آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۳

چکیده

متن

سر ویلیام موئیس، دانشمند و مورخ انگلیسی Sir Willam Mauies
قرآن محمد(ص) کتابی است پر است از دلائل واضح منطقی علمی و قوانین قضایی و حقوقی و دستورات عالی که برای حفظ حیات اجتماعی و مدنی در این کتاب مقدس با عبارات ساده و در عین حال محکم و منظم آمده است که خوانندگان را مجذوب خود می‌نماید.
پاسخ به سؤالات جوانان، ج 2، ص 218.
دکتر پطروشفکی استاد تاریخ شناس روسی (متولد 1898 م) Dr.Petroshfki
قرآن تعلیمات و احکام و مواعظ و سخنانی است که محمد(ص) در زمان‌های مختلف به پیروان خویش از طریق وحی که از طرف خداوند در حالت خاص به وسیله روح القدس یا جبرئیل بر وی نازل شده بود؛ابلاغ کرد.آیات قرآن توسط مؤمنان بر چوب‌های خرما و قطعات استخوان و پوست نوشته می‌شد.
ولی بیشتر به حافظه می‌سپردند و قرآن برای مسلمانان کتابی است مقدس و پایه دین ایشان است و همان مقامی را دارد که تورات در نظر یهودیان و انجیل نزد مسیحیان دارد؛از نظر مسلمانان مؤمن، قرآن برخلاف آنچه دانشمندان اروپایی می‌پندارند، تألیف و پدید آورنده آن پیامبر (ص) نبوده، بلکه سخنان اصیل وحی خداوند است.
اسلام در ایران، ص 109
دکتر فیلیپ.ک.هیتا آمریکایی Dr.PHilipe.c.Hitta
قرآن کلام خداست و آخرین کتاب وحی نازل شده از آسمان است. این کتاب الهی أزلی و غیر مخلوق است. آنچه در قرآن است از حروف و قراءات و اسالیب لغوی و مجازات کلامی، مطابق است با امّ الکتاب یا لوح محفوظ که در آسمان بالاست و برای همیشه وجود دارد، قرآن از تمام معجزات بزرگتر است و اگر سراسر اهل عالم جمع بشوند هر آینه از آوردن مثل آن عاجز خواهند ماند،مؤثّرترین قسمت‌های قرآن شریف که به اعماق ضمیر و درون نفس انسان نفوذ می‌کند، قسمتی است که از آخرت و عقبی سخن می‌گوید.اوامر و احکام قرآنی منحصر به چند اصل نیست؛ مثلاً قاعده احسان یکی از مقرّرات شریف قرآنی است و… و مانند دیگر کتب آسمانی که متضمن تعالیم عالیه اخلاقی است. در قرآن شریف آیات عدیده‌ای که نمونه اعلای مکارم اخلاق است، نازل شده است.
طبقات مفسران شیعه، ج 1، ص 181
دکتر زومیر کارشناس کانادایی(1813 ـ 1900) Dr.Zoimer
بدون شک حضرت محمد(ص) یکی از بزرگترین رهبران دینی جهان است، دلیل بر این گفته آن است که وی معلّمی شایسته و گوینده‌ای ورزیده و متفکّری بزرگ بوده است از این رو شایسته نیست که ما چیزی که با این صفات منافات دارد، به وی نسبت دهیم. قرآنی که او آورده است و همچنین تاریخ قرآن، خود گواه این مدّعا می‌باشد.
درس‌هایی از مکتب اسلام، ص 29

تبلیغات