آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۴۰

چکیده

متن

بعد از اثبات وجود قالب مثالى در دنیا همراه بدن جسمانى و چگونگى آن بعد از مردن انسان که در شماره گذشته مطرح گردید . حال این سؤال پیش مى‏آید که رابطه قالب مثالى با جسم و جسد انسانها پس از مرگ، چگونه مى‏باشد؟ یعنى بعد از اینکه این بدن، به قبر رفت و روح انسانى نیز تنها در قالب مثالى قرار گرفت آیا رابطه دنیائى روح انسان با جسد انسانها بکلى قطع مى‏شود یا نه؟ روایات کثیرى از پیشوایان اسلام وارده شده است‏حاکى از این که خداوند در شب اول قبر، همان نفس بیرون رفته از این بدن را به بدن بر مى‏گرداند و این روح در این بدن یک سرى سؤال و جوابهاى مختصرى با فرشتگان و ماموران دارند چنانکه از امام صادق علیه السلام چنین نقل شده است (1) :
«در قبر، مؤمنان خالص و کافران خالص مورد سؤال قرار مى‏گیرند، اما غیر از این دو گروه، به حال خود واگذار مى‏شوند» .
و در برخى از روایات از امام موسى کاظم علیه السلام در مساله بالا چنین نقل شده است که فرمود (2) :
«از مؤمنى که در قبر است‏سؤال مى‏شود که پروردگار تو کیست؟ او در پاسخ مى‏گوید: الله . سپس سؤال مى‏شود: دین تو چیست؟ او در پاسخ مى‏گوید: اسلام . و باز از او سؤال مى‏شود که پیامبر تو کیست؟ در پاسخ مى‏گوید: محمد علیه السلام و باز سؤال مى‏شود: امام تو چه کسى است؟ در پاسخ این سؤال اسامى ائمه را که به آنان اعتقاد دارد، بیان مى‏کند» .
سپس سؤال مى‏شود که: «چگونه به آن علم پیدا کردى؟ در پاسخ مى‏گوید:
«خداوند مرا به این طریق هدایت کرده، مرا بر این عقیده تثبیت فرمود ...» .
روشن است که این رابطه میان روح و جسد دنیائى فقط در شب اول قبر است و دوباره نفس از قالب بدن جسمى بیرون مى‏رود و بدن نیز به تدریج در قبر مى‏پوسد و به صورت ذرات خاک و مواد آن در مى‏آید و از این بدن فقط یک‏چیز باقى مى‏ماند که در روایات و احادیث معتبر موجود، از آن به «طینت‏» تعبیر مى‏آورند .
مسلمانان بر اساس دلائل متقن عقلى و نقلى معتقدند که برپائى قیامت و رستاخیز جسمانى است، یعنى به معاد جسمانى معتقدند و بر این باورند که آن روز ارواح موجود در قالب مثالى همراه جسدها و بدنهاى دنیائى براى حساب و بررسى اعمال گذشته در دنیا و حساب و کتاب در محضر الهى حضور مى‏یابند چنانکه مرحوم ثقة‏الاسلام کلینى در اصول کافى از امام صادق علیه السلام چنین روایت مى‏کند که از آن حضرت درباره میت و مرده سؤال کردند که آیا جسد او پوسیده و از بین مى‏رود؟ فرمود: آرى تا آنجا که گوشت و پوست و استخوانى باقى نمى‏ماند جز طینت او که خداوند جسد او را از آن آفریده است و او فاسد نشده و از بین نمى‏رود تا آنکه به هنگام بعث از قبر با جسد اولیه از آن پدیدار مى‏گردد چنانکه در دنیا به هنگام خلقت چنین بوده است .
همچنین در روایتى از رسول خدا چنین نقل شده است (3) :
«هنگامى که زمان وفات مسلمان فرا رسید، بعضى از اعضاء بدن او بر بعض دیگر سلام داده با هم خداحافظى مى‏کنند! و به همدیگر چنین مى‏گویند: سلام بر تو، تو از من و من نیز از تو مفارقت مى‏کنم تا روز قیامت که باز همراه (روح) و حلول آن در بدن، روز رستاخیز همدیگر را ملاقات کنیم‏» . (کنزالعمال، حدیث 42184 - میزان‏الحکمة، ج‏9، ص‏227) .
از این روایت و روایات دیگر صریحا استفاده مى‏شود که قالب مثالى در روز رستاخیز در همان قالب جسم بدنى دنیائى قرار مى‏گیرد که همان طینت انسان بوده که بعد از رفتن از دنیا در قبر به عنوان ماده اولیه خلقت انسان باقى مى‏ماند و در برخى از روایات از این طینت‏به عنوان «عجب الذنب‏» تعبیر آورده‏اند، عجب به معناى «دنباله چه;» است، یعنى اعضاى فرزندان آدم بعد از مردن در قبر مى‏پوسد مگر دنباله او، یعنى طینت او و خداوند روز رستاخیز، انسان را دوباره از روى این طینت زنده مى‏کند .
پى‏نوشت:
1) عدة من اصحابنا عن سهل بن زیاد عن عبدالرحمن ابى نجران عن عبدالله بن سنان عن ابى عبدالله علیه السلام قال: انما یسال فى قبره من محض الایمان محضا و الکفر محضا و اما ما سوى ذلک فیلهى عنهم‏» .
2) عن ابراهیم بن ابى البلاد عن بعض اصحابه عن ابى الحسن موسى علیه السلام: قال: یقال للمؤمن فى قبره من ربک؟ قال: فیقول: الله . فیقال له ما دینک؟ فیقول: الاسلام . فیقال له: من نبیک؟ فیقول: محمد . فیقال: من امامک؟ فیقول: فلان ...» .
3) المسلم اذا حضرته الوفاة سلمت الاعضاء بعضها على بعض تقول علیک السلام تفارقنى و افارقک الى یوم القیامة‏» .

تبلیغات