آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۳

چکیده

متن

تا چندی پیش این باور وجود داشت که جنسیت کودک به وسیله سلول‌های مادر تعیین می‌گردد.همچنین عده‌ای دیگر تصور می‌کردند که جنسیت طفل را سلول‌های پدر و مادر به صورت مشترک تعیین می‌نماید،اما قرآن به نحو دیگری این مسأله را مطرح می‌نماید:بر اساس آیات قرآن، جنس مذکر با مؤنث از اسپرمی که در رحم ریخته شده بوجود می‌آید.(سوره نجم، آیه 26 ـ 25)
پیشرفت‌های علمی در رشته‌های ژنتیک و بیولوژی مولکولی صحت و درستی اطلاعات و موضوعات مطروحه در قرآن را در این مورد کاملا تأیید می‌کند.امروزه کشف شده که جنسیت به وسیله سلول‌های اسپرم که از جنس نر ساطع می‌شود، تعیین می‌گردد و جنس مؤنث هیچ نقشی در این فرایند بازی نمی‌کند.
در قرآن کریم آمده ،جنس مذکر و مؤنث از یک قطره منی ریخته شده،بوجود می‌آید.با وجود این، تا چندی پیش این تصور وجود داشت که جنسیت فرزند سلول‌های مادر تعیین می‌گردد،اما علم در قرن بیستم از این راز پرده برداشت و حال آنکه قبلاً این موضوع با قرآن ذکر شده بود.
کروموزوم‌ها از عوامل اصلی در تعیین جنسیت طفل می‌باشند، دو عدد از 46 کروموزوم‌که ساختار بدن انسان را تعیین می‌نمایند،به عنوان کروموزوم‌های جنسی در نظر گرفته می‌شوند.
این دو کروموزوم برای جنس نر «XY» و برای جنس ماده «XX» نامیده می‌شوند، زیرا شکل کروموزوم‌ها شبیه حروف الفبا می‌باشند.
کروموزم Y حامل ژنهای کد گذاری و یا رمز گذاری جنس مذکرند، حال آن که کروموزوم X حامل ژنهای کد گذاری جنس مؤنث هستند.
کروموزوم Y حامل مشخصات جنس مذکر است در حالی که کروموزوم X حامل مشخصات جنس مؤنث است.در تخمک مادر، فقط کروموزوم‌های X که مشخصات جنس مؤنث را تعیین می‌کنند،وجود دارند.در منی ساطع شده از جنس مذکر، اسپرماتوزوئیدهایی موجود است که حاوی کروموزومهای X وY می‌باشند.
به همین دلیل جنسیت طفل به کروموزومهای X یا Y که در اسپرماتوزوئید موجودند و تخم را بارور می‌کنند وابسته است.
به عبارت دیگر، همانگونه که در قرآن آمده است، عامل تعیین کننده جنسیت طفل،منی می‌باشد که از جنس مذکر ساطع می‌شود.این مسائل که درک آن در عصر نزول قرآن ممکن نبوده، گواهی است بر اینکه قرآن کتابی الهی است.
از ترکیب متقاطع این کروموزومها که به صورت جفت در جنس مذکر و مؤنث موجود است، بوجود آمدن یک انسان جدید آغاز می‌گردد.در جنس مؤنث، دو جز سازنده سلول جنسی که در مرحله تخمک گذاری به دو قسمت تقسیم می‌شود،حامل کروموزوم X می‌باشد.
در مقابل سلول جنس مذکر، دو نوع مختلف از اسپرماتوزوئیدها را تولید می‌کند که یک دسته از آنها حامل کروموزوم X و دسته دیکر حامل کروموزوم Y می‌باشند.اگر یک کروموزوم X از جنس مؤنث با یک اسپرماتوزوئید حامل کروموزوم Y ترکیب شود،جنسیت طفل مؤنث خواهد بود.
حال اگر این کروموزوم با یک اسپرماتوزوئید حامل کروموزوم Y ترکیب شود، جنسیت طفل،مذکر خواهد بود.
به عبارت دیگر، جنسیت طفل به واسطه کروموزوم جنس مذکر که با تخمک جنس مؤنث ترکیب شده، تعیین می‌گردد.
بشر از همه این مسائل بی‌اطلاع بوده است، تا اینکه در قرن بیستم به کمک علم ژنتیک این موارد کشف گردیده‌اند.در بسیاری از فرهنگ‌ها و آیینها، حتی این باور وجود داشته که جنسیت طفل به وسیله جسم مادر تعیین می‌گردد.به همین علت وقتی زنان، دختر به دنیا می‌آورند، مورد سرزنش واقع می‌شدند.
سیزده قرن قبل از کشف ژنها توسط انسان، قرآن کریم، اطلاعاتی ارائه داده است که این موهوم پرستی‌ها را نفی نموده و خاطر نشان کرده که اساس و اصل جنسیت را جنس مؤنث تعیین نمی‌کند، بلکه اسپرم مرد تعیین کننده جنسیت طفل است.

تبلیغات