اجتماعی را در پیاده راه علم الهدی می سنجد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران ۳۸۴ نفر محاسبه شد. پایایی آن توسط آزمون آلفای کرونباخ برابر 897/0 شده است. یافته های همبستگی برای هر سه آزمون مقدار قابل قبولی است و نشان می دهد که مولفه های «هویتمندی مکان»، «کیفیت پیاده راه» و «مکان های سوم» تاثیر قابل توجهی در توسعه و رونق گردشگری در پیاده راه دارند. مهمترین نتیجه پژوهش حاضر تبیین روابط هم افزا میان توسعه مکان های سوم و گردشگری است. بنابراین جایگاه مکان های سوم در برنامه ریزی شهری و همچنین برنامه ریزی گردشگری شهری باید در کشورمان مورد تاکید قرار گیرد و افزایش کیفیت های محیطی و فرهنگی آن در نهایت به افزایش تنوع اجتماعی، تعامل میان شهروندان و گردشگران و افزایش درآمدهای پایدار منجر گردد.

exploring the role of urban third places in tourism development, case study: central pedestrian zone of Rasht

The purpose of this study is to investigate the level and quality of social interactions in the cultural pedestrian zone of Rasht, to investigate the role of third places in creating social interactions, and propose strategies to redesign the pedestrian zone with emphasis on third places and increase the level of social interactions and tourism development.The present study is applied research in terms of purpose and falls into descriptive research in terms of method.A Likert scale questionnaire was used to collect data. The one-sample t-test, factor analysis, and Pearson correlation coefficient are used to analyze the data.The questionnaire consists of 51questions that measure the quality of the environment, the quality of third places, identity, tourist attraction, and social interactions in the Alam al-Huda pedestrian zone.A random sampling method was used for sampling.The sample size became 384 using Cochran's formula.This number of questionnaires was distributed among those who were present in the pedestrian zone.Validity assessment of this questionnaire was provided using experts' opinions, and its reliability was equal to 0.897 by Cronbach's alpha test. Correlation findings are acceptable for all three tests and show that "place identity,""pedestrian zone quality,"and"third places"have a significant impact on the development and prosperity of tourism in the pedestrian zone.As a result, the more tourism develops in a place,the greater the possibility of social interaction between people.On the other hand, urban identity has a positive effect on attracting tourists and increasing social interactions.The rich identity and culture of a place can attract different people to a place.

تبلیغات