آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۳

چکیده

متن

1ـ «فیلیپ.ک.حتی» دانشمند معاصر و استاد دانشگاه پرینستون آمریکا
درباره تاریخ عرب تحقیقات ارزنده‌ای کرده و چندین کتاب در این زمینه نگاشته است، در یکی از کتب خود به نام«تاریخ عرب» می‌نویسد:
«قرآن از تمام معجزات بزرگتر است و اگر سراسر اهل عالم جمع بشوند، بی‌تردید از آوردن مثل آن عاجز خواهند ماند.»
2ـ «ارنست رنان» فرانسوی
می‌گوید:«در کتابخانه شخصی من هزاران جلد کتاب سیاسی، اجتماعی، ادبی و غیره وجود دارد که همه آنها را بیشتر از یک بار مطالعه نکرده‌ام و چه بسا کتابهایی که فقط زینت کتابخانه من می باشند ولی یک جلد کتاب است که همیشه مونس من است و هر وقت خسته می‌شوم و می خواهم درهایی از معانی و کمال بر روی من باز شود آن را مطالعه می کنم و از مطالعه زیاد آن خسته وملول نمی‌شوم. این کتاب، قرآن کتاب آسمانی است.»
3ـ دکتر«گرینیه» فرانسوی
می گوید:«من آیات قرآن را که به علوم پزشکی و بهداشتی و طبیعی ارتباط داشت دنبال کردم و از کودکی آنها را فراگرفتم و کاملا به آن آگاه بودم. بنابراین دریافتم که این آیات از هر نظر با معارف و علوم جهانی منطبق است…هر کس دست اندر کار هنر یا علم باشد و آیات قرآن را با هنر و علمی که آموخته است مقایسه کند به همان صورت که من مقایسه کردم بدون تردید به اسلام خواهد گروید،البته اگر صاحب عقلی سلیم و بی‌غرض باشد.»
4ـ «هربرت جرج ونو» نویسنده انگلیسی
وقتی کسی از مجله‌های اروپا عقیده و رای او را درباره بزرگترین کتابی که از آغاز تاریخ بشر تاکنون بیتشر از سایر کتب در دنیا تأثیر گذارد و مهمتر از همه به شمار آمده است، پرسید او در جواب نام چند کتا را برد و در پایان آن چنین نگاشت:«اما کتاب چهارم که مهمترین دنیاست قرآن است، زیرا تاثیری که این کتاب آسمانی در دنیا بر جای نهاده نظیر آن را هیچ کتابی نداشته است»
5ـ «تنورد» خاورشناسان آلمانی
می گوید:«قرآن با نیروی برهان خود شنونده را مجذوب و شیفته خود می‌سازد و قلوب را تسخیر می‌کند. همین قرآن بود که ملت وحشی عرب را معلم جهانیان کرد.»
6ـ «گونه» شاعر و نویسنده بزرگ آلمانی
می‌گوید:«ما در اول، از قران رویگردان بودیم، ولی طولی نکشید که این کتاب توجه ما را به خود جلب نمود و به حیرت درآورد و بالاخره مجبور شدیم اصول و قواعد آنرا بزرگ بشماریم و در مطابقت الفاظ با معانی بکوشیم. مرام و مقصد این کتاب بی‌اندازه قوی و محکم و مبانی آن بلند و از این نظر ما را به اهمیت و علو مقام خود بیشتر جذب می نماید. با این وصف به زودی بزرگترین تاثیر خود را در تمام جهان نموده، نتیجه مهمی از خود به جا خواهد گذاشت. و باز می‌گوید:
بزودی این کتاب توصیف ناپذیر(قرآن)، عالم را به خود جلب نموده تاثیر عمیقی در دانش جهان، نهد و در نتیجه جهانمدار گردد.»
7ـ «ه.چ.ولز» دانشمند و مورخ انگلیسی(1866-1946)
می‌گوید:«در قرآن بهترین عبارات و عالی ترین جملات نازل گردیده و اسلوب فصاحت و بلاغت آن تا به حدی زیباست که عقول را حیران ساخته است. قرآن کتابی است ابدی و جهانی.»
8ـ «ژول لابوم» خاورشناسان و متفکر فرانسوی
در مقدمه فهرست قرآن می‌نویسد:«قرآن برای همیشه زنده است و هر کس از مردم جهان به قدر استعداد خود از آن بهره‌بری دارد.»

تبلیغات