آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۳

چکیده

مسئله مکانیابی هاب یکی از مسائل راهبردی در لجستیک محسوب میشود که کاربردهای مختلفی در حملونقل مسافران و کالاها، سرویسهای پستی، شبکههای مخابراتی و غیره دارد. مقاله حاضر با فرض یک بازار دوقطبی، مسئله مکانیابی رقابتی هاب ها را در شبکه تخصیص تکی مورد بررسی قرار میدهد. دو شرکت (تصمیمگیرندگان) تصمیمات متوالی را برای پیکرهبندی شبکههای هاب خود میگیرند تا سهم بازارشان را به حداکثر برسانند و مشتریان یکی از شرکتها را بر اساس سطح خدمتی (از نظر هزینه، مسافت و غیره) که هر یک از آنها ارائه دادهاند، انتخاب میکنند. مدلهای ریاضی بر اساس تعادل استکلبرگ برای مسائل شرکت اول و دوم (رهبر و پیرو) ارائه و یک الگوریتم حل بر مبنای جستجوی ممنوعه برای مسائل رهبر و پیرو پیشنهاد میشود. برای اعتبارسنجی روش حل و مدلهای ریاضی از مجموعه دادههای استاندارد موجود در ادبیات موضوع استفاده میشود. یافتههای تحقیق لزوم در نظر گرفتن رقابت در مکانیابی هابهای لجستیکی برای شرکتهای حملونقل بهمنظور جذب سهم بیشتر بازارهای بینالمللی حملونقل را نشان میدهند.

تبلیغات