نویسندگان: گلاویژ نادری
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۸

چکیده

متن

مهرجویی: همین را می‌خواستید؟
 
 هفته گذشته سی‌دی قاچاق «سنتوری» آخرین ساخته «داریوش مهرجویی» به بازار قاچاق فیلم‌های ایرانی راه پیدا کرد. طبق آخرین اطلاعات، گویا یکی از سایت‌های خارج از ایران نسخه‌ای از فیلم را در اختیار کاربران قرار داده و با دانلود و کپی غیرمجاز، سی‌دی فیلم در بازار پخش شده است. کمیته مبارزه با سی‌دی‌های قاچاق پس از اطلاع از پخش غیرمجاز «سنتوری» با همکاری نیروی انتظامی از توزیع آن جلوگیری کرده و تا اندازه‌ای توزیع قاچاق فیلم کنترل شده است. داریوش مهرجویی در گفت‌و‌گو با خبرنگار «شهروند امروز» از این اتفاق شدیدا ابراز تاسف کرد و از مردم خواست سی‌دی غیرمجاز فیلم را از قاچاقچیان خریداری نکنند و با معرفی فروشندگان این سی‌دی‌ها به نیروی انتظامی 110 از ادامه توزیع قاچاق فیلم جلوگیری کنند.

آقای مهرجویی، چگونه کپی این فیلم به دست قاچاقچیان رسیده است؟
ما هم دقیقا نمی‌دانیم این فیلم چطور به دست قاچاقچیان رسیده است. شاید از ایران رفته و به دست سایتی در روسیه رسیده که نسخه‌ای از فیلم را برای دانلود گذاشته است. ما از طریق وکلایی که مشغول رسیدگی به این پرونده هستند، این سایت را بسته‌ایم و خوشبختانه در حال حاضر سایت مسدود شده است.

این نسخه کاملا مشابه نسخه اصلی فیلم است؟
نسخه اصلی فیلم زیرنویس نداشت و از نظر کادر با این فیلم جدید که بالا و پایین صفحه را سیاه کرده‌اند فرق داشت و نیز با زیرنویس جدیدی پخش شده است. آقای فرحبخش به عنوان مسوول کمیته مبارزه با قاچاق محصولات سینمایی در حال پیگیری هستند تا فروش قاچاق فیلم را مهار کنند. ما در حال پیگیری این مساله از راه‌های قانونی هستیم.

پیگیر وضعیت اکران آن هستید؟
تلاش می‌کنیم تا هر چه زودتر اجازه نمایش فیلم را بگیریم تا از این طریق جلو فروش قاچاق فیلم گرفته شود. فکر می‌کنم در این شرایط آقای جعفری جلوه باید خوشحال باشند چون با اعمال سلیقه شخصی ایشان «سنتوری» توقیف شد. به اعتقاد من در رابطه با سنتوری نقض غرض صورت گرفت. این فیلم هم پروانه نمایش داشت و هم از جشنواره فجر جایزه گرفته بود و هم اعضای شورای نظارت و ارزشیابی چندین بار فیلم را دیده و پذیرفته بودند اما سه روز قبل از اکران آقای جعفری جلوه با اعمال سلیقه شخصی باعث توقیف فیلم شدند و این روزها هم که به جای نمایش معقول فیلم در سینماها می‌بینیم که سرمایه تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان و سینماداران چگونه به باد هوا می‌رود و به جیب دزدان و قاچاقچیان می‌ریزد. آیا آقای جلوه همین را می‌خواستند: توزیع در سطح وسیع و بهره بردن دزدان و قاچاقچیان از این فیلم؟
 

تبلیغات