آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۸

چکیده

متن

شانزدهمین پلنوم کمیته مرکزی حزب توده ایران در اسفندماه 1357 در یکی از خانه‌های متعلق به حزب در اطراف شهر لایپزیک برگزار شد (این آخرین پلنوم ما بود که در مهاجرت برگزار شد). در این پلنوم همه اعضای اصلی و مشاور کمیته مرکزی، به جز دو نفر، و عده‌ای از کادرهای درجه اول حزبی که قرار بود در پلنوم به عضویت اصلی و مشاور کمیته مرکزی برگزیده شوند شرکت داشتند.
 
دو نفری که در پلنوم شرکت نداشتند، یکی میزانی بود که به پاریس رفته بود تا عازم ایران شود و دیگری مریم بود که در برلین پای تلفن مانده بود، زیرا از اروپا و ایران به طور مرتب اخبار مهم تلفنی به اطلاع ما می‌رسید. دستور کار پلنوم در سه بخش پیش‌بینی شده بود: 1- بحث درباره گزارش هیات اجرائیه کمیته مرکزی به پلنوم؛ 2- پیشنهاد پلنوم به همه نیروهای ملی و مترقی درباره تحولات بنیادین جامعه ما؛ 3- اتخاذ یک رشته تصمیم برای تکمیل رهبری حزب. گزارش هیات اجرائیه به وسیله من ارائه شد و به طور کامل مورد تایید پلنوم قرار گرفت.
 
در این گزارش از جمله چنین آمده است: «اینکه در جنبش انقلابی کنونی روحانیت مترقی و مبارز ضدرژیم نقش مهمی ایفا کرده است، پدیده‌ای غیرعادی نیست. به طور عمده شرایط عینی جامعه ایران است که چنین وضعی را ایجاد کرده و مسلما برخی عوامل ذهنی نیز موجب تقویت آن گردیده است. مذهب تشیع از لحاظ تاریخی در ایران دارای سنن خلقی و ضد سیطره خارجی بوده است و در دوره‌های گوناگون به پرچم معنوی مبارزه برای دفع استیلای نیروهای اشغالگر بیگانه بدل شده است.

بسیاری از احکام اجتماعی اسلام به طور عینی، به ویژه در جریان تکامل فکری اخیر آن، دارای گرایش‌های مترقی است و از لحاظ سمت مطالباتی خود با خواست‌های قشرهای وسیع خلق برای آزادی و استقلال ملی، دموکراسی و پیشرفت اجتماعی مطابقت پیدا می‌کند... گروهی از روحانیون مترقی به رهبری آیت‌الله خمینی طی یک دوران طولانی در مواضع روشن ضدرژیم استبدادی شاه و ضدسیطره امپریالیسم (که کشور را هر روز بیشتر به جولانگاه غارتگری و پایگاه تجاوز نظامی خود مبدل ساخت) قرار گرفتند و در این راه شعارهای خود را که بازتاب خواست‌های اکثریت مردم کشور بود، مطرح ساختند... امروز دیگر در سراسر جهان کسی نیست که به اهمیت جهانی و تاریخی رویدادهای انقلابی ایران پی نبرده باشد. با توجه به اهمیت بزرگ کشور ما در صحنه سیاست جهانی، تغییر در وضع سیاسی ایران تاثیر بسزایی در تغییر توازن نیروها خواهد داشت، زیرا:

1- ایران یکی از بزرگترین منابع مواد خام فوق‌العاده ذی‌قیمت به ویژه نفت، گاز و انواع فلزات پربها در مقیاس جهانی است؛
2- ایران در نقطه کلیدی منطقه‌ای از جهان قرار گرفته که بخش عمده مواد خام تامین‌کننده انرژی کشورهای امپریالیستی از آنجا به دست می‌آید؛

3- ایران همسایه جنوبی اتحاد شوروی است و همین نکته امپریالیست‌ها را در استفاده از ایران به عنوان پایگاه تجاوز علیه همسایه بزرگ شمالی ما از خود بی‌خود ساخته است. این ویژگی‌های عمده موقعیت جغرافیایی و امکانات اقتصادی و همچنین توجه به امکانات انسانی ایران در منطقه خلیج‌فارس موجب شد که امپریالیسم طی ده‌ها سال تمام تلاش خود را به کار اندازد تا این کشور به یکی از «محکم‌ترین» و «باثبات‌ترین» پایگاه‌های جهانی غارت و تجاوز وی، به ژاندارم منطقه، به یکی از محکم‌ترین حلقه‌های زنجیر محاصره و پایگاه جاسوسی، تحریک و تهدید و پایگاه تجاوز علیه شوروی بدل شود و بتواند روی آن با اطمینان و بدون دغدغه حساب کند.
 
ولی به حیرت و تاسف عمیق دسیسه‌کاران امپریالیستی، یکباره و در مدت بسیار کوتاه، همه این حساب‌ها غلط از آب درآمد! «جزیره ثبات» منطقه به مرکز آتشفشانی و سهمگین‌ترین زلزله‌ها تبدیل شد. این وضع پایه‌های تسلط امپریالیستی را نه تنها در ایران، بلکه در یک رشته از کشورهای مجاور مورد جدی‌ترین تهدیدها قرار داده است... سخن کوتاه! پیروزی جنبش ملی و دموکراتیک ایران تاثیر ژرف و گسترده و درازمدتی در سراسر جهان باقی خواهد گذاشت و در ترازوی تناسب نیروها به زیان اردوگاه امپریالیسم و به سود جبهه نیرومند ضدامپریالیستی جهانی تغییر محسوسی به وجود خواهد آورد. »

این بود تحلیل ما درباره نقش امام خمینی و روحانیت و اهمیت تاریخی و جهانی انقلاب اسلامی ایران

تبلیغات